T
telabtelab: [citat] Ett ordentligt utfört tätskikt är väl inga problem när det gäller badrum med "normala" användsområden.? Det är knappast tätskiktet i sig som det är fel på vid en fuktskada om det är riktigt utfört. Golvbrunnar som ligger som en balansplatta, läckande kopplingar är väl eller har i alla fall varit det största problemet Det du har rätt i är att när man väl klätt in
25 svar · 10,8k läst
v-g
v-g: Och jag kan bara tillägga att jag hade rejält fel. Tyvärr hittade jag inga bra jämförelser mellan en vitt och en kromad handdukstork. Men i jämförelse med ett element är ändock båda dåliga, jag har mina mest för handdukarna iaf ;)
19 svar · 5,8k läst
L
Linisen_01: Tack för tipset! Funkar även ett litet kors om bubblan är avlång? Och blir det snyggt med spackel över om man redan har målat? Självklart får man ju måla över igen men är det svårt att då det jämt?
3 svar · 1,3k läst
L
Lymmeln: [citat] Precis! I vårat badrum rollade firman bjälkarna med fuktspärr (bara för att fukten från EPS inte skulle dras in i trät) och fyllde upp mellan med EPS cement till nivå på golvreglarna, sen fästes 12mm värmeslangarna med rostfria elklammer på reglar & EPS sedan på med flytspackel.
4 svar · 1,2k läst
svartöra
svartöra: Har man gott om ström kan man montera en genomströmningsberedare, http://www.vvs-boden.se/clagegenomstrmningsvrmarecbx13-p-6221.html?cPath=27_166_1081_1090 Nu är ju 13 kW en hel del förstås. En annan variant är en mindre värmare av samma typ plus en cirkulationspump så vattnet i badkaret får gå runt ett par varv innan det blivit varmt nog. Eller så tappar man upp vattnet långsamt...
5 svar · 7,6k läst
DeEss
DeEss: Den hinken ska du nog reklamera... Givetvis kan även våtrumsspackel mögla. Antagligen kommit ner bakterier i den - frågan är hur... //Daniel
1 svar · 2,2k läst
K
Anonymiserad 23608: Vilket regelverk som ska följas hänger ju på vilket ytskikt som ska användas, och är det måla man vill göra så bör man följa just MVK's regler. Då är det godkänt om man använder ett VT-system i våtzonen + 1 meter. Titta igenom MVK's fuktsäkerhetsprojektering och se vad dom skriver om din huskonstruktion då det kan skilja lite beroende på hur huset är byggt;
3 svar · 2,6k läst
Amstaff_Loco
Amstaff_Loco: ACME: japp nått i den stilen hade jag tänkt att göra också, eller kanske helt enkelt bara ta att spåra läkten lite spontant kanske..?!
7 svar · 1,8k läst
iLEZ
iLEZ: Har köpt en 30J bilningsmaskin för att riva plattan för att isolera.. EPS-cement i bjälklaget? Var och pratade med en gubbe på något kakelställe i borlänge. Han sade att EPS-cement är såpass "fukttrögt" att man inte behöver isolera under golvvärmen. Alltså skulle jag i detta fall göra som så, nedifrån: Gammal cementplatta på mark nerbilad ca 15cm. EPS-cement. Armering.
1 svar · 3,2k läst
J
Jan-Å: Det var väl gjuten platta med klinkers på som Du flytspacklade ovanpå sen? om jag förstog det rätt. Jag skulle inte bila upp flytspacklet, med det underlaget är primern mest till för vidhäftningen och den duger ändå.
3 svar · 5,3k läst
Caspár
Caspár: Har du provat på Kakeldax i Länna ? Där köpte jag mitt kakel, visserligen inte rött, men nog såg jag att dom hade det i alla fall.
1 svar · 1,4k läst
M
mlofqvist: Stämmer, det är http://www.byggahus.se/forum/badrum/www.room328.com Eller .se då om man föredrar det. Sitter och försöker rita där nu men programmet strular med mig. Det bästa med det programmet är 3d-vyn som man kan få. Man kan röra sig fritt i rummet och ta bilder som blir riktigt verklighetstrogna. Sjukt roligt att sitta och rita med det där, jag är helt fast :) Toan på väggen
6 svar · 1,2k läst
·
N
Norell: Risken är att renoveringsgipset börjar bukta ner mellan glesen efter ett tag, även om skivan är armerad, jag har iofs aldrig provat/chansat men det kanske funkar för dej?
