De flesta begagnade vaskar som finns har ju sina skavanker. Vilka kan man förbättra och vilka är oåterkalleliga? Små krackeleringar och repor kan jag leva med men ogillar rostfläckar och vattenspår. Har läst här på forumet om någon sorts klump (renoveringstvål?) som man knuggar och då förbättrar tex repor. Någon som har erfarenhet av detta?

• 34921-image.jpg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 29037-image.jpg.jpg
börja med avkalkningsmedel och annat tillgängligt för toarengöring.
Använd inga skur/slipmedel som mattar av ytan. Är ytan redan utan glans och sliten så kan man inte göra så mycket åt det men järnfläckar bör man kunna ta bort med något surt medel eftersom de sitter yttligt men ...de sitter rätt hårt. Ar vasken inte så dyrt så är det värt en försök :)
gaia

Tack för svaret Gaia! Några fler erfarenheter eller smarta tips?

För att lösa rostbeläggningar så kan du använda oxalsyra.

Så om jag väljer mellan olika skador/beläggningar på vaskar så vad är värst?

Avslagna bitar går ju inte att fixa. Är det bättre att ta en vask med bra och tjock emaljering som har kraftiga fläckar än att ta en som är jämnt sliten eller ganska repig?

Finns det syror eller rengöringsmedel man absolut INTE ska använda. Har läst i någon tråd att inte använda Vim (heter det så?) för då repas vasken och nya beläggningar sätter sig lättare. Annat?

Är det emaljerad gjutjärn på bilderna? Det är svårt att bedömma skicket på emaljen innan en ordentlig rengöring. Att ytan är matt kan betyda att den är sliten av evigt skurande och flitig användning eller att det är bara gamla kalkbeläggningar som går bort och fint glasyr kommer i dagen.

Jag skulle försöka bedömma hur hård vasken användes. Finns det många gamla repor och synlig skillnad mellan fram och bakkant så är kanske också glasyren i botten matt och sliten. Har vasken suttit på en sällan eller varsam använd ställe fex användes enbart som handvask så är det kanske bara lite kalk och smuts som täcker över en nästintill oskadad emalj? Du kanske kan få information varifrån vasken kommer? Vaskar som är matta i botten och som sutit i ett kök, tvättrum eller i ett laboratorium skulle jag inte satsa på :). Emaljen och poslin som har misst sin glans är jobbigt att hålla rent.
Du får kanske prova rensa med lite avkalkningsmedel i vaskens botten innan köpet?
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.