4 169 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Bakfall, vad kan jag kräva?
Hej,
Vi har fått lokalt bakfall i vårt nyrenoverade badrum.
Har fått förslag som nytt lager klinker och borttagning och justering av enstaka plattor som jag avböjde.
Senaste förslaget jag har fått är att riva golv och nedersta kakelraden på väggar.
Den åtgärden känns inte hundraprocentig så jag vill helst att arbetet görs om helt.
Frågan är då vad jag har för rättigheter?
Kan jag kräva att hela badrummet görs om, eller måste jag gå med på det sistnämnda förslaget?
Några som har varit i samma sits som hantverkare eller beställare?
Vi har fått lokalt bakfall i vårt nyrenoverade badrum.
Har fått förslag som nytt lager klinker och borttagning och justering av enstaka plattor som jag avböjde.
Senaste förslaget jag har fått är att riva golv och nedersta kakelraden på väggar.
Den åtgärden känns inte hundraprocentig så jag vill helst att arbetet görs om helt.
Frågan är då vad jag har för rättigheter?
Kan jag kräva att hela badrummet görs om, eller måste jag gå med på det sistnämnda förslaget?
Några som har varit i samma sits som hantverkare eller beställare?
folie, kiilto.
Har läst allt jag har hittat på nätet, där de flesta tycker man ska göra om hela badrummet. Då undrar jag såklart om det är något jag kan kräva helt enkelt.
Har läst allt jag har hittat på nätet, där de flesta tycker man ska göra om hela badrummet. Då undrar jag såklart om det är något jag kan kräva helt enkelt.
Bäst är väl att höra med ditt försäkringsbolag vad de anser då det är de som kan vägra ersätta om åtgärden leder till vattenskada.
Pratar du med kiiltos kundservice också (om de har en sådan) så får du troligen raka besked om vad som är lämpligt. Då har du också något att använda som argumentation gentemot hantverkaren.
Pratar du med kiiltos kundservice också (om de har en sådan) så får du troligen raka besked om vad som är lämpligt. Då har du också något att använda som argumentation gentemot hantverkaren.
Detta gäller enligt Konsumenttjänstlagen 20 § "Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten."
Dom har gett dig åtminstone ett rimligt förslag till åtgärd (det första förslaget). Att göra om hela badrummet innebär en orimlig åtgärdskostnad.
Ett tips är att du rådfrågar en jurist på t ex Villaägarna eller Konsumentombudsmannen så får du ett riktigt svar och inte godtyckliga tyckanden.
Dom har gett dig åtminstone ett rimligt förslag till åtgärd (det första förslaget). Att göra om hela badrummet innebär en orimlig åtgärdskostnad.
Ett tips är att du rådfrågar en jurist på t ex Villaägarna eller Konsumentombudsmannen så får du ett riktigt svar och inte godtyckliga tyckanden.
Att lägga nytt klinker med rätt fall ovanpå golv med bakfall gör att det kommer stå vatten under golvet, det skulle jag inte godta om inte tillverkaren av tätskikt och övrigt material godkänner ett sådant förfarande.
Det är mitt godtyckliga tyckande
Det är mitt godtyckliga tyckande
Redigerat av moderator:
Sant, bra fråga!largab skrev:
Angående att ta bort nedersta plattraden samt klinker så går det oftast bara om tätskiktet är en plastmatta. Väldig svårt att få folien att hålla, särskilt runt om i hela badrummet och hela golvet, sådan tur har ingen. Och vete fan om jag som kund hade gått med på att lappa ihopa eventuella revor och hål i folien.
Jag fattar inte hur det kan vara så j*vla svårt att kolla fallet innan man fortsätter med tätskikt, kakel och klinker.
Man riskerar såna grova summor bara för att man inte orkar leka lite med en kula.
Man riskerar såna grova summor bara för att man inte orkar leka lite med en kula.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nja... tätskiktet på golvet måste ju bort om de ska åtgärda fallet...tank77 skrev:Sant, bra fråga!