9 svar · 5,0k läst
S
somelvis: Jag hade tagit bort gipsväggen och murat upp en ny med lättbetong. Ingen fuktspärr någonstans då det inte är fuktkänsligt material. Alternatiivt använt en fuktspärr är vattentät men som andas och släpper igenom ånga - ex Mapei Mapelastic Smart. Du ska INTE ha produkter som är godkända av BKR för nya badrum, det blir tokfel. De nya sytemen är till för att skydda fuktkänsliga
2 svar · 1,7k läst
S
SvenD: Vanlig våtgrund + våtrumsfärg i taket är tillräckligt för att funka som enda diffusionsspärr mot vind/yttertak. Våtrumsgrunden dras med fördel ned en bit på väggen och överlappas sedan med tätskiktet på väggarna.
2 svar · 956 läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Tycker det är ganska stor skillnad på dem faktiskt. VS20 bildar en mycket tjockare hinna än vad 54 gör...
8 svar · 1,3k läst
H
Honken_byggare: Det här med tätskiktet vid tröskeln missuppfattas ofta!! Så här står det i branschreglerna: Tätskiktets nivå vid dörröppningen skall vara min. 20 mm över golvavloppets överkant. Detta innebär att om du har fall i badrummet och det är minst 20 mm höjdskillnad mellan dörröppningen och överkant på golvbrunnen så behöver det inte vikas upp något tätskikt på tröskeln. Detta
74 svar · 8,0k läst
·
G
Grop: Flyttar detta från Golv: Jag börjar närma mig en badrumsrenovering. Badrummet är original från 73, så det är hög tid...En av kriterierna för om jag ska göra själv eller leja är vad golvet består av. Jag behöver flytta avlopp, plugga avlopp, byta brunn, kanske flytta brunn, etc, vilket skulle leda till en massa bilande om det är betonggolv. Jag har levt i tron att jag hade gjutet
0 svar · 1,9k läst
T
tank77: Nej, du behöver inte vara orolig!
1 svar · 2,8k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Nehej. Ja, tak för all input i alla fall. Ska tillbaka till Yasuragi en andra gång på onsdag i nästa vekca för att se om jag gillade det så mycket som jag tror. Kanske har drömt upp mig på hur fantastiskt jag tyckte att det var... :D
9 svar · 1,7k läst
T
telabtelab: [citat] Det är klart att det blir hysteri kring kortlingar typ plyfa och råspont när regler inte tillåter men en del av branschfolket tycker att det är OK.
57 svar · 66,0k läst
G
gaia: Jysk bädlager????
2 svar · 2,9k läst
W
warwick: Som sagt ska ni har kakel och klinkers är det lika bra att riva rubbet om ni vill va på den säkra sidan. Väggar och golv måste va stabila. Så räkna med mycket pengar, men då får ni ju badrummet som ni vill ha det och kan njuta av det många år :-)
4 svar · 1,1k läst
B
bävern: Skriv ner en spec på vad du vill ha skicka/faxa/maila till några byggvaruhus. o köp av dem du blir bra bemött av och bra pris.
6 svar · 2,6k läst
O
__olov__: Tack för alla bra tips! Ska läsa in mig på GVK innan gipssättning. Håller just på med håltagning för toan i plywoodskivan. Snart sitter den på plats! :)
7 svar · 4,1k läst
·
C
Cocacola74: Vill se bilder på era badrum med våtrumsmatta/tapet. har sökt men det är dåligt med bilder tyvärr.
0 svar · 2,6k läst
H
HEM2121: Har skickat ett PM till dig om en bra hantverkare.
3 svar · 2,9k läst
A
ass: Hejsan, Har letat överallt på nätet utan framgång. (Sprang på ett på blocket en gång men det var sålt tyvärr) Vi har 2 små badälskande barn hemma och skulle vilja sätta in ett badkar bakom duschväggen (svår att flytta på utan att riva väggarna). Inte så att någon har sett ett badkar m måtten 140x60...? Eller i min vildaste fantasi, har ett ståendes hemma som råkar vara till
0 svar · 5,9k läst
S
somelvis: [citat] Enligt BKR anvisningar 5.1.1 så skall man ha lutning på delar som kommer utsättas för vatten regelbundet eller kan komma att stänkas ned. Övriga delar av rummet behöver ej ha lutning. Motlutning bort från golvbrunn får dock aldrig förekomma. Plattsättaren har alltså rätt. [citat] Nja, inga andra genomföringar än avlopp får finnas i golv. Men det står en reservation i BKR
9 svar · 2,0k läst
G
gaia: tvättställ behöver inte vara någon tungviktare av porslin ... rostfritt eller emalierat plåt är kanske lättare, säkrare att hänga på en svängbar vägg? Då blir det kanske lättare att välja/hitta passande väggmaterial? intressant projekt :) gaia
2 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.