1 886 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
vad för material innan våtrums gips?
Sida 1 av 2
Du fick ju svar i den andra tråden, endast reglar som sagt och inget skivmaterial. Sedan får man kortla för inredning och duschdörrar.
Så antingen reglar du 30cc och en våtrumsskiva eller regla 60cc och två skivor.
Så antingen reglar du 30cc och en våtrumsskiva eller regla 60cc och två skivor.
spillan skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
kakelmannen skrev:Du får ha precis vad du vill bakom gipsskivan, till och med använda kartonggips som ytskikt. Det är inte otillåtet på något sätt. Det är dock väldigt dumt om du i framtiden vill ha hjälp med ersättning från ett försäkringsbolag. Branschregler gäller alltså om försäkringen skall fungera.spillan skrev:
Det finns ett antal trådar här som beskriver vad som gäller.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Visst...kakelmannen skrev:
Men i princip alla gamla hus är ju reglade cc600 och då finns ju knappast någon mening att gå in och regla cc450 som du nog menar egentligen...
Ganska mycket enklare att fälla in mellan de gamla reglarna och få cc300 och då kan man ju köra med vilka skivor man vill sen också, och är inte låst till 900mm skivor.
Glöm inte kortlingarna till att fästa i.
Det tyckte jag var det svåraste och mest tidsödande.
Man måste ju vet hur man vill möblera, vilka möbler man ska ha och hur allt ska fästas redan innan man börjar, alternativt sätta en massa kortlingar (såå gjorde jag) eller chansa på att nån regel alltid passar. Gäller ju att hitta dom sen förstås.
Det tyckte jag var det svåraste och mest tidsödande.
Man måste ju vet hur man vill möblera, vilka möbler man ska ha och hur allt ska fästas redan innan man börjar, alternativt sätta en massa kortlingar (såå gjorde jag) eller chansa på att nån regel alltid passar. Gäller ju att hitta dom sen förstås.
Jo som du beskriver gör man ju för det mesta men det var mer för att rätta herr tank som vill få det till att det är 30 cc som regel.d^_^bPaul-Staffanstorp skrev:Visst...
Men i princip alla gamla hus är ju reglade cc600 och då finns ju knappast någon mening att gå in och regla cc450 som du nog menar egentligen...
Ganska mycket enklare att fälla in mellan de gamla reglarna och få cc300 och då kan man ju köra med vilka skivor man vill sen också, och är inte låst till 900mm skivor.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Noterade det när jag reglade också.... Fick bli att hålla upp vidare renovering till dess att möblerna stog i garaget så jag kunde få mått till allting. Å sen bygga upp badrummet efter dom, snarare än tvärtom.. Inte direkt optimalt, men man är ju så illa piskad.Niteowl skrev:
Ja det blev en himla massa reglar för att kunna anpassa sig till fruns nycker, planerna ändras snabbt här. Vi har dessutom inte köpt möblerna än.
Men så vitt jag förstår är det inget förbud mot att regla mycket.
Men så vitt jag förstår är det inget förbud mot att regla mycket.
Men för att röra till det lite då, mina väggar i badrummet består av plank ca 35mm tjocka. Huset är från -44. Om jag förstod mitt försäkringsbolag rätt så var det helt ok enl branschreglerna att sätta våtrumsskivorna på detta. Men Folksam har ju haft fel för i ärenden rörande badrum så snälla rätta mig gärna.....