Hej,

Vi har precis köpt en ny lägenhet och skulle tappa upp handfatet för att bada vår lilla bebis. Vi inser att överfyllnadsskyddet inte är inkopplat och att vattnet forsar ner bakom handfatet och bänken så fort nivån går över överfyllnadsskyddet. Är detta ett ok sätt att koppla eller ska vi hävda dolt fel mot säljarna? Jag vågar inte riktigt gå in och pilla själv utan vill helst ha en VVS utbildad som kommer och tittar på det.

Tack på förhand

...och det var totalt omöjligt att kontrollera detta innan ni köpte lägenheten?

Skulle aldrig tro att ett sådant fel skulle kunna vara ett dolt fel.

Själva kopplingen är dold men det är sant att det var tekniskt möjligt att kolla utan att riva loss hela bänken så dolt fel går som du säger kanske inte att hävda. Frågan dock från någon som är van vid att bygga/renovera badrum, är detta en lösning som är ok och används? Själva badrummet är ju så att säga våtrum så det finns ju ingen risk för fuktläckage.

Det kan vara så enkelt att röret från överfyllnadsskyddet har lossnat.Kan du inte kolla under bänken med ficklampa och kanske liten spegel?

O
Tja.... Jag har väldigt svårt att se detta som dolt fel.... Det är inte så svårt att fylla handfatet med vatten...
Men oavsett om det skulle vara dolt fel... Säljaren kanske inte vill betala... Då får man räkna med att behöva processa....
Har ni den tiden och den energin som krävs samt de pengar som behövs?
Även om man har rättsskydd op hemförsäkringen så är det en självrisk...
Vad skulle kostnaden för att åtgärda felet? VI överdriver riktigt ordentligt.... säg att det kostar 10000:- att åtgärda det hela.... Risken är att din kostnad för att driva detta ärende kommer upp i samma summa eller ännu mer...

Nu är jag ganska övertygad om att det inte skulle kosta några 10000:- att åtgärda problemet, utan det kanske räcker med en 1000:- för att ta dit en röris... Men jag skulle rekommendera dig att först försöka fixa problemet själv.
Du har hittat till det här forumet, här finns det många som kan hjälpa dig....

Absolut inget dolt fel på nåt sätt.

sk61bulldog skrev:
Frågan dock från någon som är van vid att bygga/renovera badrum, är detta en lösning som är ok och används? Själva badrummet är ju så att säga våtrum så det finns ju ingen risk för fuktläckage.
Jag förstår inte fullt ut exakt hur felet ser ut. Men det låter helt klart som ett fel. Men knappast ett dolt fel.

Det där bräddavloppet fungerar lite olika på olika handfat. På ädre "traditionella" handfat så är det oftast en kanal i porslinet från bräddavloppet ner till det vanliga avloppet från handfatet.

På nyare handfat, så sitter det ofta en slangkoppling bakom breddavloppet, och en plastslang leder ner vattnet antingen till en "ring" med slagkoppling som monterats precis under det vanliga utloppet från handfatet, där leds vattnet till avloppet. På andra handfat, sitter det en slangkoppling på vattenlåset istället.

Plastslangen har ofta en väldigt dålig koppling, slangen hoppar lätt av kopplingen.

Du skriver att det är en lägenhet, så jag gissar att det är en bostadsrätt som ni köpt? I så fall räknas det som lös egendom och omfattas inte av jordbalken och lagstiftningen för "dolda fel" (som normalt gäller vid hus) gäller ej.

Även i ett hus så räknas (som exempel) stopp i avlopp inte som dolt fel, så man kan anta att mest troligen räknas inte detta heller. Det är ju inte inbyggt.

Känner du någon som inte ha tummen mitt i handen så borde de kunna hjälpa till. Och det är inte heller något kritiskt moment och ingen risk att ni förstör något om ni provar att åtgärda det själva, lite vatten på golvet bara, men inget läckage bakom väggar, utanför tätskikt eller så. Akta bara så att inte kommoden står i vatten, då kan lamineringen släppa och det blir lite fult. Då får man laga med t.ex. silikon.

Men jag förstår att när man betalt för en lägenhet så vill man inte hitta några fel, men tyvärr blir det ändå så ibland. Tänk som så att det kunde ha hänt om 6 månader också efter att ni flyttat in. :)

Vad gulligt att ni fortfarande kan bada bebisen i handfatet! Men vänta två-tre år tills de lärt sig öppna kranen själv och ska tvätta händerna, DÅ får ni vatten på golvet. :) Och det är lika bra att ni lärt er hur avloppet ser ut och hur det sitter ihop bakom, det är bara en tidsfråga innan bebisen är så gammal så att den lärt sig att peta in alla topsen i överfyllnadshålet, trycka ner tandborsten i vattenlåset eller så. :-)

• Gilla
snart framme
  • Laddar…
Det är som sagt troligen en bostadsrätt som detta gäller. Då gäller inte reglerna om dolda fel, enl. jordabalken. Men då gäller istället köplagen.

I den finns liknande formuleringar om köparens rätt till ersättning för fel som han inte haft anledning att förväntass ig. Men där finns också ungefär samma lydelse att köparen har inte rätt till ersättning för fel som köparen borde ha upptäckt när han fullgjorde sin nogranna undersökning av objektet.

Så generellt sett spelar det mindre roll om man tror sig ha ett dolt fel enl. jordabalken, eller enl. köplagen. EN väsentlig skillnad är tiden. Köper du en fastighet har du 10 år på dig att klaga över fel, köper du en bostadsrätt är det bara två år (jag är lite osäker på två års gränsen).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.