5 643 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Gjuta avlopp badrum, vilken betong?
Har bilat upp golvet och nu har rörmokaren varit här och kopplat och flyttat avloppet.
Vilken betong/cement skall jag använda för att gjuta in de nya rören i betongplattan?
Hålet är ca 1,7m långt 25cm brett och 20cm djupt.
Betongplattan ligger på lecakulor.
Jag vill flytspackla och lägga klinkers inom ett par veckor.
Hur många påsar tror ni går åt?
Vilken betong/cement skall jag använda för att gjuta in de nya rören i betongplattan?
Hålet är ca 1,7m långt 25cm brett och 20cm djupt.
Betongplattan ligger på lecakulor.
Jag vill flytspackla och lägga klinkers inom ett par veckor.
Hur många påsar tror ni går åt?
Renoverare
· Stockholm
· 20 638 inlägg
Om du använder tank77s produkt så 1,7*0,25*200*1,8/20 = 7,65 säck. Så köp 10 och lämna tillbaka
edit: Eller du, rören glömde vi, så det kommer bli mindre än det där, är det 110mm rör? ett 110 rör som är 1700 långt är 0.02 kubik av totalt 0.085 kubik så dra bort 0.02 / 0.085 = 0,235 ggr
7,65 * 0,235 = 1.8 säck. Så Du borde ha så det räcker med åtta säck
edit: Eller du, rören glömde vi, så det kommer bli mindre än det där, är det 110mm rör? ett 110 rör som är 1700 långt är 0.02 kubik av totalt 0.085 kubik så dra bort 0.02 / 0.085 = 0,235 ggr
7,65 * 0,235 = 1.8 säck. Så Du borde ha så det räcker med åtta säck
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 638 inlägg
Vad för typ av avlopp är det? Är det dusch så borde det vara 75 då blir det istället
π 0,035^2 * 1,7 = 0.0065 kubik vilket ger ett avdrag på ca 0.6 säck. Så åtta säck blir rätt bra tror jag.
π 0,035^2 * 1,7 = 0.0065 kubik vilket ger ett avdrag på ca 0.6 säck. Så åtta säck blir rätt bra tror jag.
Medlem
· Västernorrland
· 65 inlägg
Jag skulle följa Anders första råd, köp 10 och lämna tillbaka. Du vill inte komma på kl. 20.01 att du har en säck för lite.
Oj oj oj, i mina rännor som jag spårade för avlopp i pannrummet så använde jag "bara" byggmax grovbetong för detta ändamål. Jag menar om man endå ska flyta golvet efteråt, varför använda dyra säckar när man kan använda billiga?
Jag "dubbade" med 8mm armeringsjärn i kanterna och fyllde på med 39,95:- säckar (Och dom har höjt priset nu till 40,95). Men jag antar nu att mitt hus kommer rasa av detta förfarande. För jag köpte ju inte 159:- säckar...
:screwy:
Tipset att köpa flera säckar och lämna tillbaka det som inte gick åt trodde jag "alla" gjorde?!
Jag "dubbade" med 8mm armeringsjärn i kanterna och fyllde på med 39,95:- säckar (Och dom har höjt priset nu till 40,95). Men jag antar nu att mitt hus kommer rasa av detta förfarande. För jag köpte ju inte 159:- säckar...
:screwy:
Tipset att köpa flera säckar och lämna tillbaka det som inte gick åt trodde jag "alla" gjorde?!
Renoverare
· Stockholm
· 20 638 inlägg
Klart man gör så, men man vill ju inte konka för många 
Nackdelen med icke självtorkade betong är att du måste vänta typ 6 månader med att lägga tätskikt på det
Nackdelen med icke självtorkade betong är att du måste vänta typ 6 månader med att lägga tätskikt på det
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 638 inlägg
Sant, men den måste ju också nå en RF på < 85% innan man får lägga tätskikt?
En ränna torkar betydligt fortare än ett helt nylagt golv!
Betongen i ett nylagt golv agerar som ett "lock" därför fukten endast kan ta en väg i slutändan. Uppåt.
I ett förfarande med ränna (låt oss säga 20cm bred) skulle jag enligt min egna erfarenhet (ej fuktmätt, bara uppskattat) säga att grovbetongen är flyspacklingsbar efter en vecka, eller två. Inga som helst problem då fukten kan färdas flera vägar, i och med att alla riktningar är torra, under, sida och ovan. Betongen runt omkring tar stor del av fukten som inte annars är möjlig vid nyläggning!
Men det är min amatörmässiga åsikt baserat på min egen gjutning av min egen ränna! Tolka det som ni vill...
Jag har absolut ingen examen i fuktvandring och dess effekter!
edit:
Byggmax har tydligen en ny variant av grovbetong som jag inte sett tidigare, "Grovbetong ekonomi" för 33,95:-!
Betongen i ett nylagt golv agerar som ett "lock" därför fukten endast kan ta en väg i slutändan. Uppåt.
I ett förfarande med ränna (låt oss säga 20cm bred) skulle jag enligt min egna erfarenhet (ej fuktmätt, bara uppskattat) säga att grovbetongen är flyspacklingsbar efter en vecka, eller två. Inga som helst problem då fukten kan färdas flera vägar, i och med att alla riktningar är torra, under, sida och ovan. Betongen runt omkring tar stor del av fukten som inte annars är möjlig vid nyläggning!
Men det är min amatörmässiga åsikt baserat på min egen gjutning av min egen ränna! Tolka det som ni vill...
edit:
Byggmax har tydligen en ny variant av grovbetong som jag inte sett tidigare, "Grovbetong ekonomi" för 33,95:-!
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden