M
Messier1994: [citat] Ja, så kan det vara, väldigt många kommer ju välja vägganslutet framgent. Men angående risken för läckage — det är ju bara en anslutning in, och den ansluts långt inne i cisternen. Sedan är det ett helgjutet avloppsrör ut ur cisternen som ansluter till avloppsstommen på samma nivå som all annan avloppsdragning. Det är ju i princip som att man kör ner ett vattenrör i ett
24 svar · 14,0k läst
·
A
Amby: Svaret blev lite konstigt ser jag det jag skrev var Det jag hittade på en video är att man gör kopplingen via spolknappen men kan ju inte garantera att det är så men det verkar rinligt
4 svar · 898 läst
R
Rickard.lj: [citat] Hur kan de inte se bra ut ? Jobbar du inom branschen och vet vad man ska använda ? I regel så spacklar du alla badrum och toaletter , men absolut kan du ha gips på en toalett , om under golvet är såpass bra och stabilt Om du ska lägga uppvik på ex 10-15mm som plattorna bygger så används ofta en sådan här tejp
56 svar · 4,0k läst
·
N
Niq: Du skriver att det ska bli en dusch. Hur är det idag? Är där någon dusch? Om det är bara en wc med handfat idag så är där ju inte så stor fuktbelastning. Hur det används idag påverkar ganska mycket vad för lösningar och material du kan använda.
10 svar · 620 läst
H
hjemme: [citat] Precis, jag har själv läst igenom Säker Vattens dokument och sätt till så att vi förhåller oss till det.
13 svar · 2,9k läst
M
Mattias HL: Planerar litet badrum på övervåningen. Tänkte ställa ett badkar längst in under snedtaket och takfönstret. Då hamnar toan i nedre vänstrahörnet skissen. Enda alternativet är rakt fram under takfönstret, annars räcker inte takhöjden till. Och isf finns ingen bra placering för badkaret. Bjälklaget går vertikalt i skissen, fn cc60 men ska förstärkas till cc30. Den finns en
0 svar · 655 läst
·
RoTe
RoTe: [citat] Möglet är ju under maskinen där man inte ser 😉😂 Skämt åsido, jag är extremt känslig för mögel och jag har då inget problem i mitt badrum.
12 svar · 876 läst
·
B
Bjurn25: [citat] Ja jag såg det när jag först började kolla. Jag har plockat ut och rengjort silarna. Testade att byta slangen också, men vart ingen skillnad. Sen hade jag rörmokare här som kollade och sa det där med rören i väggen. Det var han som föreslog att man kunde göra på detta sättet.
2 svar · 585 läst
·
E
el_palpo: det behöver nog vara jämna och snälla övergångar mellan ytorna, inte skarpa kanter, då blir det svårare att få det bra
3 svar · 392 läst
R
Rapps: I avvaktan på att få en specifikation på en ospecificerad faktura ber jag om hjälp med vad som är rimligt Vilka påslag ska man räkna med? Material? Arbete? Har fått en faktura på >50" för nedanstående VVS arbete+material utan någon specifikation Förutsättningar: Nya avlopprör i betonggolv med "kanaler" ca 25*25 cm och totalt ca 5 m, 4 avlopp, toa, handfat, dusch och tvättmaskin
0 svar · 685 läst
F
Frankie71: [citat] Var nära på att skriva just det till den ansvarige, hoppas att arbetet på själva avloppsröret ser bättre ut. Var har yrkeshedern tagit vägen?
12 svar · 741 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Kortlingar och förstärkningar är aldrig fel. Skall du köra klinker så vill du ju ha ett så stumt underlag som möjligt. Vi har också en timmerstuga (isolertimmer) och vi har dock valt matta. En trästuga i allmänhet, men en timmerstuga på plintgrund i synnerhet, rör på sig en del, så jag vågar inte riktigt köra klinker...sen blev det mjukare med matta också, särskilt som
1 svar · 500 läst
·
Dede77
Dede77: Jag valde mellan IFÖ:n ovan och denna: https://badhuset.se/ifo-spira-art-6240-golvstaende-toalettstol?srsltid=AfmBOorpp2RZ68io_O5lsroZdM7AXmNrQRL8eR2TSwWXp1YIdicGl-_K Blev den i länken för gillade den lite nättare formatet bättre. Men hade också kört på IFÖ. Brukar finnas reservdelar under lång tid när det börjar gå sönder.
