Hantverkaren som ska byta ut mitt avlopp i badrummet verkar ha väldigt svårt att komma fram med tid när dom kan göra detta och det lutar nu åt att jag kommer behöva lösa det här själv.
Jag har inga problem att byta avloppet själv men känner att jag inte har full koll på själva golvbrunnen och skulle behöva lite svar härifrån er experter.

Golvet är betong och ska flytspacklas fall och sedan våtrumsmatta på detta. Vilken golvbrunn ska jag använda då? Gärna länk till rätt om ni kan länka.

Och när jag flytspacklar ska flytspacklet då hamna i nivå med golvbrunnen eller något under/över?

Jag antar att det finns fästen/hål på golvbrunnen där jag kan förankra med armeringsjärn eller ståltråd som jag gjuter fast så den sitter där den ska eller är det bara gjuta in den helt i betong utan någon ”låsning” av tråd/järn?

Rickard.
Du använder bara en vanlig plastbrunn av valfritt "proffsmärke", Purus oden eller brage 150x75mm är två exempel. Undvik dom extra låga modellerna om du kan men går det inte så går det inte.

Det finns diverse fixturer/valvstöd man kan använda som hjälpmedel för att då brunnen rätt men man kan också handblanda lite betong och gjuta fast brunnen i förväg så den inte flyttar på sig eller flyter upp.

Golvbrunnen måste såklart hamna så lågt att man kan göra ett korrekt fall i badrummet, kan vara klokt att låta den som kommer ansvara för den biten får vara med och bestämma.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.