Jag gjorde ju tabben att använda grå silicon i badrummet vi bygger och insåg efteråt att det inte går att måla över. Det är så mycket i hela rummet att det inte går att skrapa bort så nu undrar jag om det finns någon finurlig lösning för att dölja. Vi ska måla vitt överallt. Kan man ta ett lager vitt silicon över? Känner mig som världens mest puckade person som inte tänkte på det, men det försvann i stressen av renoveringen någonstans 🙈

• Grå silikonfog i hörnet av ett badrum med vit vägg och mörkare fläckar som kan vara svarta pigment i fogen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Jag kommer, tyvärr, inte på någon bättre långsiktig lösning är att mekaniskt avlägsna all silikon och spackla/foga om.

Vad var ens syftet med silikon?

Nä misstänkte det! För att täta alla springor. Det är ett gammalt fritidshus där vi ska dra avlopp och göra toalett i ett av dom gamla sovrummen. Jag är ödmjukt medveten om att vi är totala amatörer och lär oss medan vi gör så att säga😅

MrJay
Tyvärr måste du ta bort silikonet antingen mekaniskt eller med en silikonborttagare från till exempel Jula, Biltema eller liknande. Därefter bör du ersätta det med en våtrumsgodkänd och övermålningsbar fogmassa, som till exempel Tec7.

Tack för tipset🙏🏻

MrJay MrJay skrev:
Tyvärr måste du ta bort silikonet antingen mekaniskt eller med en silikonborttagare från till exempel Jula, Biltema eller liknande. Därefter bör du ersätta det med en våtrumsgodkänd och övermålningsbar fogmassa, som till exempel Tec7.
Fäster det om man inte får bort precis alla rester av silicon eller kan man bara täcka på dom partierna ändå?

MrJay
J JKLE skrev:
Fäster det om man inte får bort precis alla rester av silicon eller kan man bara täcka på dom partierna ändå?
Nej, silikon har en sådan yta att typ inget fäster på den så den måste väck. Jag har själv fått skrapa bort all silikon som ”inte gulnade” (spoiler: den gulnade) i ett badrum och ersatte allt med Tec7 typ 10 år sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.