Angående att ta bort nedersta plattraden samt klinker så går det oftast bara om tätskiktet är en plastmatta. Väldig svårt att få folien att hålla, särskilt runt om i hela badrummet och hela golvet, sådan tur har ingen. Och vete fan om jag som kund hade gått med på att lappa ihopa eventuella revor och hål i folien.
Jag har själv tvingats göra det en gång för att hjälpa en kund.
Allt var frid och fröjd och fallet var klart ok men en sättning i huset (som hade funnits redan innan) hade blivit mer så badrumsgolvet brast rakt över vilket skapade ett bakfall mot dörren.
Jag plockade då nedersta väggplattan och hela golvet.
Skar folien i golv/väggvinkeln och plockade bort folien från golvet innan jag flöt om golvet.
Sen ny folie på golv och remsa i golv/väggvinkeln och dit med plattor igen.
INGET KUL JOBB ALLS....speciellt då det inte var mitt fel.
Men kunden blev glad och det är så man får fler kunder...
Så ett badrumsgolv på 10 år kan man ju smälta...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Instämmer, det är HELT OBEGRIPLIGT. Man kan ju spekulera i varför fallet inte kollas och dokumenteras REGELMÄSSIGT innan tätskikt appliceras. Det tar max 15-20 minuter inklusive dokumentation i ett normalt badrum.Nyfniken skrev:
Den troligaste anledningen är väl det skulle vara "jobbigt" att åtgärda, även innan tätskiktet lagts på, och att hantverkaren kallt räknar med att kunden inte ska upptäcka bakfallet vilket säkert stämmer i de allra flesta fall.
Om bakfallet ändå upptäcks föreslår man standardlösningen (vilket alltså inte löser problemet) nytt lager klinkers.
Ska man vara snäll, det är ju tisdag idag, ska väl ändå nämnas att bakfall i princip inte ökar risken för fuktskador, givet att tätskiktet är korrekt. Det kan ju dock medföra andra olägenheter. Skrapa vatten till golvbrunnen varje gång man duschat och på sikt viss risk för unken doft om vatten blir stående i lokala bakfall. Inget allvarligt i och för sig.
I förlängningen kan man kanske tänka sig foglossning (!) och plattor som lossnar.Thomas59 skrev:Ska man vara snäll, det är ju tisdag idag, ska väl ändå nämnas att bakfall i princip inte ökar risken för fuktskador, givet att tätskiktet är korrekt. Det kan ju dock medföra andra olägenheter. Skrapa vatten till golvbrunnen varje gång man duschat och på sikt viss risk för unken doft om vatten blir stående i lokala bakfall. Inget allvarligt i och för sig.
gjort är gjort och golvet ska nu läggas om.
jag är mest ute efter kvalificerade svar om hur säker det är med lösningen att riva golv och nedersta raden på väggar. om det finns några som har gått igenom samma situation tidigare.
jag är mest ute efter kvalificerade svar om hur säker det är med lösningen att riva golv och nedersta raden på väggar. om det finns några som har gått igenom samma situation tidigare.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Ja det är väl tänkbart om underarbetet är riktigt dåligt. Foglossning och lösa plattor tyder väl annars mest på svikt i underlaget eller tätskiktsduk som inte fästs på korrekt sätt.Nyfniken skrev:
Annars är det ju ingen direkt fara på taket MEN man ska inte godta bakfall. Inte under några omständigheter.
Kunderna måste lära sig att kräva relevant dokumentation (mätprotokoll med fotodokumentation) då hantverkarna uppenbarligen inte fattar att dom borde dokumentera fallet vid VARJE tillfälle.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Bästa svaret får du nog från tätskiktstillverkaren. Vissa godkänner. Andra inte. Med dagens foliebaserade tätskikt är ju möjligheterna att "skarva" betydligt större än den tidigare geggan man rollade på. Det krävs dock noggrannhet och försiktighet av hantverkaren, givet att tillverkare säger att det är ok.Siavash Goudarzi skrev:
Klicka här för att svara