Hej!
Ungefär hur mycket skall man räkna med att det kostar att renovera ett badrum på 6 m2?

Helkaklat och ingen ändring av planlösningen.

Utan att räkna in inredning, blandare osv då priser där beror mycket på vad man väljer.

Sköter rivningen själv tänker jag.

• Gilla
Johan Bang
  • Laddar…
Gissar 200 000 kr i Sveriges 3 största städer och 150 000kr i landsorten.

• Gilla
saxe18 och 5 till
  • Laddar…
Min gissning också.
Jag skulle säga minst 150 men mer troligt 200. Skillnaderna är inte jättestora över landet ändå och TS verkar ju bo i Västra Götaland. Jag kan jämföra mellan Göteborg och landsbygden i Västra Götaland och det är i princip samma timpriser.

• Gilla
mrbackstrom och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Min gissning också.
Jag skulle säga minst 150 men mer troligt 200. Skillnaderna är inte jättestora över landet ändå och TS verkar ju bo i Västra Götaland. Jag kan jämföra mellan Göteborg och landsbygden i Västra Götaland och det är i princip samma timpriser.
I den "stora" staden får man ju räkna med att köande och parkeringsletande tar åtminstonde en timme om dagen

• Gilla
Dgjdghrhnle64545*=/) och 1 till
  • Laddar…
Jo, det är sant. Jag tänkte bara på själva timpengen.

Paul-Staffanstorp
Jag brukar räkna ett snitt på 160h på allt från rivning till snickeri och plattsättning och hittar du då någon som kör timpeng mellan 500-600/h ex moms så landar det ungefär så här.

ENTREPRENÖR: 80-96000
UNDERMATERIAL till fuktskyddsnivå: 20000
KÖRNINGAR etc:10000
EL: 5-10000
VVS: 15-20000

Ex. moms: 130000 - 156000

Moms: 32500 - 39000

TOTALT: 162500 - 195000

Självklart kan du hitta någon som är billigare men även då dyrare så detta är bara en fingervisning och du kan säkert också hitta någon som gör det på 120h men man får oftast vad man betalar för.

Den som gör det på kortare totaltid kan ändå komma att sprida ut arbetet under 8v typ medan den som räknar och kör som jag gör med bara ett projekt åt gången lägger full fokus i 4v och levererar också på 4v.

De större företagen med fler gubbar har ju många jobb igång samtidigt och skickar de olika gubbarna mellan de olika projekten och Ja, det kan bli billigare men inte alls säkert.
Det enda som tyvärr oftast är säkert är att de har en förmåga att dra ut på tiden tyvärr.

• Gilla
VIVEKA HANSSON och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag brukar räkna ett snitt på 160h på allt från rivning till snickeri och plattsättning och hittar du då någon som kör timpeng mellan 500-600/h ex moms så landar det ungefär så här.

ENTREPRENÖR: 80-96000
UNDERMATERIAL till fuktskyddsnivå: 20000
KÖRNINGAR etc:10000
EL: 5-10000
VVS: 15-20000

Ex. moms: 130000 - 156000

Moms: 32500 - 39000

TOTALT: 162500 - 195000

Självklart kan du hitta någon som är billigare men även då dyrare så detta är bara en fingervisning och du kan säkert också hitta någon som gör det på 120h men man får oftast vad man betalar för.

Den som gör det på kortare totaltid kan ändå komma att sprida ut arbetet under 8v typ medan den som räknar och kör som jag gör med bara ett projekt åt gången lägger full fokus i 4v och levererar också på 4v.

De större företagen med fler gubbar har ju många jobb igång samtidigt och skickar de olika gubbarna mellan de olika projekten och Ja, det kan bli billigare men inte alls säkert.
Det enda som tyvärr oftast är säkert är att de har en förmåga att dra ut på tiden tyvärr.
Hur fungerar det med avtalen. Är det alltid utan tak på timmar? Och om något går fel? Har de försäkringar eller blir det bara dyrare?

Från en som troligen köper sitt första hus snart.

Paul-Staffanstorp
Fetjesus Fetjesus skrev:
Hur fungerar det med avtalen. Är det alltid utan tak på timmar? Och om något går fel? Har de försäkringar eller blir det bara dyrare?

