1 548 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Kan man byta nylagt klinker
Sida 1 av 2
Hej
Kom hem från jobbresa och plattsättaren
har satt fe färg avl klinkergolv.
60x60 till ca 18kvm
Dom har använt folie.
Har 2 brunnar till dusch
Har golvvärme ett par cm under klinkers.
Går det på smidigt sätt byta?
Kom hem från jobbresa och plattsättaren
har satt fe färg avl klinkergolv.
60x60 till ca 18kvm
Dom har använt folie.
Har 2 brunnar till dusch
Har golvvärme ett par cm under klinkers.
Går det på smidigt sätt byta?
Sätt plattor på plattor
I mina ögon är det ganska markant speciellt när både vägg & golv skulle vara samma färg.S stigarn skrev:
Ang rabatten sista nödlösning med gå 50/50 var.
men just nu känns det inte det viktigaste utan viktigast få ett golv som man trivs med annars kommer man gå snegla varje gång
Finns det någon som man kan få opartisk hjälp typ ARN eller annan organisation?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Du kan fråga kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument. De ska kunna svara på juridiska frågor inom konsumenträtt.T Tummenmitthand skrev:
Hur kommer det sig att det blev fel färg?
Har du sagt till vilken produkt i detalj du vill ha och företaget har köpt in det men skrivit av fel i beställningen?
Eller har det gått till på något annat sätt?
Det kan påverka dina rättigheter.
Den blir lite trögare. Men slutar inte att värma.T Tummenmitthand skrev:
TackBirgitS skrev:
Du kan fråga kommunens konsumentvägledare eller Hallå konsument. De ska kunna svara på juridiska frågor inom konsumenträtt.
Hur kommer det sig att det blev fel färg?
Har du sagt till vilken produkt i detalj du vill ha och företaget har köpt in det men skrivit av fel i beställningen?
Eller har det gått till på något annat sätt?
Det kan påverka dina rättigheter.
Den blir lite trögare. Men slutar inte att värma.
entreprenören bär ansvaret här oavsett.T Tummenmitthand skrev:
Om du som privatperson har inhandlat materialet och entreprenören väljer att montera detta utan att kontrollera det är korrekt material först med dig som konsument så har dem gjort fel.
Läs nedan:
Då gäller Konsumenttjänstlagen (om det är en privatperson som är beställare)
§ 4–6: Tjänsten ska utföras fackmässigt. Det innebär bland annat att entreprenören ska kontrollera materialet innan arbetet påbörjas – särskilt om något ser avvikande ut.
I de allra flesta fall har entreprenören en kontrollskyldighet. Även om kunden köpt materialet, kan entreprenören inte “blint” sätta vilket material som helst utan att säkerställa att det är korrekt för jobbet – särskilt i badrum där tätskikt och materialval är kritiska.
Läs nedan:
§ 4–6: Tjänsten ska utföras fackmässigt. Det innebär bland annat att entreprenören ska kontrollera materialet innan arbetet påbörjas – särskilt om något ser avvikande ut.
I de allra flesta fall har entreprenören en kontrollskyldighet. Även om kunden köpt materialet, kan entreprenören inte “blint” sätta vilket material som helst utan att säkerställa att det är korrekt för jobbet – särskilt i badrum där tätskikt och materialval är kritiska.
En plats blir enormt mycket ljusare på golvet än va det blir på väggarna med tanke på spottarna riktas direkt mot golvet.
Tack för hjälpen,J Jhsthlm2021 skrev:entreprenören bär ansvaret här oavsett.
Om du som privatperson har inhandlat materialet och entreprenören väljer att montera detta utan att kontrollera det är korrekt material först med dig som konsument så har dem gjort fel.
Läs nedan:
Både min jag och min fru är övertygad att det är fel.
