Badrum
Darcknr9: Kan varmt rekommendera dom, var proffsiga och hjälpsamma, mycket nöjd med slutresultatet:thumbup:
GoForIt: Går det inte att låta även utrymmet där rören kommer upp ingå i våtzonen då? Oavsett så kommer man väl tvingas till en avvikelse från regelverket. Som så ofta när det gäller renoveringar.
MaZtoR: Jag handlade lips tätskikt av sigro för några år sedan. Glömde beställa någon liten del (kommer inte ihåg vilken). Och de va trevliga nog att skicka den i ett litet kuvert till mig direkt när jag bad dem om det. Så jag skulle definitivt handla av dem igen.
tank77: Finns lite olika lösningar då det finns ett fönster i duschzonen: http://macro.se/sortiment/duschhornor/dusch-skagen-u/ http://www.folkduschen.se/index.php/duschvaeggar/emil-infaellbart-duschhoern/emil-infallbart-duschhorn-frostat-glas-detail http://www.gsab.se/duschhornor_-_alla_modeller.asp Modellen som heter Brilliant
GoForIt: Undersök också i sammanhanget hur mycket de ersätter vid en skada, överhuvudtaget, efter alla avdrag och begränsningar som redan finns i det finstilta..
Andreas Lundgren: Tror du inte att något sån't här skulle fungera? [bild] Annars får du bygga en platå att ha toan på. Sista alternativet är ju att bila upp och sedan lägga en ny lågspännings golvvärme ovanpå tätskiktet, typ kelvin-sweden.
David Johansson: [citat] Ja, dels är det snedtak så där blir det ju att kapa och på väggen med fullhöjd (240cm) blir det omkring en halvplatta upptill också, vilket kanske talar för att börja med helplatta nedtill :) Kakel i snedtaket har inte funnits med som ett alternativ... i alla fall inte med den taklutning vi har.
Gullberg85: Tack för ditt svar! Det blev Karlsö & det är av samma syfte som du var inne på. Det ser lite gammeldags ut & så är stuket i bostaden i övrigt också. Modulen känns stabil & ser schysst ut. Så känns bra :) Tack för välkomnandet ;)
mångstekta: Målat blir ju enklare å billigare å ändra kulör på om man tröttnar... annars är det nog jämnt skägg... visst matta ska väl vara lite säkrare men men...
Brushanen: Hej Vi har en infällning som är 680*250mm. Jag tänker sätta upp 5-6st hyllplan av ek eller dylikt träslag. Måste jag borra och sätta plugg/skruv eller räcker det att limma? Någon som har erfarenhet av att limma upp hyllplan av trä på kaklade väggar?
spekerök: Cirka 21 cm för översta röret för att slippa göra hål i gaveln på kommoden. I erat fall kommer kommoden för högt med era befinliga rör som ligger på 33. Sen höjer man någon cm till så kommoden inte ligger mot röret. Plussar man siffrorna från ikea möbeln och erat översta rör så hamnar man på ca 98 cm överkant kommod om man inte sågar ur i gaveln för rören.Normal höjd
Advalund: Det stämmer säkert att resultatet kan bli bra om man målar golvet och gör det ordentligt. Jag vill dock undvika att vi får problem med en missnöjd köpare om vi skulle sälja bostadsrätten om ett eller två år och färgen börjar lossna. Eftersom det är en bostadsrätt får jag inte heller skära bort gamla mattan och svetsa dit. Vad gäller storleken på duschhörnan har ni fått mig
spekerök: För 10 årsen var det inte självklart att de tätskiktade inne i installationsväggen, du kan ta en dosfräs och göra ett insp hål som du senare lockar igen med doslock på andra sidan väggen. Enkelt att lysa in och kolla hur det mås inne i väggen, ingen som tänker på ett doslock en lucka stör mera. mvh
spekerök: Är det klinkers så funkar det, ställ wc,n på plats sedan brukar jag tippa stolen lite bakåt och stoppar under två sektioner av tumstocken som wc foten vilar på. Sen fogar jag runt foten så det kommer in under i glipan, tar bort tumstocken sänker ner wc,n, sprayar fogen flödigt med blomduschspruta som är fylld med diskmedel och vatten. Drar fingret runt fogen, sprayar man så fastnar
AndersMalmgren: Fast dag är det 195 max, men det kanske är så att det ofta är 95 :D De har ändå bra priser
EBJ: Funderar på att göra om vår lilla toa/dusch utan för mycket ombyggnad. Vill ha dusch eller sittbadkar och där plats är så är det snedtak, alltså belägen under trappan till övervåningen. Höjd 110cm längst in till vägg och 125 bred vägg. Någon som har något förslag eller tips på bra länkar?
