Hej!
Hur skulle ni ställa er till detta, vi har köpt ett hus där säljarna påstod att Wc:n på entréplan är renoverad år 2010.
Vilket också står under spalten där säljarna radar upp förbättringar under årens lopp.
Efter lite mer noggran undersökning så visar det sig att original avlopp och vatten är kvar ifrån 1961 där vi även har ett hål i stammen som upptäcktes efter en filmning utav avloppet.
För mig är det självklart att sådana komponenter byts ut om man byter ytskikt osv, så det var inte ens en tanke hos mig att det gamla skulle vara kvar.
Vad anser ni?
Hur skulle ni ställa er till detta, vi har köpt ett hus där säljarna påstod att Wc:n på entréplan är renoverad år 2010.
Vilket också står under spalten där säljarna radar upp förbättringar under årens lopp.
Efter lite mer noggran undersökning så visar det sig att original avlopp och vatten är kvar ifrån 1961 där vi även har ett hål i stammen som upptäcktes efter en filmning utav avloppet.
För mig är det självklart att sådana komponenter byts ut om man byter ytskikt osv, så det var inte ens en tanke hos mig att det gamla skulle vara kvar.
Vad anser ni?
En renoverad wc hade för mig varit en wc med nya ytskikt och kanske nytt porslin och blandare. Hade det inte uttryckligen stått stambytt så hade jag heller inte räknat med det. Att byta avlopp drar ju ofta med sig betydligt mer jobb och ingrepp i fler utrymmen om det ska vara någon större mening med det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Med tanke på antalet trådar där folk först skriver att de vill renovera badrummet men det sen kommer fram att de bara avser att lägga mikrocement på golv och väggar, så kan man nog konstatera att folk har väldigt olika uppfattning om vad en renovering innebär. Därmed blir det svårt att hävda att säljarna har ljugit.
Jag rev bort avloppen från gamla toan i vårt hus byggt 1970. PVC sägs väl ha en livslängd på 50 år — men bla eftersom varje skarv var limmad har jag väldigt svårt att se varför de rör jag tog bort inte skulle hållit 50 år till…
Samma sak med kopparrören. Elementen får ju lätt luft i systemen vilken kan göra att de rostar, dom skulle jag nog inte våga chansa på kommer 100-150 år — men rören till bruksvattensystemen såg i princip nya ut inuti.
Det räcker ju med att svagaste länken i ett system inte håller mer än säg 75 år så får man problem efter 75 år. Det är ju därför lite knepigt att tala om livslängd på olika prylar. Jag är ingen expert men anser absolut inte att man ska börja riva upp hela huset bara för att byta ut ett väl fungerande system som har några år på nacken…
Samma sak med kopparrören. Elementen får ju lätt luft i systemen vilken kan göra att de rostar, dom skulle jag nog inte våga chansa på kommer 100-150 år — men rören till bruksvattensystemen såg i princip nya ut inuti.
Det räcker ju med att svagaste länken i ett system inte håller mer än säg 75 år så får man problem efter 75 år. Det är ju därför lite knepigt att tala om livslängd på olika prylar. Jag är ingen expert men anser absolut inte att man ska börja riva upp hela huset bara för att byta ut ett väl fungerande system som har några år på nacken…
Håller med. Ett problem är det idiotiska begreppet teknisk livslängd som besiktningsmän och försäkringsbolag verkar älska. Många verkar tyvärr ta det som att då är det dags att renovera oavsett att vad det nu gäller funkar lika bra som när det var nytt. Så länge något funkar så finns väl ingen vettig anledning att byta ut det bara för att man tror att det kommer att gå sönder vid ett årsskifte. Bättre att vänta tills man inser att det verkligen behöver fixas.M Messier1994 skrev:
Då är det alltså gjutjärnsavloppsrör du menar. Svarta rostiga rör?M Marell5 skrev:Hej!
Vad anser ni?![]()
De borde vara lätta att upptäcka under mansjätterna till både vc och tvättställ. Dessutom som BirgitS skrivet, finns inget regel för vaden renovering innebär. Säljaren kanske tyckte att en ny matta och tvål var en renovering. Så, nej. En renovering betyder inte per automatik att avloppen är bytta. Själv renoverade jag min tvättstuga med nytt kakel och klinker. Hela rummet ser fortfarande nytt ut men den 75 år gamla gjutjärnsbrunnen, den är kvar. Det är bara att lyfta på silen, så syns det tydligt.
Instämmer i övriga inlägg. Den här typen av information kan man se som reklam från säljaren. Om man bedömer det som viktigt krävs det att man som köpare ber om noggrann information. Renoverat kan betyda väldigt olika nivå, det är inte liktydigt med byte av alla ytliga material och underliggande ledningar.
Klicka här för att svara