Hej!

Jag har ett badrum som byggdes 2013 av en firma åt förra ägaren av mitt hus. Badrummet ligger på övervåningen ovan mitt kök. Badrummet har elektrisk golvvärme och vägghängd toalett.

Den är kakel på väggar och tack men i duschdelen är det en slags mosaikkakel där de små kakelfyrkanterna har börjat lossna successivt. Det har pågott under flera år.

När jag äntligen bestämde mig för att försöka fixa ett nytt golv så upptäckte plattsättaren att det dels en felaktig lutnkng mot golvbrunnen så att det blir en liten subtil kulle cirka 5 cm från golvbrunnen i ena riktningen och att det är ett veck/bubbla på tätskiktet.

Jag har ringt till firman som gjorde jobbet då någon inte tycks ha fått till varken tätskitet eller fallet mot golvbrunnen korrekt. Kanske är det bristfälliga fallet en anledning till att fukt blir kvar länge som gör att kaklet släpper?

Jag ringde till försäkringsbolaget som menade att ingen skada har skett om jag inte kan bevisa att det läckt fukt genom tätskitktet (inget tyder på detta som jag kan se) men de ville att jag skulle göra en egen kontroll (ta upp taket i köket för en fuktmätning/okulär besiktning)?.

Nu till frågorna..

Hur löser jag detta bäst?

Ska jag anta att golvet är bortom räddning och be en firma riva duschdelen (och en meter utanför) för att lägga ett nytt tätskikt och sedan lägga ett nytt golv där eller måste jag riva hela badrummet?

Är det någon mening att ta reda på om tätskiktet läcker om man ändå ska riva den delen och göra om?

Finns det andra lösningar?

På bilderna pekar handen på det felaktiga fallet och den nedersta visar vecket/bubblan på tätskiktet.

• Trasigt mosaikkakel runt golvbrunn med synliga skador och felaktigt fall i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand pekar på lösa mosaikplattor och ett felaktigt fall i ett badrumsgolv nära en golvbrunn.
    Skapa konto
  • Mosaikgolv i dusch med lossnat kakel och synlig skada vid golvbrunn i badrum.
    Skapa konto
  • Mosaikgolv där plattor saknas nära golvbrunn, med felaktigt fall. Duschdörr och kaklade väggar syns i bild.
    Skapa konto
Redigerat:
P
Då badrummet är bortom både garantier och entreprenörens ansvarstid är det bara att bita i det sura och göra om det. Hela ryker.

• Gilla
JockeÅgren och 3 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Då badrummet är bortom både garantier och entreprenörens ansvarstid är det bara att bita i det sura och göra om det. Hela ryker.
Hela? Hela golvet eller hela badrummet?

P
Badrummet, tyvärr. Ingen seriös firma kommer att försöka lappa ihop det där.

• Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Badrummet, tyvärr. Ingen seriös firma kommer att försöka lappa ihop det där.
Så jag måste ta bort vägghängd toalett handfat och riva allt?

Varför skulle det inte gå att göra en delreparation i duschdelen (och göra en skarv för tätskikt cirka 1 meter utanför duschutrymnet)?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
Det är stor risk att tätskiktet skadas under rivning, och jag tror som sagt att du får svårt att hitta någon som är villig att ta på sig ansvaret för det. Jag hade inte gjort det.

• Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
P
Med tanke på det ni har upptäckt så kan man också fundera på hur välbyggt badrummet är i övrigt, och hur mycket pengar man ska lägga på konstgjord andning på det 12 år gamla utrymmet. Men varför inte börja med ett doshål/ inspektionshål i kökstaket i närheten av brunnen och titta om det finns tecken på en skada.

• Gilla
Dr Benz och 2 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Med tanke på det ni har upptäckt så kan man också fundera på hur välbyggt badrummet är i övrigt, och hur mycket pengar man ska lägga på konstgjord andning på det 12 år gamla utrymmet. Men varför inte börja med ett doshål/ inspektionshål i kökstaket i närheten av brunnen och titta om det finns tecken på en skada.
Vad för firma är lämplig för en sådan inspektion?

Hur stort hål brukar krävas?

Golvbrunnen i badrummet är ovan ett hörn i köket.

P
En snickare eller plattsättare.
80 mm. Då får du upp mobilen i hålet och kan filma runt, och kan sätta igen det med ett vitt doslock efteråt om du inte vill spackla och måla.

Detta att det är lite bakfall på en begtränsad yta skall inte göra att mosaiken lossnar. Det skall heller inte vara någon risk för vattenskada bara pga. bakfallet.

Risken med bakfall är att OM det finns någon mindre brist i tätskiktet. Kanske en otät skarv mellan folievåder, eller någoit litet hål i folien, som vid normal användning kanske släpper igenom någon tiondels milliliter vatten vid varje dusch. Om det då blir vatten stående över felet, så kommer det dels att bli liite tryck på vattnet som kan trycka ut mer vatten genom skadan, dels finns där då vatten under mycket längre tid som kan tryckas ut. Så att det istället kanske trycks ut 10 -50 ml vatten varje gång. Men är tätskiktet tätt, så skall det kunna stå 10 cm vatten över hela golvet i flera år utan att det läcker ut ens en mikroliter vatten.