phl: [citat] Låter bra men är tyvärr omöjligt då det är snedtak i halva delen av nischen, dvs den motstående krumeluren/blandaren. Får kolla vad dörren vi spanat på väger. Funkar ju I värsta fall med profil i väggen.
AndersMalmgren: Nu är en Corny Design från Duschbyggarna beställd från Fredells, de har 20% på ganska många tillverkare tom imorn. Köpte även en Tapwell 071 vattenfallsblandare. Tyvärr har Corny Design ganska plastiga skyddskåpor över gångjärnsinfästningarna. Har tillgång till en fräs via jobbet så tänkte kanske fräsa egna kåpor och sedan förkroma.
tronen: [citat] Verkar inte vara Tapwell det är fel på. Gick igenom alla kromade produkter, och det finns fler liknande problem. Se bilderna nedan. Liknande symptom, verkar som att dom inte sköljt ordentligt. [bild] [bild]
SSSS: [citat] Hej, har mailat bilder och filmer till ansvariga samt skrivit ner mina funderingar. Sen det fetstilta vet jag inte riktigt vad du menar med, kan varit jag som har varit otydlig men detta är huset enda badrum.
Marre666: Jag hade skitit i det...så länge det inte utsätts för konstant fukt..do it " på eget bevåg dock " skall mycket till om man nu inte sätter sig i fönstret och duschar! Vi har fönster drygt 20 cm ovanför badkaret...har varit ett badkar på samma ställe i 60 år drygt...fönstret är fortfarande i toppskick!
Frezina: Är plåtregel cc 45 och dubbel våtrumsgips en godkänd vägg att kakla på bortsett från allt fukttänk? Isf borde det väl kunna vara bästa lösningen för mig med infälld vatten, el och avlopp?
Frezina: Lite gammal tråd men jag testar :) Jag håller på med exakt detsamma som ni har gjort med dränering och uppbilning av golv samt isolering och vattenburen golvvärme, nu har jag torrt och varmt i källaren och ska till och bygga badrum, hur gjorde ni med väggarna i badrummen? Jag 250mm lecaväggar med 200 pordrän under mark utanför dock har jag 5 pexslangar, 2-3 elslangar samt en 75
rufsen: Uppföljning: har troligtvis hittat spolknappen som reservdel. 75:- pix ska de ha isåfall..lätt värt!
arbina: NU har det hänt något positivt vad gäller badkaret. Men jag behöver fortfarande råd. En av ägarna har just kommit hem från semester och kommer hit imorgon för att titta på badkaret. Han tar ansvar för vad hantverkaren sagt, påstår att han även sagt samma sak till honom. Men nu säger hantverkaren att karet är för tungt (ej akryl) att han inte längre kan bygga in karet. Jag
mexitegel: Bild 2 ser rörig ut om du frågar mig. Sakerna är liksom utslängda i hela rummet. Kan ni inte flytta dörren, det kanske skulle ge en bättre lösning?
jeppeknaster: Jo jag har bilder men det är bara en trävägg med ett hål i än så länge så det är inte mycket att se :) Gör nischen liggande och inte stående som de flesta andra. Måtten blir ca 50x30x10 cm
AndersMalmgren: Jo men, jag är tveksam över öppna hyllor, vill få undan saker.