880 läst ·
11 svar
880 läst
11 svar
Bredspackla på glasfiberväv för att få en slät yta i hela badrummet?
Jag bor i en hyresrätt och har ett badrum med dusch. Det är bara kaklat vid duschen och resten av badrummet har en strukturerad glasfiberväv som jag hatar! Jag undrar om jag möjligtvis kan bredspacka med våtrumsspackel totalt över alla väggar (12kvm yta) för att släta ut strukturen i väven totalt? Sen tänkte jag antingen måla över eller köra en grundfärg och ha på sån där klisterkakel som inte är permanent. Hade detta vart möjligt? Kan man spackla en sån stor yta i badrummet? Bifogar en bild från internet som visar den typ av tapet jag menar
Redigerat:
Det är en del av tätskiktet så inte något att laja med. Särskilt inte i hyresrätt.
Men visst kan man rent tekniskt spackla upp väggarna och få dem släta. Mycket jobb. Och som sagt, inte lämpligt att lägga fuktkänsliga lager av spackel och målarfärg ovanpå det målade tätskiktet.
Men visst kan man rent tekniskt spackla upp väggarna och få dem släta. Mycket jobb. Och som sagt, inte lämpligt att lägga fuktkänsliga lager av spackel och målarfärg ovanpå det målade tätskiktet.
Redigerat:
Klarar inte våtrumsspackel av fukten i ett badrum med dusch?Claes Sörmland skrev:
Kan tipsa om microcement som blivit populärt i badrum. Står nog hur du skall hantera detta i respektive bruksanvisning. Fäster på kakel så väv borde ej vara några problemS soihteastwa skrev:Jag bor i en hyresrätt och har ett badrum med dusch. Det är bara kaklat vid duschen och resten av badrummet har en strukturerad glasfiberväv som jag hatar! Jag undrar om jag möjligtvis kan bredspacka med våtrumsspackel totalt över alla väggar (12kvm yta) för att släta ut strukturen i väven totalt? Sen tänkte jag antingen måla över eller köra en grundfärg och ha på sån där klisterkakel som inte är permanent. Hade detta vart möjligt? Kan man spackla en sån stor yta i badrummet? Bifogar en bild från internet som visar den typ av tapet jag menar
se https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/microcement/
"Microcement kan appliceras på nästan alla ytor, inklusive tapet, väv, målade väggar och gips. Den är också diffusionsöppen och slittålig, vilket gör den ..."S soihteastwa skrev:
https://badrumsshoppen.se/microcement/microcement-for-badrum-grabeige
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nuvarande väggbeklädnaden med väv ingår (troligen) i ett typgodkänt tätskiktysystem, där just den målade väven är ett tätskikt. Det finns risk att det inte längre "följer reglerna" om man spacklar ovanpå det typgodkända tätskiktet.
Tänker detsamma att lägga på spackel och sen färg ovanpå ett tätskikt ger ju s a s dubbla tätskikt eller åtminstone ett enda icke typgodkänt tätskikt. Två dåliga saker för fastighetsägaren.
Skulle jag själv äga badrummet och det var gammalt och jag ville göra en lätt uppfräschning så skulle jag inte tveka att bredspackla med våtrumsspackel och måla med våtrumsfärg. Men det är mycket jobb med spackling och slipning. Och det är ju jag själv som står med badrummet i slutändan.
Skulle jag själv äga badrummet och det var gammalt och jag ville göra en lätt uppfräschning så skulle jag inte tveka att bredspackla med våtrumsspackel och måla med våtrumsfärg. Men det är mycket jobb med spackling och slipning. Och det är ju jag själv som står med badrummet i slutändan.
Klicka här för att svara