Renoverare
· Stockholm
· 20 733 inlägg
Hej, är i färd att bygga mellanväggen framför toafixturen.
Funderar på 15mm plyfa för stablitet sedan 12mm våtrumskiva och sist kaklet. Enda nackdelen jag ser är att det är risk att plyfan blir fuktskadad om det blir läckage i toaletten.
Hur hade ni gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på 15mm plyfa för stablitet sedan 12mm våtrumskiva och sist kaklet. Enda nackdelen jag ser är att det är risk att plyfan blir fuktskadad om det blir läckage i toaletten.
Hur hade ni gjort?
Renoverare
· Stockholm
· 20 733 inlägg
Funderar på att köra två mineritskivor på 10mm styck istället. Det måste bli tillräckligt stumt så jag inte tvingas använda mjukfog. Vad tror ni?
Renoverare
· Stockholm
· 20 733 inlägg
Du är ikapp mig har jag märkt
Snart om mig också 
AndersMalmgren skrev:
Mattetvilling verkar ha kört med en enkel skiva våtrumsgips. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?p=1988504#post1988504
Jag har en lite bredare nisch, så jag vill nog ha lite mer bakom kaklet. Hade egentligen tänkt ta 15 plywood och sen en våtrumsgips på det. Men är tveksam till plywoodens vara eller icke vara.
Renoverare
· Stockholm
· 20 733 inlägg
Funderar på två 10mm Mineritskivor som dels monteras mot fixturen men även limmas med PU700 i hörnen för extra stöd, min mellanvägg är 890mm bred så även den bredare än hans
Ska ni använda Minerit (som jag tror har bytt namn) så är det VT ni ska använda, inte den "vanliga" den innehåller spån (tror det var det) så den är direkt olämplig att kakla på.
Jag byggde in en wc på ett jobb rätt nyligen och då använde jag en 20mm LUXskiva, limmade den och drog i några självborrande plåtskruv och använde taggbrickorna från LUX.
Sånna har jag en hel del över ifall nån vill köpa ett gäng istället för att köpa en hel förp
(hoppas sista raden är ok annars får nån moderator plocka bort den och den här raden)
Jag byggde in en wc på ett jobb rätt nyligen och då använde jag en 20mm LUXskiva, limmade den och drog i några självborrande plåtskruv och använde taggbrickorna från LUX.
Sånna har jag en hel del över ifall nån vill köpa ett gäng istället för att köpa en hel förp
(hoppas sista raden är ok annars får nån moderator plocka bort den och den här raden)
Renoverare
· Stockholm
· 20 733 inlägg
Tackar den ska jag fundera på, vad använde du för lim?
Renoverare
· Stockholm
· 20 733 inlägg
Brukar du tätskikta även mellanväggar? Finns väll egentligen ingen anledning?
Renoverare
· Stockholm
· 20 733 inlägg
Tack får se vad det blir, LUX verkar lite spröd?
Paul-Staffanstorp har i flera trådar skrivit att han brukar regla upp med träreglar och sen 18 mm plyfa på det innan våtrumsskivan. För min del verkar det enklast, är stabilt och det är ungefär vad jag tänkte från början. Men är det "tokigt" att göra så? Det skall ju inte komma vatten där. Eventuellt får man en del kondens ifrån inbyggnadscisternen/avloppsröret från toastolen. Jag skall förutom inbyggnadscisternen till toaletten bygga en vägg som skall innehålla inbyggnadsblandare vid tvättstället. På den väggen skall det hänga en kommod med en granitskiva och två rätt så rejäla tvättställ ovanpå. Det blir ca 140 kg (fruns alla flaskor, tuber och burkar med allt möjligt gojs är inte medräknat) som skall hänga på väggen och då känns det lite klent med bara stålreglar och någon form av våtrumsskiva.