O
__olov__: Tack för alla bra tips! Ska läsa in mig på GVK innan gipssättning. Håller just på med håltagning för toan i plywoodskivan. Snart sitter den på plats! :)
7 svar · 4,1k läst
·
C
Cocacola74: Vill se bilder på era badrum med våtrumsmatta/tapet. har sökt men det är dåligt med bilder tyvärr.
0 svar · 2,6k läst
H
HEM2121: Har skickat ett PM till dig om en bra hantverkare.
3 svar · 2,9k läst
A
ass: Hejsan, Har letat överallt på nätet utan framgång. (Sprang på ett på blocket en gång men det var sålt tyvärr) Vi har 2 små badälskande barn hemma och skulle vilja sätta in ett badkar bakom duschväggen (svår att flytta på utan att riva väggarna). Inte så att någon har sett ett badkar m måtten 140x60...? Eller i min vildaste fantasi, har ett ståendes hemma som råkar vara till
0 svar · 5,9k läst
S
somelvis: [citat] Enligt BKR anvisningar 5.1.1 så skall man ha lutning på delar som kommer utsättas för vatten regelbundet eller kan komma att stänkas ned. Övriga delar av rummet behöver ej ha lutning. Motlutning bort från golvbrunn får dock aldrig förekomma. Plattsättaren har alltså rätt. [citat] Nja, inga andra genomföringar än avlopp får finnas i golv. Men det står en reservation i BKR
9 svar · 2,0k läst
G
gaia: tvättställ behöver inte vara någon tungviktare av porslin ... rostfritt eller emalierat plåt är kanske lättare, säkrare att hänga på en svängbar vägg? Då blir det kanske lättare att välja/hitta passande väggmaterial? intressant projekt :) gaia
2 svar · 1,2k läst
C
Cocacola74: om du har ett hus på 100kvm så borde det rummet stå för 4% av den totala uppvärmningen.... MEN, nu kanske man vill ha lite varmare i ett badrum än i övriga rum, och kanske under större delar av året, då står det ju för en större del. Vad ligger en plasma-tv på?? typ samma? då går den betydligt oftare än värmeslingan
2 svar · 880 läst
E
Anonymiserad 23608: Att hitta ett lim som går att ta bort helt utan mekanisk påverkan blir nog svårt. Silikon är förhållandevis lätt att skära bort om du inte kletar det i fogen och lär hålla dina klossar utan problem, men det kan missfärga vissa träslag som t.ex. ek. Tec7/Trans7 missfärgar inte och det finns andra silikonfabrikat med MS-polymer som funkar också, t.ex. så har Alfix en variant.
3 svar · 2,0k läst
M
Melpho: Finns det ingen som kan ge något bra tips eller har erfarenhet av importfabriken.se? http://www.importfabriken.se
1 svar · 11,4k läst
cust3000
cust3000: Spackla in en glasfiberrämsa, slipa och sen måla. jag gjorde det, syns inte ett skvatt. Men spricka kommer det att göra till 100% om du inte gör det...
8 svar · 2,8k läst
v-g
v-g: Finns många svar om du söker, men generellt så bör den gjutas in eller på något sätt spacklas över för att få önskvärd böjstyvhet. Råd ang detta finns i ditt flytspackelmärkes bruksanvisning (mm över rör samt tjocklekar på hela skiktet osv)
17 svar · 5,4k läst
C
curve: Nä jag känner spontant att jag TROR att de kan ha beställt detta fuljobb pga att ombildningen är i antågande. Men jag vet ju inte säkert. Sen är det ju så att byggfirman inte är någon superseriös verksamhet heller känns det som. Deras fasta nummer går direkt till telefonsvarare (där de itne säger "välkommen till XX prata in ett meddelande" utan man möts av ett pip direkt. Bilarna
6 svar · 1,4k läst
P
Pagno: Frågan löd som jag tolkade det Vad ska jag täta med när röret ligger i väggen, eftersom det inte finns där ännu? Om så är fallet så ska du täta med en tätmassa tex silikon för våtrum,inte något annat silikon...... Tec7 fungerar också samt olika sorters latexfog(avsedda för våtrum, inte annan latexfog) pl 400/600 men de produkterna är inte helt accepterade inom vissa
2 svar · 2,6k läst
lyckograbben
lyckograbben: så här tolkar jag då : -demonterbart innertak -tätskickt ända upp till orginal taket -"dolda" vattenledningar mellan innertak och "taket" med grenledningar ner till toa osv. => OK
2 svar · 1,2k läst
H
