lärjungen
Jag lider förmodligen av grav OCD när det kommer till mina egna hantverksprestationer i mitt eget hem, så till den grad att gränsen mellan vansinne och förnuft suddas ut. Som terapi vänder jag mig därför till forumets visdom. Har monterat klinker i duschen och även golvbrunnssilen. När jag nu testar att fallet är till belåtenhet upptäcker jag att udden av vänstra bortre hörnet på silen ligger en tiondels millimeter över klinkern. Det orsakar att det i det hörnet blir som en liten pöl som blir liggande längre med ytspänningens goda hjälp. Det syns inte på bilden men jag ser det för jag vet det. Min lite mer förnuftiga sida tänker att här prövas min OCD och att det i praktiken borde det vara skitsamma, för vattnet rinner ju tillslut undan även om det ligger lite längre just där. Fallet i övrigt är helt till belåtenhet. Min petiga sida säger däremot att sådär kan det ju inte vara. Självklart knackar du loss ramen till silen och sänker den så det sista av vattnet rinner undan snabbare.

Vad säger ni förnuftiga människor här på forumet? Hade ni vänt blicken mot skyarna och tänkt på annat, eller hade ni sänkt silen? Bilden visar ungefär var vattnet segar sig.

• Duschklinkergolv med golvbrunnssil där en liten vattenansamling visas vid hörnet markerat med röd linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du sett det en gång kommer du se det för alltid! Ett par sådana har man ju men har blivit hyfsat bra på att undantränga tankar på dom. Men sen lackar man ändå så hade varit bättre att bara fixa. Men. Det går inte att slipa/polera ner ramen en uns om det är så lite det handlar om?

Du tror att solen kommer störa dig med sina 10delar av millimeter? Men den ojämna kapningen mot brunnen och det stora mellanrummet mellan golv och vägg är inga problem? Tänker mest att man kan välja vilka smågrejer man retar sig på.

• Gilla
Fågelvägen och 1 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Du tror att solen kommer störa dig med sina 10delar av millimeter? Men den ojämna kapningen mot brunnen och det stora mellanrummet mellan golv och vägg är inga problem? Tänker mest att man kan välja vilka smågrejer man retar sig på.
Nu måste han ju göra om heela badrummet ;-)

• Haha
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
F Fjonken skrev:
Mellanrummen stör mig faktiskt inte eftersom de skall fogas och blir då ganska osynlig i helheten. Det ligger även kvar mörk fix som skall rensas bort runt brunnen så i nuläget blir det lite av en synvilla i bilden. Jag antar för övrigt att jag har en ganska selektiv OCD 😁

Redigerat:
lärjungen
O olofh skrev:
Har du sett det en gång kommer du se det för alltid! Ett par sådana har man ju men har blivit hyfsat bra på att undantränga tankar på dom. Men sen lackar man ändå så hade varit bättre att bara fixa. Men. Det går inte att slipa/polera ner ramen en uns om det är så lite det handlar om?
Ja det kanske går. Har funderat på den lösningen. Men det lutar mer åt att jag skiter i det helt och hållet och tar förnuftet tillfånga.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Ja det kanske går. Har funderat på den lösningen. Men det lutar mer åt att jag skiter i det helt och hållet och tar förnuftet tillfånga.
Absolut bästa är nog det ja, gör något annat renoveringsprojekt emellan (till perfektion). Om du fortfarande stör dig på brunnen efter det så kan du ju fundera ett varv på hur du löser det.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.