Hej,

mellan golvvärmekabeln och anslutningskabeln finns en skarv på ca 15 cm.
Enl instruktionerna för golvvärmekabeln skall skarven läggas i flytspacklet.
Från väggen har elektrikern lagt ett skyddsrör i vilken kabeln skall matas in i väggen. Min fråga är skall skarven läggas i plaströreret eller direkt i flytspacklet? Gör der det något att anslutningskabeln sticker ut i flytspacklet, dvs tittar ut från skyddsröret? Eller är det helt enkelt så att skyddsröret räknas som den del som "ligger i flytspacklet"?

Huvudsaken är att värmekabeln inte ligger inne i röret och värmer, samt att kröken inte kommer närmare än 10 cm från skarven. Detta beror naturligtvis också på vilken typ av kabel du använder. Är det en självreglerande, exempelvis T2röd, behöver du inte någon kallkabel.

teo77 skrev:
Huvudsaken är att värmekabeln inte ligger inne i röret och värmer, samt att kröken inte kommer närmare än 10 cm från skarven. Detta beror naturligtvis också på vilken typ av kabel du använder. Är det en självreglerande, exempelvis T2röd, behöver du inte någon kallkabel.
T2blå. Jag lade fö ansslutningsskarven under ett par lager silvertejp för att skydda den under kabelläggningen och för att hålla den tryckt mot golvet. Hela anordningen åkte med i flytspacklingen :) Varken elektriken som var där eller spackelkillen reagerade så jag hoppas att detta funkar när man drar på värmen sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.