Hej!
Jag har hört talas om ett el-värmegolv med värmestrålande underlag som man ska lägga klinkers rätt på, kan det stämma? Måste man inte flytspackla och ha tätskikt på. Ska tydligen vara rätt bra på betonggolv som är "oisolerade" Nån som arbetat med nåt liknande och vet hur det går till?
Jag har hört talas om ett el-värmegolv med värmestrålande underlag som man ska lägga klinkers rätt på, kan det stämma? Måste man inte flytspackla och ha tätskikt på. Ska tydligen vara rätt bra på betonggolv som är "oisolerade" Nån som arbetat med nåt liknande och vet hur det går till?
Hej,
Menar du t ex Reflektorplattan? En skiva som är 13 mm tjock och består av frigolit och ett reflekterande metallskikt?
Jag har lagt detta i köket (ej godkänt för våtrum i Sverige).
Dessutom rekommenderas att använda T2's lim.
Svarar gärna på fler frågor om du specificerar dig lite mer...
Se bild.
/Jörgen
Menar du t ex Reflektorplattan? En skiva som är 13 mm tjock och består av frigolit och ett reflekterande metallskikt?
Jag har lagt detta i köket (ej godkänt för våtrum i Sverige).
Dessutom rekommenderas att använda T2's lim.
Svarar gärna på fler frågor om du specificerar dig lite mer...
Se bild.
/Jörgen
Jag vet inte så mycket om detta än.. Jag hjälper en vän i deras badrum och elektriker har rekomenderat detta pga att det är betonggolv. Men när jag frågar hur man ska spackla över detta så sa han att man kan lägga klinker rätt på, men hur går det i hop sig med vätan i ett badrum. Jag vill flytspackla på och sen ha ett tätskikt innan jag kaklar.. Grejen är denna att golvet är gjutet med en ca 12 cm betongsula. På denna ligger 5 cm sand- ca 5 cm isolering. och ett till lager sand. på detta är det eps-cement där det är uppbilat. Resten av golvet ca 1,5 m2 har det befintliga översta lagret med betong ( ca 5 cm) Jag tycker att detta är rätt ok isolerat, inte att jämföra med ett golv med blå cellplast men ....
Har skaffat mig lite mera info nu.. Det är "thorin Thorin" tror jag det heter och stavas. Liknande plåtar med frigolit. Enligt elektriker godkänt i badrum om man använder deras lim/fix som ska hålla tätt. Den monterings anvisning jag fick var att : Fixa fall på golvet. Sen läggs dessa plattor dit och limmas då med detta special lim. Sen när det är testat så lägger man klinker rätt på med deras lim som tydligen ska fungera som tätskikt. Min stilla tanke är... Att man borde ha samma skikt i hela badrummet isf, eftersom att man ska använda samma tillverkare överallt? Nån som vet kan ju gärna skriva några ord.. Jag tror att de som ska ha detta kommer välja tradiotionell värmekabel då det blir halva installationskostnaden. 1 cm frigolit känns som att det inte isolerar så mycket mera. När man gör en bra isolering brukar man väl lägga 20-30 cm blå-cellplast under betongen va? Det är isolering 
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Skall du lägga klinkers på så borde det vara BKR reglerna som gäller. Det du beskriver låter som det är väldigt långt från de normala reglerna.
Kolla med BKR vad som gäller eller kolla med Thorin vad de har för godkännande för sitt system (och då menar jag inte elsäkerhetsgodkännande).
Kolla med BKR vad som gäller eller kolla med Thorin vad de har för godkännande för sitt system (och då menar jag inte elsäkerhetsgodkännande).
Hej igen,
Det var inte godkänt i Sverige att använda i våtrum för ett år sedan. Betvivlar att det har ändrats.
Du kan direkt glömma att fixa fall först och sedan lägga dessa reflectorplattor. Det måste vara helt plant golv.
/Jörgen
Det var inte godkänt i Sverige att använda i våtrum för ett år sedan. Betvivlar att det har ändrats.
Du kan direkt glömma att fixa fall först och sedan lägga dessa reflectorplattor. Det måste vara helt plant golv.
/Jörgen
Klicka här för att svara