Badrum
Jan-Å: Ska man döma av tidigare trådar så är jag en av dom som gör "för mycke" el själv :p Men även jag tog hjälp av elektriker till dusch/toa när jag inte riktigt visste hur jag skulle göra :confused: el + vatten är en riktigt dålig kombination speciellt om man står där blöt om hela kroppen själv. En bra indikation på när det är dags att ta in experthjälp är nog när man måste
MathiasS: När du köpt blandarfästet till din blandare så följer det med en anvisning som tydligt visar hur du ska kapa rören, utsticket i mm anges.
hen_rik79: Exakt ett sådant skåp skaffade den j*drans rörmokaren till mig. Fick betala över 4000 kr inkl moms. Tips till alla er som har rörisar hemma hos er, ifrågasätt deras "bra" priser" med "jättebra rabatter" va inte så blåögda som jag var. /Henke
HEM2121: Det är inte något man skall ge sig in i första taget, såvida man inte känner dem väl.
ålesund: Har pratat med en firma idag som kanske kan hjälpa oss. Men de kräver att få lägga membra på alla väggar samt golv annars vägrar de. Jaha då har vi en ny syn på det hela... ångtätt på golv i duschhörnan samt innerväggar och sedan membran som släpper igenom ånga på ytterväggar och resten av golvet. Men vi vill ju ha lite ruggig yta på betongväggarna, funkar det verkligen med
cederbusch: Så här ser min nuvarande tvättstuga ut. :) Den är alltså direkt till vänster vid toaletten.
nino: ja men tror min Purus -79 ser lika ut invändigt... ska kolla senare fast det ser onekligen ut som en Jafo med skruvarna.
pingflood: Hej! Vi ska flytta hem till Sverige i vår (har bott i USA sen 1995 så om min svenska är lite risig vet ni varför) och köper ett hus som är fint men tyvärr har rätt gamla och små badrum. Min fru vill helst ha dusch och bad på övervåningen; idag finns bara badkar/WC/tvättställ där. Bifogar två enkla ritningar på rummet. Vi har funderat på att byta ut det gamla badkaret mot
Paul-Staffanstorp: Jag har väldigt svårt att rekommendera folk att bygga in gammalt... :o
Paul-Staffanstorp: [citat] Det var säkert korrekt gjort efter dåtidens normer, men garanterat inte enligt dagens normer och ska man vara riktigt ärlig så tycker jag man ska göra det grundligt och inte halvdant för då ångrar man sig bara med tiden.
Paul-Staffanstorp: Tänkte säga i princip detsamma... ;) Jag undviker i största möjligaste mån att mjukfoga helt och hållet. Bättre att lägga ner lite mer tid på att skära plattorna mer exakt så man inte behöver dölja en dålig plattsättning med mjukfog. ;)
hen_rik79: Hej! Vi har målat i vårat snedtak, inga konstigheter våtrumsspackel, glasfiberväv och våtrumsfärg. 10 m2 kostade ca 2000 kr inkl material och jobb hos lokal målerifirma. Blev toppen då resten av badrummet är kakel + klinkers. MVH Henrik
byggandy: [citat] Testade först att sätta en bräda som stöd, dvs börja med andra raden nerifrån. Tyckte det var rätt struligt att få till. På övriga väggar satte jag första raden direkt. Bara att slå lasern, vända plattan upp-och-ner med baksidan utåt, och markera för kapning (minus 5 mm marginal). Då får du ev. lutningar direkt. Kan rekommenderas!
Kullberg: Jag vill ha ett badkar som är 2,5 * 1,30 i storlek för annars känns det pointless med badkar. Det innebär att jag måste bygga en liten pool. Jag vill bara ha svar på några saker samt gärna en åsikt på om jag tänker rätt eller om jagär helt ute och cyklar. 1: Jag bygger upp en mur i leka eller tegel med trappa och hela kalaset. 2: Jag isolerar med frigolit ett litet lager, sedan
HEM2121: Ja, med det bra mycket enklare med kvalitesdocument, väger tungt. Sedan är bra att fota också, försäkringsbolagen försöker komma unden om de kan.
LinStina: Tack för svaren igen, kanske det skulle vara bäst att satsa på en svart Armstrong då som säkert är anpassad att duscha på. Tyvärr lyckas jag inte alls hitta återförsäljare i Finland, länkas till Danmark och England. Måste kolla om någon återförsäljare i Sverige kan tänka sig att skicka en rulle till Finland då!
GustafH79: Tänk på att det finns andra skivmatrial än gips att använda sig av, tex att limma ner minerit. Vi har använt oss av det för att förstärka böjstyvhet i golvkonstruktioner med spånskivor under. Vet inte hur det skulle fungera hos er.
HEM2121: [citat] Det ligger mycket i det! Nordhem är väl det märket som ligger bäst till för den typen av system, vad jag har sett iallafall.
Johan Gunverth: Jag tänker precis som du, förutom att jag inte kan utnyttja ROT-avdraget. :)
Michailoff: Ska göra om ett duschrum och ta bort den gamla våtrumsmattan på golvet och lägga klinkers istället. På väggarna ska jag ersätta de 70-talsgröna kakelplattorna med ny kakel. Undrar över hur jag bäst gör vid den tröskel som finns i ingången till duschrummet. Det finns ingen dörr utan det är uppbyggt som en vall, en hög tröskel, som förmodligen är av byggspackel. (?) Är det
dannelennartsson: Tack för svaret. Bra tips med spånskivan framför fixturen just för toastolen. Fast om jag inte tätskiktar min låda så kanske det inte är bra med spånskiva, jag får ta något som tål fukt.
ktm250: Jag har både tittat på den och använt den. Upp till 100 mm med den snabbtorkande betongen kan man lägga tätskikt efter 3 dygn. Att beakta är ju att tillverkarnas torktider alltid är beräknade på +20°c och RF 50 %. Det kan ibland vara svårt att åstadkomma och då får man ha det i åtanken. Kallare eller fuktigare ger ju längre torktid. smidifix: Beror ju på om man vill ha en