Hej!

Har hängt här ett tag men inte blivit medlem förrän idag.

Jag håller på med ett badrumsprojekt och nu är nästan allt klart. Röris har dragit fram vatten genom kaklet som ska vidare till handfat och toalett. Kostnaderna börjar dra iväg kraftigt så jag tänkte göra klart det sista själv. Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av rördragning så har jag sökt efter DIY filmer. Jag hittade en som beskriver i princip samma typ av dragning som jag kommer att göra, fast tvättstället kommer före toalettanslutningen.

Den här: http://www.youtube.com/watch?v=XvMqVqPHlLU

Det måste väl vara en vettig dragning som han gör, för han som gör jobbet är ju den där mannen som är bauhause "handy man" som var med på Adam Live och hjälpte till med svåra problem i programmet.

Finns det andra ställen med bra info-filmer på svenska?

/Oskis

Jula har en vvs-dvd har jag för mig

Krilleman
http://www.youtube.com/watch?v=XvMqVqPHlLU

Jag blir förvånad när ett företag försöker göra "fixartv" när mannen i filmen inte har en susning om regler och korrekta benämningar. Detta är att stjälpa inte att hjälpa! :thumbdown:

# Det är tillåtet att montera dolda rör själv, inte bara i själva våtrummet.
# Ballofix heter visst "av & påstägnings-bitar"
# Pollygrip är absolut förbjudet på klämringskopplingar!
# Lin & Locher på klämringskopplingar! Otroligt är bara förnamnet!
# Gummislang såg det ut att vara också, ska vara av PEX för att vara OK
# Slangen till WC ser ut att monteras på ett klämrings T-rör. Ska vara R15 stick med plan yta för att inte skära i gummipackningen!

Skam BAUHAUS!

Då kan man ju fråga sig hur många rätt han har i alla andra instruktionsfilmer!

Förlåt för OT här, men jag blir upprörd!

Och för att hjälpa dig Oschar kan det vara en ide att skicka upp lite bra bilder på ditt badrum, så får du hjälp med både materialval och installations-moment!

• Gilla
Daniel_N och 4 till
  • Laddar…
Tack för tipset flöjten5, men jag hittade inget på deras hemsida. Får kolla in så fort jag åker förbi en Julabutik.

Krilleman_215: Kan det inte vara så att han gör det lite enklare och förklarar på ett bra sätt så att vi som inte är så händiga fattar "bitarna"? Om han skulle börja svamla en massa teknisk mumbojumbo så skulle iaf inte jag fatta något.

Menmen; mitt badrum ser precis ut som i fallet i filmen. Har inte någon bra kamera just nu, men ska ta bilder på detta senare.

En väggbricka sitter på väggen där det står "Fm Mattson" på, ser precis ut som på bilden. Ett kopparrör ligger inuti varje anslutning, som måste kapas. Är det kant i kant med planytan på utsticket? Sedan ska direkt iväg till vänster, så jag måste ha en sån där vinkel som han har på videon för att komma vidare.

Röret ska sen iväg ca 2 meter mot ett handfat. Där måste jag ha en T-bit (eller vad de heter) som går upp till kranen, kallvattnet, och en L-bit till varmvattnet. Sen iväg ytterligare en meter till en mugg, bara kallvatten förstås. Jag har redan köpt en Ifö mugg Sign där det följer med en kort bit slang på och en avstängningsbit.

Så det jag tror jag behöver är:

2st L-bitar till väggbrickan
2st avstängningsbitar till röret, som på videon
1st T-bit till kallvatten under handfatet
1st L-bit till varmvattnet under handfatet
1st L-bit under muggen för att komma närmare slangen på stolen
1st rak-bit för att skruva fast avstängningsbiten som följde med stolen.
2st rak- bitar med gäng på ena sidan för att skruva fast blandarslangarnas mutter

x- antal fästen, kromade, tror han missade att säga just hur långt emellan det ska vara.
x- antal skruvar
Röravtagare? är det värt att köpa en sån eller är det bara att ta vinkelslip?
x- antal rörbitar 15 mm kromat givetvis.

Lin och smörjmedel (är det inte säkrast och ha på det överallt när man inte är expert?) är det inte för att låsa så att det inte lossnar?

Tänkte på den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=T6Y_6HvI2es
Jag bytte ut en duschblandare hos min dotter för ett par år sen, är det risk för att den kan börja läcka eftersom jag inte hade någon låsning alls? :(

Är väldigt skönt att få svar så fort på en enkel mans funderingar! Tack!

