Hej.
Innan ngn skäller ;-) så vet jag om att detta inte följer reglerna, men har blivit nödd och tvungen.

Jag har ett hål i spångolvet där gamla befintliga rör (radiatorrör och vattenrör) kommer upp. Där har rörmokaren placerat in Prisolrör som skall anslutas till de befintliga rören (prsiolen går till dusch, handfat o WC).

Så hur fixar jag till detta hål? Hålet där rören kommer upp planeras att byggas in en låda som blir en förlängning av premontväggen till den vägghängda toan. Och jag skall ha en inspektionslucka i lådan/premontväggen så jag kan inspektera rören.
Frågan är om lådan med rören skall vara innanför badrummets tätskikt, eller vara utanför?

Det jag och rörmokaren (hans förslag) kommit fram till är
1. bygga en låda runt hålet
2. sedan fylla hålet med fogskum tills det är en 5 cm ovan golvspånet..
3. Skära skummet så det blir en liten backe ut mot badrumsgolvet och sätta ett skvaller-rör i lådan som läckvatten kan rinna ut genom
4. och sedan applicera tätskikt på fogskummet så gott det går . Tanken är att om ngn koppling skulle läcka så rinner det ut på badrumsgolvet isåfall genom skvallerröret.

Som jag förstått det så är det precis så här man tätar i botten på lodräta schackt med vattenrör.

Lådan runt hålet blir alltså vägg till badrummet och tätas då precis som övriga väggar i badrummet.

Finns det några problem med detta angrepssätt? Visst följer det inte reglerna men vad skall man göra när rören sitter där de sitter i ett gammalt hus?

Ngn föreslog att jag kunde hälla cement i hålet. Undersidan på mellanbjälklaget (dvs taket till bottenvåningen) är 22 mm råspont + gips. Hur gör man rent praktiskt isåfall?

Jag är tacksam för alla råd och tips.

• DSCF5779.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Ingen höjdarlösning, men i detta fallet tror jag att jag satt en 45x45 regel runt hålet som en form och gjutit med finbetong i denna så att det bildas en upphöjning runt rören.
Sedan måste du ju flytspackla golvet också, så tänk på det med höjderna.

Paul-Staffanstorp skrev:
Ingen höjdarlösning, men i detta fallet tror jag att jag satt en 45x45 regel runt hålet som en form och gjutit med finbetong i denna så att det bildas en upphöjning runt rören.
Sedan måste du ju flytspackla golvet också, så tänk på det med höjderna.
Fråga1: Hur gör jag praktiskt med gjutningen? Dvs skall jag hälla betongen rakt ovanpå bottenvåningens undertak?

En tanke är att man skulle kunna fylla på med skum ända upp till samma nivå som golvspånet, och sedan flytspackla ovanpå det. Och då bygga upp med en förhöjning av spackel (med fall ut mot golvet) kring rören.

Fråga2: Är fogskummet tillräckligt stabilt att flytspackla på?

Vad är nackdelarna med att fylla hålet med skum istället för finbetong?

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Beroende på hur det ser ut i hålet så bör det inte vara några problem att gjuta direkt i hålet med trög finbetong.
Hur skum är att flyta på låter jag vara osagt för det känns tveksamt.

Om jag skulle köra med finbetong så gäller det väl att välja en som brinner snabbt.

Men nu har jag faktiskt sågat till en golvspånbit som jag borrat hål i för all jäkla rör. Har testat trä över den på rören och det skall nog funka bra. Så det blir att sätta spånbiten på plats och sedan flytspackla över även hörnet där rören sticker upp. Och så skall jag bygga på med extra spackel i rör-hörnan med lutning ut mot badrumsgolvet. så att eventuellt läckage från rörkopplingarna kan rinna ut på badrumsgolvet.

Paul-Staffanstorp
Ok... och hur ska du få fast den biten spån då...

Jag har satt kortlingar längs alla kanter. Inga problem då nära golvbjälkar.
Nu i efterhand så var det ju självklart att jag skulle göra så här. Jag förstorade nog upp problemet att borra hål till snårskogen av rör, men det var inga problem visade det sig.
Tack för hjälpen.

Paul-Staffanstorp
Ok...

Se bara till så att du får riktigt tätt innan du flytspacklar så inte spacklet kryper ner i någon springa för då kan det gå åt myyyycket flyt för att fylla mellanbjälklaget... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.