Det lutar åt att jag kan behöva en ny "boll" eftersom vattnet ofta inte slutar rinna. Det skedde i helgen men nu har vi lämnat stugan (jag stängde av vattnet till toan). Blev bara ett par usla bilder för vi var på väg med packad bil när problemet uppstod.

Någon av alla er med stor erfarenhet som kan avgöra tillverkare eller har idé om vilken boll jag kan behöva?

Toalettcisterns insida med flottörventil och rör, delvis i vatten. Möjligen problem med flottörbollen som orsakar kontinuerligt rinnande vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Fario Fario skrev:
Det lutar åt att jag kan behöva en ny "boll" eftersom vattnet ofta inte slutar rinna.
Säker på att det är en "boll" i den där?
Ser ut som IFÖ och de har en mer avancerad mekanism med en "ventilring" i botten.

Problemet när den står och rinner är att hela spolanordningen styrs av att "spolpinnen" löper i ett hål i centrum av bottenventilen. Hålet nöts med tiden och blir större/avlångt vilket till slut gör att ventilringen kan hamna så pass "off center" att den står och rinner.

Tyvärr finns inte längre bottenventilen som reservdel (till min WC iallafall). Man kanske kan limma dit en rostfri bricka eller nåt som återställer hålets storlek och position, om man hittar nåt lim som fäster på plasten.

https://www.rinkabyror.se/artikel/ifo-cera-aqua-cascade-ventilring-wc/

• Gilla
Fario
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Säker på att det är en "boll" i den där?
Ser ut som IFÖ och de har en mer avancerad mekanism med en "ventilring" i botten.
Tack för snabbt svar.
Du har rätt i att det inte är en boll utan mer en sorts platta med gummipackning av något slag.
Eftersom jag vet så lite om sådant här tänkte jag att någon form av boll kunde fixa problemet.

Ja, det är en pinne som går ned i centrum (som sagt, tog ingen bild). Kul att lära sig om slitaget.

Då blir det nog till att byta toastol.
Då kommer nästa beslut, skall jag göra det själv eller lämna bort jobbet. Att göra det själv är ju enkelt men då måste man ta reda på vilken stos det är och sådant ger ju högt blodtryck... :-)

T tergo skrev:
köp en ny ventilring och testa ,lätt att byta

troligen denna du skall ha [länk]
Tack för tips. Skall provas.

C
Testa absolut en ny ventilring. Lätt tillgänglig, kostar inte så många kronor, ganska lätt att byta och löser kanske problemet.

I mitt fall blev det bara sämre. Antar att den nya ringen är aningen mindre än den gamla. Hade de gjort den ett par mm större istället hade det löst problemet. 😕

Nu har jag bytt ventilring. Bauhaus hade slut på rätt storlek så jag åkte till Hornbach i en annan stad.

Efter tre dagar märker jag inte av att det läcker. Får se hur länge det fungerar.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.