Måste bara få uppdatera: jag läste tips på nätet om att sätta fast toapapper på kalkfläckarna, om dessa var högt över vattenytan, och dränka in papperet i ättikssyra. Sagt och gjort gjorde jag detta, med noll hopp om förbättring. 3 timmar senare gick jag dit och förberedde mig på att börja gno och svära. Spolade i toan och alla kalkfläckar försvann! Det var som ett tidigt julmirakel! Lycklig kvinna nu.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Då är Hessa enklare att använda

R Rolle85 skrev:
Då är Hessa enklare att använda
Till saken hör att jag klickade hem nåt kalkborttagningsmedel med fosforsyra i (som det är i Hessa också) igår, men mest för skojs skull ville jag testa 12% ättika också. :crysmile:

P peves10 skrev:
jag hade samma problem, använde fälgsyra, bilvårdsprodukt.
Jag sprayade, gnuggade lite med toaborsten, sen var det borta.
Fälgrent brukar ju vara oxalsyra och det är ganska bra mot avlagringar på toaporslin

Litet bakslag i min kalkjakt... Testade igårkväll att göra samma sak med ättika och papper på min andra toalett, med viss framgång, men de allra mörkaste fläckarna längst ner i skålen finns dock kvar. Tabben jag däremot gjorde var att jag virade ättikaindränkt papper runt fästet på handfatskranen, där det alltid är en mörk kalkrand. Fick nu reda på att pläterade kranar inte tål ättika då lite av pläteringen släppt.
Ja ja, man kan inte få allt. Det blev rent och fint runt kranen iallafall...

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Litet bakslag i min kalkjakt... Testade igårkväll att göra samma sak med ättika och papper på min andra toalett, med viss framgång, men de allra mörkaste fläckarna längst ner i skålen finns dock kvar. Tabben jag däremot gjorde var att jag virade ättikaindränkt papper runt fästet på handfatskranen, där det alltid är en mörk kalkrand. Fick nu reda på att pläterade kranar inte tål ättika då lite av pläteringen släppt.
Ja ja, man kan inte få allt. Det blev rent och fint runt kranen iallafall...
Värm toan med varmvatten först och ta ättiksprit(24%) nästa gång

F fribygg skrev:
Värm toan med varmvatten först och ta ättiksprit(24%) nästa gång
Nu har jag beställt nåt riktigt kalkmedel så nästa test blir med detta, men jag kan absolut testa att ha lite varmt vatten i. Är det bättre än att försöka tömma skålen? Igårkväll gjorde jag bara ett halvhjärtat försök genom att "putta undan" vattnet med toaborsten, men halva skålen är ju ändå vattenfylld.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nu har jag beställt nåt riktigt kalkmedel så nästa test blir med detta, men jag kan absolut testa att ha lite varmt vatten i. Är det bättre än att försöka tömma skålen? Igårkväll gjorde jag bara ett halvhjärtat försök genom att "putta undan" vattnet med toaborsten, men halva skålen är ju ändå vattenfylld.
Prova ditt nya kalk medel först, det kanske är jättebra.

Min modell: värm först med hett vatten, 'putta undan' vattnet och behandla med ättika eller oxalsyra sen.
Har man avkalkat kaffebryggare, vattenkokare eller liknande slår man resterna i toan.

• Gilla
Lokis81 och 1 till
  • Laddar…
Men nu säljer både Ö&B samt Coop Hessa så varför inte köpa en flaska o testa. Ligger nog på 20kr

R Rolle85 skrev:
Men nu säljer både Ö&B samt Coop Hessa så varför inte köpa en flaska o testa. Ligger nog på 20kr
Med vatten kvar i kröken ? Har köpt igår för att testa

Yes

Annars finns ju kalkosan från Herdins färgverk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.