H
Höga Berget: Skickade frågan till en tillverkare av EPScement och han sa att jag skulle jämna av med singel, sedan isodränskiva eller liknande som är kapillärbrytande, sedan 100 mm epscement. Därefter flytspackla golvvärmen med ett diffusionsöppet spackel, och sist tätskikt. Varför diffusionsöppet spackel? Tätskiktet gör ju konstruktionen helt tät så det kan ju inte fylla någon funktion? Nu
4 svar · 2,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Syllpapp både mot golvet och den uppgjutna/spacklade kanten hade jag satt. Appropå golvvärme på oisolerad platta så finns det en annan tråd just nu som avhandlar det. Snabbsummering: om golvytan i ditt badrum inte är så stor så blir den årliga merkostnaden för golvvärme på oisolerad platta inte så stor heller, men se tråden.
1 svar · 2,1k läst
T
thomasx: Jag vill minnas att det är ok att använda vanlig gips under ett målat tätskikt enligt Måleriregelverket, ja. Men jag tror nog inte att det har något med bärigheten att göra utan snarare att man anser att risken för mögel i kartongmaterialet är tillräckligt liten.
3 svar · 1,1k läst
E
elisa_82: [citat] jo vi hade gärna gjort men har inte tid eller kunskap att göra, men vi har hittat en hantverkare som gör hela jobbet för 18 000 fast han har inte badrums behörigheter men har jobbat länge i branschen i utlandet i 15 år. han sa att han kan göra el arbete och rör men jag vågar inte! men min man efter att han hörde att rörmokaren tar så mycket han vi att mannen gör jobbet.
30 svar · 18,3k läst
·
Akahigi
Akahigi: Glöm inte hyra dammsugare när du hyr betongslipen. Blir ett helsicke utan rätt dammsugare.
4 svar · 1,8k läst
K
Kromo: Okej tack för snabbt svar.
2 svar · 2,6k läst
T
tank77: Eller flyt hela skiten med flytspackel, stäng av duschhörnan om du är osäker och spackla upp den efter att du har flytit. Köp nivåpinnar, kostar 100 spänn för 50 stycken på Bauhaus. Sätt ut alla 50 stycken i hela badrummet och väg in dessa med vattenpass så lovar jag dig att du inte kan misslyckas. Blanda mindre vatten i flytet än när det ska planflytas och använd en bred spackel
16 svar · 3,9k läst
L
LinaoMarkus: Ja, det är ju faktiskt det viktigaste :)
5 svar · 1,2k läst
·
Marre666
Marre666: Mosaik 1x1...blir livfullt och inte så sterilt, gärna i någon shysst färg! Finns en shysst svart mosaik som jag använde i duschhörnet på golvet i 5x5 matt svart samt oslät...mkt snyggt och ev kalkfäckar och dylikt syns inte så mkt! Dock är den svindyr 1800:- / M2, märket är CIR
3 svar · 7,8k läst
·
H
Helioz: Beror på vilken typ av plast, feta plaster kan vara svårlimmade. Båda ytorna måste rengöras helt från fett med t.ex aceton och för bästa vidhäftning mattas ytorna ner med sandpapper.
1 svar · 1,5k läst
B
byggaombloggen: Stort tack för hjälpen! Följ min renoveringsresa här http://byggaombloggen.com/
9 svar · 1,4k läst
A
Allinug: Det kommer inte att komma vatten inspolandes rakt framifrån på uttaget, utan vattnet skulle kunna komma in från sidan bakom maskinerna, om inte duschdraperiet ligger an mot väggen. Man kommer alltså att duscha mot samma vägg som uttaget sitter på.
31 svar · 10,0k läst
·
H
huggan: Hur gjorde du? Bild gärna.
35 svar · 6,1k läst
·
C
calle336: Tack för svaren. Det fick bli från vvsochbad inte mkt billigare än ahlsells men något :)
3 svar · 1,6k läst
nino
nino: nu är ju inte monteringsplattan nått direkt nytt påhitt... 6-8år har den väl funnits skulle jag tro, iaf till Purus så vore det ett problem så hade nog Purus gjort nått åt det.