Från en som troligen köper sitt första hus snart.
Det kan du ju avtala om på olika sätt...

Lämnar Jag en fastprisoffert så kvittar det om det tar 140 eller 180h... ett pris är ett pris och jag får ta smällen...
OM det inte är något som man friskrivit sig ifrån och diskuterat med kunden att ifall ditt eller datt händer eller behöver åtgärdas så tillkommer det löpande som extrakostnader.

• Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Förra året helrenoverade jag vårat badrum samt toalett. Total golvyta ca 9 m2.
Rev ner väggar till stommen, bilade upp golvet. Bytte fönster, lade in vattenburen golvvärme, nytt avlopp, rör, inredning, mm. Matta på golv och väggar.

Jag gjorde det mesta av jobben förutom rör, el, gjutning av golv samt mattläggning.. Kostnaden för denna renovering blev 250 000.

P
Jag har suttit som arbetsledare på ett par företag och bollat med 20-50 gubbar och kan intyga ovanstående. Man kanske får vänta längre på att jag ska komma nu som enmansföretagare, men den stökiga byggtiden förkortas i princip alltid.

Världens svåraste jobb är kommunikation och där har man en annan stor fördel med en (seriös) enmansföretagare. Allt går direkt till källan och man kapar bort ett par led av tolkningar som finns när arbetaren avrapporterar till arbetsledaren. Inte helt sällan blev det som viskleken och när man återkoppade till kund så var de som frågetecken.

Större företag måste av logistiska skäl ofta bolla runt med gubbar, och av naturliga skäl får dessa då inte samma relation till kunden och projektet som en kille som är där från start till mål. Det tar lite tid att lära känna både kund och projekt.

• Gilla
Lassiter och 5 till
  • Laddar…
Det kan du ju avtala om på olika sätt...

Lämnar Jag en fastprisoffert så kvittar det om det tar 140 eller 180h... ett pris är ett pris och jag får ta smällen...
OM det inte är något som man friskrivit sig ifrån och diskuterat med kunden att ifall ditt eller datt händer eller behöver åtgärdas så tillkommer det löpande som extrakostnader.
Värt att nämna är att fastpris normalt sett har väldigt noga specificerat vad som ska göras. Visar det sig något oväntat när man börjar riva, så går det utanför fastpriset.

Det vi gjort på större jobb är att de räknat på det, gjort en skattning och sedan gått på löpande timme, med avstämning mot skattningen.

Ibland har man också varianter med incitament. Tex att om de går under skattningen, så betalar man ändå tex 50% av skillnaden. Det ger dem motivering att göra det billigt, eftersom det ger dem "pengar för inget". Ibland har även incitamentet en rabatt på kostnad över gränsen.

Men, allt beror på omfattningen. Gör man ett badrum så finns det inte mycket anledning att krångla till det, bygger man Globen2, då kan det vara värt det.

• Gilla
Fetjesus och 2 till
  • Laddar…
Vi har just helrenoverat badrummet på ca 6 m2 i vårt trähus. Nya väggar och golv, kakel på vägg samt våtrumsmatta på golv.
Totalpris 152.000 efter ROT (50%) inklusive duschhörna, blandare, kommod, högskåp och toalett exklusive belysningsarmaturer. Inredningen av rätt så normal standard. Mellanstor stad i södra Sverige.

Redigerat:
  • Gilla
Fetjesus
  • Laddar…
K Karrie skrev:
Vi har just helrenoverat badrummet på ca 6 m2 i vårt trähus. Nya väggar och golv, kakel på vägg samt våtrumsmatta på golv.
Totalpris 152.000 efter ROT (50%) inklusive duschhörna, blandare, kommod, högskåp och toalett exklusive belysningsarmaturer. Inredningen av rätt så normal standard. Mellanstor stad i södra Sverige.
Råkar inte vara i Karlskrona dit jag kommer flytta?
Du har inte bilder?

Tyvärr inte så långt söderut, utan i Östergötland.

Badrummet är inte helt klart ännu, allt förarbete samt golvmatta och väggkakel är klart. Installation av inredning blir troligen i nästa vecka. Lägger ut några bilder då. 😀

• Gilla
Fetjesus och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.