2 svar · 1,7k läst
Demmpa
Demmpa: Draperiskena, tex rak som går utanför snetaket, eller böjer in under snetaket beroende på hur högt det är mm. https://habo.com/se/sortiment/badrumstillbehor-och-beslag/duschstang/draperiskena-flex-30141 https://www.byggbeslag.se/produkter/badrum-toalett-vatutrymme/dusch-badkar/duschskena-draperistang-duschsarg/?page=2&restore_auto_pagination=true
3 svar · 1,8k läst
·
A
Amby: [citat] Tack så mycket
6 svar · 892 läst
R
Rickard.lj: Bara å foga innan du sätter klinker då
3 svar · 468 läst
·
N
NyfikenVit: [citat] Intressant lösning! Antag att man har en duschdörr. Jag ritade in den i ditt foto som en grön linje i utfällt läge, och som en röd linjen i infällt läge, se nedan: [bild] Hur funkar det med fall i en sådan lösning som visas på fotot då? Är det (ungefär) samma fall i hela rummet, eller går det att få till större fall i utrymmet för dusch även med så stora plattor utan
15 svar · 3,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Vikbara (på mitten) är mycket bra om det är så trångt att det är svårt att öppna dörrarna utåt mer än 5 cm.
22 svar · 3,9k läst
H
Håbbe01: [citat] Finns kanalfläkt för +1500kr på både bygghandel och nätet , ex. östberg ck125 , bauhaus df125 + en fast ljuddämpare med längd 900mm som sitter närmast fläkt mot takventil. Röret upp går uppvärmd luft så borde ej behöva kondens-isoleras men skadar nog inte att lägga nån isolering på röret. Skulle nog också rekomendera ett kallrasspjäll vid utblås så att inte det drar
1 svar · 592 läst
atomek
atomek: [citat] Tack Demmpa! Twist ser ganska trevligt ut, men jag antar att jag också kan använda dessa: https://www.elbutik.se/product.html/schneider-multifix-skruvring-39mm När det gäller balkar över duschen, menade du punkt 5.2.3? Det finns tyvärr inget där om behandling av träbjälkar, de borde föreslå en lösning.
2 svar · 524 läst
·
A
arowe17: [citat] Jag blev också överraskad. Någon annan får gärna kontrollräkna. En av mina källor (5m2 i deras exempel, de har även ett orimlig lågt elpris tycker jag): https://www.eon.se/el/guider-tips/golvvaerme-el Elpriset varierar, både från år till år och i perioder under året. Det skiljer sig också åt beroende på vilken typ av elavtal du har. Därför är det svårt att säga exakt
38 svar · 2,8k läst
·
Bolak_jr
Bolak_jr: [citat] Toppen, tänkte att det skulle finnas något sånt. Tack så mycket. 🙂
2 svar · 582 läst
·
C
chrham: [citat] Tusen tack!👍
2 svar · 661 läst
·
T
tergo: liknar min gustavsberg det borde stå gustavsberg innanför den röda knappen om det är vattenavstängningen på vänster sida så ska denna passa https://www.bauhaus.se/ventiloverstycke-gustavsberg#go-to-description
1 svar · 527 läst
·
M
Masim: Det finns många återförsäljare av granitkeramik med varierande priser. Någon som har koll på hur man vet kvalitet. Finns det tester, recensioner…?
0 svar · 491 läst
Demmpa
Demmpa: "Normalt" ska det inte stänka ut en massa vatten utanför badkaret om man använder badkaret som badkar. Om man duschar i badkaret så kan man sitta/huka sig så att det inte stänker ut så mycket. När man tömmer badkaret så kan man sätta någon mellan proppen & utloppet så att det inte blir fullt utflöde om inte golvbrunnen hinner med att svälja allt vatten.
1 svar · 567 läst
H
Hobbyhandy100: [citat] Tackar för svaret! Jag hörde av mig till dem och de sa samma sak så har en påväg hem nu. Blir betydligt billigare också!
19 svar · 1,9k läst
·
F
flemme: [citat] Hej, Undrar vad firman sa. Samma problem med vårt renoverade badrum
11 svar · 2,2k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det viktigaste anser jag vara att man söker sig till en renodlad kakelbutik då det alltid blir bättre kvalite än byggvaruhusens billiga plattor och det är framförallt enklare att få hjälp vid eventuella reklamationer.
7 svar · 1,3k läst
L
Lutte: Ska du likväl in med ny matta på golv och väggar så kommer det krävas en del utöver, för med tanke på åldern på badrummet så åker du nog på att minst byta golvbrunn och dra om tvättstället avlopp så det kommer ut genom väggen, sen har du säkert vattenledningar genom golvet vilket är ajabaja i dag. Men priset på 30' för att lägga mattorna är inget att gnälla över tycker
11 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.