2 914 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Kvalitetsdokument
Hej, vi lät göra om badrummet nyligen och våra radioatorrör kommer upp genom golvet. Där gjorde de en "klack" så att vattnet under ytskiktet (klinker) inte ska kunna krypa ner ytterligare. På kvalitetsdokumentet står det inget om denna åtgärd. På frågan "Finns andra genomföringar i tätskikt än avlopp i golvet?" har de kryssat i "Nej" och några ytterligare upplysningar har de inte lämnat i rutan strax under (där man kan "lägga ut texten").
Är kvalitetsdokumentet korrekt ifyllt?
Tack på förhand
Conny
Är kvalitetsdokumentet korrekt ifyllt?
Tack på förhand
Conny
Hmmm......tanken har också slagit mig, men nog fan gör man den ändå:xPaul-Staffanstorp skrev:
Nåja, det kommer nog någon "förståsigpåare" och tillrättavisar oss snart.........
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hahaha...tank77 skrev:
Skulle vara VÄLDIGT intressant att förstå poängen...
Om inget annat ska jag gå återkursen hos BKR på måndag och ska då försöka komma ihåg att ställa frågan.
Först tänker jag ställa frågan om där är andra deltagare som vet varför de gör den där klacken och sen ska BKR få förklara sitt tankesätt.
Vad tycker du om förändringarna med BBV 14:1?Paul-Staffanstorp skrev:Hahaha...
Skulle vara VÄLDIGT intressant att förstå poängen...
Om inget annat ska jag gå återkursen hos BKR på måndag och ska då försöka komma ihåg att ställa frågan.
Först tänker jag ställa frågan om där är andra deltagare som vet varför de gör den där klacken och sen ska BKR få förklara sitt tankesätt....vilket jag är ytterst tveksam till att de klarar.
![]()
1. WC: Tätskikt bakom inbyggnadswc även på toalett
2. Spalt mellan vägg och karm
3. Överkant tätskikt vid tröskel
4. Tätskikt från tak 5 cm
5. Mjukfog vid golvvärme
6. Wc, tvättstuga, pannrum om brunn är monterad kan lokalt fall göras.
7. Är golvet sammanhängande med golv i våtrum utan avbrott i tätskiktet ska dock VTgF-system användas vid träbjälklag
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tycker de här reglerna är så jäkla överdrivna i många fall och det lustiga är att inte ens de på BKR kan svara på många saker om varför det är skrivet som det är...tank77 skrev:Vad tycker du om förändringarna med BBV 14:1?
1. WC: Tätskikt bakom inbyggnadswc även på toalett
2. Spalt mellan vägg och karm
3. Överkant tätskikt vid tröskel
4. Tätskikt från tak 5 cm
5. Mjukfog vid golvvärme
6. Wc, tvättstuga, pannrum om brunn är monterad kan lokalt fall göras.
7. Är golvet sammanhängande med golv i våtrum utan avbrott i tätskiktet ska dock VTgF-system användas vid träbjälklag
1. Känns totalt meningslöst då vatten inte rinner bakåt/åt sidan (in i vägg) utan rakt ner och där är det tätskikt ju...
2. Riktigt sjukt för innan vatten kan komma in i spalten har det forsat över tröskeln.
3. 20mm över brunnen har det väl varit tidigare också eller vad tänker du på ?
4. Märklig "försämring" som förvisso kan kvitta...
5. Ser inte behovet av detta då man aldrig mjukfogat golv/väggvinkeln tidigare och inte heller haft problem.
6. Det är ju behagligt eftersom många av dessa utrymmen redan har ett lokalt grovt fall. Slipper man flytspackla.
7. Har jag inte riktigt koll på...
Ska jag vara förståsigpåare då 
Tanken är väl att man flyttar upp hålen från golvet ( som är svåra att täta, man kan inte använda manschett) och tätar mot klacken istället... är det i duschen så funkar det ju inte....
Det är då så jag har tänkt
Tanken är väl att man flyttar upp hålen från golvet ( som är svåra att täta, man kan inte använda manschett) och tätar mot klacken istället... är det i duschen så funkar det ju inte....
Det är då så jag har tänkt
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag har väl också tänkt i de banorna men samtidigt så sitter ju oftast radiatorn en bra bit från duschen och jag har en känsla av att vattnet forsat ut i angränsande utrymme och förstört mycket mer än det kan hinna göra vid radiatorrören som kommer upp ur en betongplatta...nino skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 638 inlägg
Branschreglerna är inte där för att göra konstruktionen bättre utan för att byråkrater på försäkringsbolagen ska bli glada
Klicka här för att svara