Att byta 18m2, med 60x60-plattor, är inget som görs i en handvändning. Även om det är teoretiskt möjligt, är det inget man gör. Att knacka bort varje platta, utan att skada tätskiktsfolie skulle ta alldeles för lång tid, och vara alldeles för riskabelt. Man måste få bort väldigt mycket av fixet, om det ska vara möjligt att lägga nya 60x60-plattor, utan att det blir ojämnt. Enda sättet är alltså att ta bort folien också, vilket sannolikt skadar flytspacklet. Dessutom måste nedersta raden kakel på väggen ner, för att kunna skarva nya tätskiktsfolien.
Tack för hjälpen, även om det inte var svaret jag ville ha 🤪A AG A skrev:Att byta 18m2, med 60x60-plattor, är inget som görs i en handvändning. Även om det är teoretiskt möjligt, är det inget man gör. Att knacka bort varje platta, utan att skada tätskiktsfolie skulle ta alldeles för lång tid, och vara alldeles för riskabelt. Man måste få bort väldigt mycket av fixet, om det ska vara möjligt att lägga nya 60x60-plattor, utan att det blir ojämnt. Enda sättet är alltså att ta bort folien också, vilket sannolikt skadar flytspacklet. Dessutom måste nedersta raden kakel på väggen ner, för att kunna skarva nya tätskiktsfolien.
Jobbar du som plattsättare? Va skulle du säga det skulle ta att få bort allt utan riva första raden på väggen, bara golvet?
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Nu är inte JAG plattsättare. Men det är en rätt tidskrävande och riskabel operation. Man måste då få ett intakt oskadat tätskikt ca 10 cm ut från väggen, helt rent från fix. Så att man kan montera nytt tätskikt på golvet med överlapp mot det gamla. Missar man så det blir något enda hål, så finns det då inte tillräckjligt med yta att skarva in det nya tätskiktet på ett godkänt sätt.
Det hände hos en i grannskapet. De hade en firma som lyckades att lägga golv 3 ggr utan att få till rätt fall.- De första två gångerna rev de hela badrummet (marmor), sista gången rev de bara golvet och skarvade tätskiktet. Men med den firman skulle jag inte lita på att den skarvningen gjordes korrekt. De var först helt ovetande om att det skall vara fall mot brunnen. Sedan hade de tänkt bara skära bort tätskiktet och dra nytt fram till hörnet utan överlapp, och fler liknande tokigheter. Så några revor och hål i den sparade strängen av tätskikt utefter väggarna förutsätter jag att de hade.
Det hände hos en i grannskapet. De hade en firma som lyckades att lägga golv 3 ggr utan att få till rätt fall.- De första två gångerna rev de hela badrummet (marmor), sista gången rev de bara golvet och skarvade tätskiktet. Men med den firman skulle jag inte lita på att den skarvningen gjordes korrekt. De var först helt ovetande om att det skall vara fall mot brunnen. Sedan hade de tänkt bara skära bort tätskiktet och dra nytt fram till hörnet utan överlapp, och fler liknande tokigheter. Så några revor och hål i den sparade strängen av tätskikt utefter väggarna förutsätter jag att de hade.
Nej, jag är egentligen pensionerad "hantverkare". Har drivit egen firma inom all typ av bygg och hantverk, och har på så vis byggt ett antal badrum. Men, att riva 18m2, utan att skada tätskikt, samt få bort nästan all gammal fix, gör man inte på mindre än 1 vecka. Det ligger snarast på 2 veckor. Då är det ändå ingen garanti att det lyckas.T Tummenmitthand skrev:
Hämta ett prov av plattan.T Tummenmitthand skrev:
Lägg den på golvet så ser ni om den matchar, ställ den sedan upp mot väggen så ser ni om den matchar.
Tro mig, det kan va så enorm skillnad beroende på hur ljuset faller på plattan.
Ser golvet mycket ljusare ut än väggarna så kan det dvs vara belysningen.
Visa gärna en bild samt jämför med ett prov så får ni svaret ganska omgående va som är felet