Fixet som håller mosaiken skall också tåla vatten, så det är inte därför som det lossnar. OM det blir en vattenskada, vatten läcker igenom som jag beskrev ovan. Då kan materialet under skadas. Är där spånskiva som sväller den och luckras upp. De flesta typer av flytspackel absorberar vatten, det förbrukas genom kemisk reaktion även flera år efter spacklingen, men när spacklet är mättat, så blir det en annan reaktion som istället får spacklet att svälla och bli poröst.

OM det är en sådan skada som får mosaiken att släppa, så går det ofta att se/känna att underlaget blivit svampigt/mjukt.

Ett mycket vanligt fel vid golvbrunnen är att den inte är korrekt förankrad i bjälklaget. Om det är träbjälklkag så skall brunnen sitta fast och ha stöd av bjälkar runt hela brunnen. Och golvspånskivna skall ha stöd runt alla kanter, även runt brunnen. Ett vanligt fusk är att man bara gör ett hål i spånskivan, släpper ned brunnen och skruva fast den i spånskivan. Då kommer alltihop att svikta liiiite varje gång du kliver på brunnen. Det får plattor att lossna, och på sikt blir det utmattningsskador på tätskiktet.

Detta har inget med bakfall att göra, mer än att fusk med brunnsmonteringen är mycket vanligare än att misslyckas med att få tätskiktet slätt. En klant som inte lyckas med det, har säkert dålig koll även på hur brunnen skall monteras. Att korrekt montera en golvbrunn tar några timmar mer än att fuska. Att åtgärda ett veck när man sätter tätskiktet tar max en halvtimme.

Redigerat:
  • Gilla
Dr Benz och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Franksimon Franksimon skrev:
Varför skulle det inte gå att göra en delreparation i duschdelen (och göra en skarv för tätskikt cirka 1 meter utanför duschutrymnet)?
Dagens foliebaserade tätskikt går att reparera med folie av exakt samma fabrikat och modell om tillverkaren har skrivit en anvisning för hur det ska gå till på ett säkert sätt.

Franksimon Franksimon skrev:
Så jag måste ta bort vägghängd toalett handfat och riva allt?

Sura pengar. Det enda jag kan se som rimlig praktisk lösning är om ni ställer in en duschkabin.

Men att ta bort befintliga tillbehör som toa, dusch etc är ingen stor sak. En stor del av kostnaderna med att bygga ett badrum går ju till att dra fram vatten och avlopp till de ställen man vill ha dem. Detta har ni ju redan på plats.

Jag vet dock inte hur mycket man ’har sönder’ när man river bort befintligt ytskikt? Vad säger ni andra?

Nytt golvspån, flytspackel, nytt tätskikt och nya plattor borde ju gå att få på plats för runt 100 tkr. Men om det behövs nya plywood skivor runt omkring och man kan förväntas skada dvs genomföringar av vatten och avlopp osv blir det ju mer.

Bara en ren fundering för egen del — man kan ju tycka att nytt golv med tätskikt uppvikt 10 cm på väggen + klinkerslist som täcker tätskiktet, skulle fungera alldeles utmärkt. Bristen blir ju då fukt som transporteras vertikalt längs väggens tätskikt som ligger om lott utanför golvets tätskikt. Men även om viss fukt tränger igenom murbruk osv så tror jag det är fråga om väldigt marginella mängder.

Men nackdelen med detta — förutom att det skulle vara regelvidrigt och försäkringsskyddet inte skulle gälla för ny skada relaterat till detta — är att du inte förlänger livslängden på badrummet med 20-30 år, utan kanske 10-15. Så det är ett dåligt alternativ rent ekonomiskt också.

Redigerat:
J
M Messier1994 skrev:
Sura pengar. Det enda jag kan se som rimlig praktisk lösning är om ni ställer in en duschkabin.

Men att ta bort befintliga tillbehör som toa, dusch etc är ingen stor sak. En stor del av kostnaderna med att bygga ett badrum går ju till att dra fram vatten och avlopp till de ställen man vill ha dem. Detta har ni ju redan på plats.

Jag vet dock inte hur mycket man ’har sönder’ när man river bort befintligt ytskikt? Vad säger ni andra?

Nytt golvspån, flytspackel, nytt tätskikt och nya plattor borde ju gå att få på plats för runt 100 tkr. Men om det behövs nya plywood skivor runt omkring och man kan förväntas skada dvs genomföringar av vatten och avlopp osv blir det ju mer.
Bra förslag , laga mosaiken visuellt och sätta duschkabin med rör direkt i brunnen så håller det ett par år till…

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
BirgitS
M Messier1994 skrev:

Ska man ha det enligt dagens branschregler behöver man ofta göra väggar och golv mer stabila, t.ex. med fler reglar, när det ska vara klinker och kakel. Våtrumsmatta och -tapet har lägre krav på det (och är billigare).

Nöjer man sig med en reparation så får man ta bort mosaiken, fixen under och sen reparera skadorna på tätskiktet enligt tillverkarens anvisningar innan man sätter dit nya klinkerplattor.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Men det felaktiga fallet har väl funnits där hela tiden? Detta borde ringa i klockorna för en djupare undersökning som troligtvis hade resulterat i att badrummet ej verkar korrekt utfört.

Således borde man tagit höjd för en total renovering av badrummet redan vid köp.

Så illa som detta verkar är det helt bortkastade pengar att försöka lappa.

OM fallet varit där från början så är det inte sura pengar. Krasst så borde man helt enkelt tagit med det i beräkningarna.

Vad sa besiktningen? Brunnen ser inte korrekt ut men vågar inte svara helt på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.