Tekopptekopp
Men ni ska väl inte kivas:)

C
Bla bla bla

Man behöver inte få rätt, huvudsaken är att man har rätt,skriver jag som i 10 år sysslade med civilrätt.

Ha en bra dag somelvis!
.) :)

H
Om leverantören finns kvar så går man givetvis till leverantören först.
Får man ett nekande där så kostar det inte något extra att kolla med tillverkaren, förhoppningsvis är leverantören/tillverkaren mån om sin image.

Tråkigt! är nog värt att gå runt till grannarna (eller vad det är) och kolla om de också har samma problem.

Hej,

Jag har varit borta ett tag men här kommer lite svar på några frågor och också lite mer frågor.

Det är inte glasyr mellan rutorna, men det är inte heller några sprickbildningar mellan rutorna.

Den som byggde huset har gått i konkurs. Så jag kan inte annat än att vända mig till leverantören av kakelplattor. Och det är inga billiga skitplattor, dom är från en väldigt stor och välkänd leverantör i Sverige. Vill inte namnge/hänga ut dom ännu eftersom jag vill höra vad dom kan tänka sig att göra för mig först. Men dom har varit här och tittat och fotat. Sen har jag iofs inte hört något från dom men har inte legat på heller eftersom jag kört lite parallella saker. Har pratat med SP och dom trodde knappt på mig men gav mig ett namn på en väldigt högt uppsatt person på leverantören och sa att jag skulle hälsa från personen på SP. Sen har jag jagat byggkaramikrådet men där är det antingen upptaget eller inte telefontid.

Egentligen återstår ju bara byggfels försäkringen för mig. Men för att hävda något mer än fel på ytskick/kosmetoskt fel måste jag ju veta mer. Och ända egentliga sättet för mig att ta reda på vad som är knas är ju att köra på, ev få en vattenskada, eller göra om badrummet. Gör jag om badrummet så har jag ju redan tagit kostnaden och att framkalla en vattenskada är jag inte så sugen på. Enligt mitt hemförsäkringsbolag täcker dom ev inte skador som uppkommit pga byggfel eftersom sådana skador ska byggfelsförsäkringen ta.

Sen är det så att vissa plattor är buckliga och vissa är det inte. Vissa är lite och vissa är mycket. Det är inte så att hela golvet som helhel har förhöjnader eller att det står på vissa ställen, och om det gjorde det så borde jag ju få en platta som står på mitten (som mina) i mitten av golvet (eller där högsta punkten är) och sen få annan buktning på resterande plattor. Skulle det vara så så kan jag tänka mig att det skulle kunna varit något som svällt/krympt under klinkersplattorna. Men jag tycker också att det borde vara "bomt" om dom böjts. Och jag tycker det är väldigt konstigt att en platta böjs, i min värld, iallafall innan detta, så kan man inte böja en kakelplatta. Den poppar upp eller spricker. Vanligtvis ser man ingen flextolerans i plattspecifikationer och det är nog en orsak till det.

Inga grannar har liknande fel som vi. Och alla badrum byggdes av samma personer och under samma 3 månaders period. Våra närmsta grannars byggdes samtidigt och det skulle förvåna mig mycket om samma person gör två badrum samtidigt i samma fastighet på olika sätt.

Jag trodde först att det var byggaren som gjort något fel men desto mer tiden går tycker jag mer och mer pekar mot att det är plattorna det är fel på.

Som konsument är man rätt ensam när ens leverantör konkar. Inget skydd någonstans egentligen. Tur att detta forum finns med så många vänliga hjälpsamma personer.

J
Tycker det ser ut som dåligt blandat flytspackel som har fått "fukt" på sig och då åter igen börjat härda därav groparna

Hur menar du fått fukt på sig? Att fukten gått igenom fuktspärren och gjort en vattenskada?

Det är inga gropar. I hörnen och längs kanterna är plattorna i "rätt" höjd. Det är mitten på plattorna som höjts.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.