9 svar · 8,9k läst
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Haha, tänkte också: Hur f-n tänkte dom där?
4 svar · 1,5k läst
·
A
arbina: Tror huvudvattenkranen finns i fastigheten men inte i lägenheten. Det finns två kranar i väggen bakom handfatet samt två kranar på väggen vid golvet under o bakom badkaret. För långt att nå genom luckan.
9 svar · 1,6k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Kan tipsa er andra att det finns nya utloppshus som ännu inte lagts upp på unidrains hemsida eller lagerförs av återförsäljare, men går att specialbeställa. Jag köpte 1417 RSK 7119925 den bygger 52mm och har både vatten och mekaniskt lås http://www.unidrain.se/uploads/tx_sbdownloader/Data_Ark_udloebshuse_2013_SE_JAFO.pdf
19 svar · 6,3k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Man får nog inte släppa luckan medans man gräver :P Men jo kanske att man får se till att att baka in lite cellplats men då tappar den ju också i hållbarhet Min köksluckor har ca 9 milimeter
7 svar · 1,5k läst
·
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Kan du ha badkaret i den ändan badrummet, finns det plats för avloppet? Beroende på vad som finns under (om ni kan dra rör i taket där), om takbjälkarna går på längden eller tvären, om ni ska ha klinkers och behöver stärka upp bjälklaget så kan det vara lite problem. Till badkaret är det 70 mm rör, så beroende på hur tjocka bjälkar ni har så kan det vara en bättre eller
19 svar · 2,6k läst
·
D
Dr Trä: De va som tusan. Ska klocka nästa gång så ska vi se vad jag får ;)
12 svar · 2,1k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Jag köpte precis den höga, tänkte köra med Pneumatisk spolning för att få en mer diskret knapp http://www.vvsochbad.se/Badrum-Inbyggnadcisterner-Betjaeningsplattor-Geberit-Betjaeningsplattor--Geberit-WC20-tryckknapp-3-6L-till-inbyggning-i-vaegg-195964.html Vi valde denna stol då vi tycker de äggformade ser för bulliga ut
10 svar · 2,3k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Jag vill alltså undvika dessa [bild] Utan jag letar efter något som efterliknar duschens [bild]
1 svar · 868 läst
·
O
oceanis: Det finns ingen möjlighet i världen att du kommer att få en sån lösning godkänd som våtrum. Så fort du börjar bygga om eller ändra så¨gäller nuvarande regelverk och då skall det in en golvbrunn med allt vad det innebär på golv och väggkonstruktion. Rörinstallation och tätskikt inte att förglömma. Läs lite på branschreglerna, Säkert Vatten så får du en första känsla på
14 svar · 3,0k läst
V
Victoria Björklund: Ah! Nu trillar det in bra tips här :) Tackar,tackar!!
8 svar · 12,0k läst
A
Allmänobildad: Skönt att det löste sig utan tjafs eller problem. Nöjda kunder är bästa reklam som vi brukar säga på firman.
25 svar · 7,8k läst
·
G
Glenn Boström: jag jobbar som plattsättare och jag brukar alltid dra ett varv med pensel och fuktspärr vid takvinkeln. vid tröskel ska det göras ett uppvik förutsatt att det finns en riktig våtrumströskel. Luft ska ej få förekomma bakom någon del av tätskiktet. Det som jag kan bli lite nojjig över det är att han har vänt alla dukar så han har baksidan utåt. Ej säker på finja men vet andra
13 svar · 2,9k läst
·
T
tank77: I TS fall hade denna produkt varit bättre än armeringsnätet: http://www.schonox.se/index.php?contentID=155&productID=2133&productcatID=262
20 svar · 21,8k läst
·
H
HJonsson: Skum är inte så känsligt mot fukt som "vanlig" isoleringen. Då går det ju även stt putra igen det från utsidan om man känner för det. Cellplast är med ett material för det.
6 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.