799 läst ·
5 svar
799 läst
5 svar
Byta rör till badrum eller vänta, vad tror ni? Tacksam för tankar!
Hus och rör från -73. Ser ut så här i taket från tvättstugan och rör upp i golvet till badkar->tvättställ. Ytskikt i badrum samt golvbrunn bytta för fem år sedan, men då gjordes tyvärr inget med något av rören uppåt (vatten/avlopp)… (Har precis bytt allt på nedervåningen pga liten läcka pga spricka i avloppsrör). Ska rören till badrummet bytas måste alltså både vägg-och golvmatta i badrummet också rivas ut om jag fattar det rätt(?) Vad säger ni: fixa allt nu för att förebygga jobbiga överraskningar, eller vänta några år (och spara ihop pengar för detta misstänker jag blir dyrt 😬)?? Eller byta synliga rör, och skippa att byta genomföringen just nu? Fast det kommer väl slå tillbaka den dag allt ändå ska bytas….?
Ovanför taket i tvättstugan:
Bakom badkar:
Ovanför taket i tvättstugan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bakom badkar:
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
De där avloppsrören i vit plast brukar spricka lätt, de kallas äggskalsrör eftersom plasten blir skör efter några årtionden. De är alltså lämpliga att byta ut, så mycket det går till rimlig kostnad.
Vattenrör brukar däremot hålla längre än 50 år.
Jag kan inte svara på om det kräver ingrepp i badrummets tätskikt för att byta avloppsrören dit.
Ett kopparrör ser rätt grönt ut på en bild. Tyder på att utsidan av det har blivit blöt.
För 5 år sen var det inte fackmässigt att låta vattenrör gå genom golvet. Försäkringsbolaget kommer alltså ha invändningar om det läcker vatten in i bjälklagret via vattenrören i sista bilden.
Jag kan inte svara på om det kräver ingrepp i badrummets tätskikt för att byta avloppsrören dit.
Ett kopparrör ser rätt grönt ut på en bild. Tyder på att utsidan av det har blivit blöt.
För 5 år sen var det inte fackmässigt att låta vattenrör gå genom golvet. Försäkringsbolaget kommer alltså ha invändningar om det läcker vatten in i bjälklagret via vattenrören i sista bilden.
Som sagt, byt så mycket som möjligt av avloppsrören.
Att byta avloppsröret till toaletten kan bli knivig utan att behöva göra om badrummet. Kan gå att värma golvmattan för att dels ta bort befintliga röret dels för att sätta dit nya WC-stosen.
Rörgenomföringen i golvet ser ut som att det går genom ett extra kopparrör, så det kan vara ganska lätt att byta rören genom golvet.
Befintliga kopparrören i bjälklaget är prisolrör.
Att byta avloppsröret till toaletten kan bli knivig utan att behöva göra om badrummet. Kan gå att värma golvmattan för att dels ta bort befintliga röret dels för att sätta dit nya WC-stosen.
Rörgenomföringen i golvet ser ut som att det går genom ett extra kopparrör, så det kan vara ganska lätt att byta rören genom golvet.
Genomföringarna i golvet för avlopp antar jag kommer medföra att golvmattan i badrummet behöver bytas ut. Funderar på om endast själva röret kan bytas fram till genomföringarna ”så länge” och sedan ta dem (och golvmatta, vilket väl också drar med sig väggmatta) vid ett senare tillfälle 🤔 Lite kostnadsfråga…BirgitS skrev:
De där avloppsrören i vit plast brukar spricka lätt, de kallas äggskalsrör eftersom plasten blir skör efter några årtionden. De är alltså lämpliga att byta ut, så mycket det går till rimlig kostnad.
Verkar som att rörmokaren kan byta ut prisolrören till moderna i plast och istället dra dem genom en befintlig slits i väggen istället för genom golvet. Alternativt kan de gå att bytas ut fram till befintlig genomföring i golvet, men som sagt det är ju inte godkänt att dra nya rör upp genom golvet igen.Demmpa skrev:
Som sagt, byt så mycket som möjligt av avloppsrören.
Det är kallvattnenröret. Har fått till mig att det kan se ut sådär ibland? Golvbrunnen ovan är ju bytt, så kanske från det tillfället? På takplattan direkt under röret finns inga spår av vatten, det tänker jag borde synas på spånskivan, så i så fall är det från innan innertaket byttes i tvättstugan eller kondens??BirgitS skrev:
Klicka här för att svara