Hachaso: Hej! I mitt badrum har jag 2 väggar med reglar, våtrumsskivor samt 2 med tegel o putsbruk. Min första fråga är, hur behandlar man väggarna med putsbruk så man kan börja kakla? Hur behandlar man väggarna med våtrumsskivorna fram tills man kan börja kakla? Sen så lyder mitt stora problem, hur gör man med skarvarna mellan våtrumsskivorna samt hörnen mellan våtrumskivorna och
0 svar · 1,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Ok... Men då är det ju felaktigt gjort eftersom man måste släppa lite springa mellan osb/plyfaskivorna samt göra ett ordentligt tätskikt för att det ska fungera. [citat] Det har jag också hört talas om att det ställs helt andra krav vid nybygge, men det skiljer sig nog från kommun till kommun... I Lunds kommun fick jag höra att de ställde krav på byggsamrådet att
30 svar · 3,2k läst
Loner
Loner: Kan du inte ha en tjockare vägg som är tunnare där just rör o dylikt måste vara då? Finns det nån ritning så man kan se hur din vägg sitter vid alla rör, fönster och allt vad du hade där? /L
7 svar · 6,7k läst
M
Mats: Det som blev absolut bäst är att det vart just en plan ovansida :) Det plus det skarpare ljuset från spotlights i jämförelse med lysrören kommer jag att ha stor nytta av, får man en sticka eller metalflisa i fingrarna så vill man ha allt ljus i världen
12 svar · 3,0k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Det står ju tätningsmassa, men det gäller väl även typ infästning av toalettstol o.d. Varför inte spika dörrfoderna ??
10 svar · 2,6k läst
v-g
v-g: Mitt gipsspackel blanda jag själv det var typ som vanligt gips man köper till ungarna och bara att blanda som man ville löst/hårt.
11 svar · 2,3k läst
M
Anonymiserad 23608: Trans7. Håller sig flexiblare än PL400, missfärgar inte träet och tvättstället kan limmas fast utan risk för att en färgad fog/lim tränger fram och ser trist ut.
4 svar · 6,4k läst
T
torn: Snart kommer kakelsättaren... Innan dess ska den målade glasfiberväven ner och plastmattan på golvet ut. Detta verkar dock sitta "riktigt bra" (var säkert en tanke med det!). Någon som har tips på hjälpmedel eller teknik för att underlätta detta arbete? /Thomas
0 svar · 2,1k läst
Thomas59
Thomas59: Är bara tätskiktet intakt behöver du inte göra om allt. Det går bra att byta plattor. Givet att plastmattan är ok (som tätskikt) är det enkelt att byta några plattor. Plastmatta som tätskikt är inte lika känsligt som de rollade gummiskiktsvarianterna. Svårigheten är väl att med 100% säkerhet fastslå att tätskiktet/plastmattan är intakt.
5 svar · 12,4k läst
Rrrrr
Rrrrr: Du kan väl gjuta in rören? Bara de inte är någon skarv/förgrening så har jag fattat de som att de ska gå bra..
1 svar · 2,2k läst
K
Kurtivan: Vi har ett emaljtvättställ från IKEA. Det fyller snart 30 år! Under årens lopp har det blivit några små repor men inget som stör egenligen.
3 svar · 6,1k läst
G
gninlag: Vad gäller minerit skivorna fick jag detta svar av cembrit själva: Det stämmer att du kan inte använda Minerit Normal som kakelunderlag. Den kan röra sig lite grand och därför ej lämplig till kakelunderlag. Den skiva som ska användas som kakelunderlag är Minerit VT.
9 svar · 2,6k läst
K
kakelmannen: [citat] Lägg på ett tredje golv vetja.
1 svar · 1,1k läst
C
Cocacola74: Jag kommer överlåta det till mattläggare, någon annan tanke har aldrig funnits. Jag har spanat in en del, och det finns en hel del snygga mattor. Och så blir det ju billigare, förhoppningsvis...:)
13 svar · 1,2k läst
H
hjordis: Jag undrar då om det är rätt att fastighetsbolaget kan ta bort en toalett från lägenheten och husena är byggda 1965 och storleken på lägenheten är 4 rum och kök. Enligt rykten på gatan så tog de bort toan vid en stor rust och att någon lag om att toaletter inte får ligga intill köksregionen och tillsammans med hyresgästförenigen förhandlat fram att göra så men när jag 15 är
12 svar · 17,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.