P
Så var det dags att göra något år toaletten från 1965. Tjuvstartade lite i veckan och idag åkte porslinet ut samt golv och avlopp vilket inte var det lättaste att få isär. Om det är någon som är intresserad av porlinet som är helt och fint så är det till salu för en billig pening, dock inte blandaren och påsklijorna :)

• spåntgolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • toastol.jpg
    Skapa konto
  • Gultporslin.jpg
    Skapa konto
  • ätligen_lös.jpg
    Skapa konto
  • avstädat.jpg
    Skapa konto
P
Pysslade lite mera idag. Ska ju ha klinkers på golvet så det blir 22mm golvspån men det är väl för långt mellan reglarna för att det ska bära?

• plats för handfat.jpg
    Skapa konto
  • toa-anslutning.jpg
    Skapa konto
  • avluftning.jpg
    Skapa konto
T
Ja, upp till 60 cm är tillåtet!

P
Det är ca 60 mellan golvreglarna så om jag skruvar dit ett par stycken på andra ledden så sak det var ok m.a.o?

P
Blir inte riktigt klok på det här. Golvspånet lägger jag väl på tvären, diagonalt mot golvbjälkarna. Avståndet mellan bjälkarna blir då ca 55-60cm, behöver jag sätta någon regel där skarven mellan de spontade skivorna hamnar eller räcker det som det är? Längst in i rumet mot ytterväggen finnns ingen regel att vila mot så där tänkte jag skruva dit en regel som stöd.

M
Du behöver ingen regel, limmet gör fogen så stark, att det i princip kan anses skarvfritt.

magentis

P
Tack för svaret. Det underlättar ju en del.

Det är inte tillrådligt att lägga klinker på trä.
Prima golvspånet och flytspackla med armering, det används av BKR certifierade. Det finns även andra alternativ.

P
Jodå det ska primas och läggas värmekabel och på det minst 15mm spackel och sedan tätskikt, fix och klinker. Det är väl lika bra att lägga ett tätskikt även om det bara är en toalett.

M
Peter_K skrev:
Tack för svaret. Det underlättar ju en del.
Vill du testa limmet, så limma ihop två mindre spånbitar. Försök sen ta isär dom, rätt lim (limmat), så är fogen den starkaste delen...

magentis

T
Peter_K skrev:
Jodå det ska primas och läggas värmekabel och på det minst 15mm spackel och sedan tätskikt, fix och klinker. Det är väl lika bra att lägga ett tätskikt även om det bara är en toalett.
Enligt dom nya reglerna så ska du ha tätskikt på golvet samt 5 cm upp på väggen!

P
magentis skrev:
Vill du testa limmet, så limma ihop två mindre spånbitar. Försök sen ta isär dom, rätt lim (limmat), så är fogen den starkaste delen...

magentis
Vanligt trälim(vitlim) för golv ska väl fungera eller ska det vara starkare grejer? Dum fråga, men det är bara spånten som limmas, inte mot reglarna väl?

M
Vanligt trälim, å jag brukar limma alla träytor som har kontakt med varandra, annars blir det "golvknarr". Det finns säkert några "sanningar" med limmning jag inte känner till, men en limsträng extra är bättre, än en för lite.., det anser jag i varje fall.

magentis.

P
Ok då vet jag. Jäkligt bra forum det här, man får svar på allt :)

P
Jobbat på lite i helgen. Alla väggar har fått OSB och gips. En del VVS arbeten återstår innan väggen under handfatet kan byggas igen. Ska också sänka taket lte samt montera ett par spottar.

• P5030016.jpg
    Skapa konto
  • P5030019.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.