Redigerat:
Tog den här bilden idag. fmm platta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lite dålig mobilkamera men visar hur det ser ut. Dom rören måste kapas av till rätt längd innan jag kan komma vidare. Man ser inte på fixartv hur långt in han har kapat rören. Någon som ha en aning? Lite dumt om man kapar av dom för korta och måste riva väggen igen för den skull.

tack! /Oskis

Tillverkaren av väggbrickan brukar ha tydliga instruktioner för hur långt röret skall sticka ut och hur själva kapningen skall gå till.

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Lin och pasta har man för att täta, inte för att låsa. Fördelen med just lin jämfört med gängtejp är det går att justera och vrida en del utan att det börjar läcka.

När jag som amatör tittar på fixartv instruktionerna så undrar jag vad dom vill få fram? Inte några instruktioner i alla fall hur man kopplar rör ... Såg till exempel inget om att använda stödhylsor i rören vid klämmringskopplingarna, skulle tro att det är mjukglödgade som används i videon.

Stödhylsor?
Tänkte använda samma rör som i filmen:
http://www.bauhaus.se/kopparror-hh-forkromad-15x2000.html

Till dom behöver man inte stödhylsor.

Tänkte köpa åka in till Bauhaus imorrn och köpa in det material jag behöver och dra färdigt under helgen så man blir klar nån gång. Någon som ser om jag missat något i min lista?

Tack igen!

Okej, verkar vara säkrast att köra med stödhylsor, kostar som sägs inte många kronor styck. Jag vill hellre vara på den säkra sidan med några få kronor än läckande rörsystem för tiotusentals kronor med allt... Märkligt att det inte nämns i filmen.

Så det får bli så säkert det bara kan nu med både lin, pasta och stödhylsor. En hundring extra för en rejält säker dragning är ju en spottstyver. Tack!

Lin och pasta har man inte med klämmringskopplingarna, utom i Bauhaus filmen.

• Gilla
ÅB62 och 1 till
  • Laddar…
Här blir det skilda meningar, precis som Robert Aschberg varnar för, det finns för många självutnämnda experter på olika forum som alla vet bäst. Det är ju därför som de har samlat all riktig information på fixartv så att vi osäkra amatörer inte ska behöva fundera! Titta här:

http://www.youtube.com/watch?v=nWC_YB2ESmE

Aschberg har sett många fuskbyggen i hans program så han vet vad han snackar om och har därför tagit in riktiga experter som kan förklara för vanligt folk.

Jo, det är klart att om Aschberg uttalar sig så måste det stämma ...

Jag tycker att du skall be dom på Bauhaus förklara vad för nytta lin och pasta gör på en klämmringskoppling och få det sedan verifierat av en professionell röris. Återkoppla gärna här för att vi vilseledda inte skall göra fel.

EDIT, några länkar, du kan ju framför allt se vad dessa säger om polygrip som den av Aschberg valda experten använder.

http://epi.byggmax.com/Documents/Klämringkopplingar.pdf

http://sigro.sitedirect.se/sitedirect/pdf/vatette/Montering_VA_klamkoppling.pdf

http://www.ggcarat.se/wp-content/uploads/2011/01/03-A-Montera-klaemringskopplingar.pdf

Redigerat:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
ullberg
Oschar skrev:
Här blir det skilda meningar, precis som Robert Aschberg varnar för, det finns för många självutnämnda experter på olika forum som alla vet bäst. Det är ju därför som de har samlat all riktig information på fixartv så att vi osäkra amatörer inte ska behöva fundera! Titta här:

[länk]

Aschberg har sett många fuskbyggen i hans program så han vet vad han snackar om och har därför tagit in riktiga experter som kan förklara för vanligt folk.
I all välmening, lyssna inte på Bauhaussäljaren / Fixatv / Aschberg i detta fall (kanske är de andra filmerna helt ok men denna är det inte, ansatsen i sig själv tycker jag är nobel, bara lite kvalitetskontroll från vår sida så...). Krilleman_215 (TeroM vet jag inte) är just en sådan rörmokare som du inte vill spendera pengar på, och ändå är han snäll nog att ge dig gratis råd här, ta dem.

Själv är jag inte expert på Krillemans nivå, jag har dock en gång i tiden haft exakt samma jobb som han i filmen (om han nu inte är skådespelare), nämligen säljare på ett (annat) byggvaruhus. Alla de saker Krilleman_215 räknar upp i inlägg #3 kunde jag då, du hade inte fått råden i filmen av mig.

/U

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.