10 109 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Tjockt lager flytspackel
Jag har försökt få svar från tillverkaren av vårt flytspackel, men får ingen respons. Kom på att det förmodligen sitter en massa kunniga människor här som är betydligt snabbare på att svara, så jag gör ett försök! 
Vi har golvvärme och klinker i vårt badrum och på det flytspackel som använts står det att det ska vara max 30 mm tjockt. Vad händer om man har ett tjockare lager? Rent av dubbelt så tjockt? Finns det några risker? Blir det knas med golvvärmen? Eller påverkar det ingenting över huvud taget?
Vi har golvvärme och klinker i vårt badrum och på det flytspackel som använts står det att det ska vara max 30 mm tjockt. Vad händer om man har ett tjockare lager? Rent av dubbelt så tjockt? Finns det några risker? Blir det knas med golvvärmen? Eller påverkar det ingenting över huvud taget?
Tanken var att höja golvnivån, det var dealen med firman som gjorde badrummet, men de valde av någon anledning att inte göra så utan istället bara använda flytspackel. Jag vet egentligen inte hur många cm det blev, men om man ska se till hur mycket som har gått åt så är det ungefär 6 cm de har byggt.
Vi har hela tiden upplevt att golvvärmen har väldigt dålig effekt, hur mycket vi än vrider upp den så är det alltid rätt så kallt på golvet. När det här med höjden på flytspacklet gick upp för oss häromdagen så funderar jag därför på om det finns ett samband? Och om det kan finnas några andra risker med det, förstås.
Vi har hela tiden upplevt att golvvärmen har väldigt dålig effekt, hur mycket vi än vrider upp den så är det alltid rätt så kallt på golvet. När det här med höjden på flytspacklet gick upp för oss häromdagen så funderar jag därför på om det finns ett samband? Och om det kan finnas några andra risker med det, förstås.
Man får en större massa att värma men å andra sidan så har du ett stort värmemagasin
Tror, obs tror, inte att det spelar någon roll om du har 3 eller 6 cm tjockt, värmen blir lite segare i regleringen
Går det inte att höja tempen på inkommande?
Vad har ni för uppvärmning, går golvvärmen på det vanliga värmesystemet eller har ni el patron till golvet?
Tror, obs tror, inte att det spelar någon roll om du har 3 eller 6 cm tjockt, värmen blir lite segare i regleringen
Går det inte att höja tempen på inkommande?
Vad har ni för uppvärmning, går golvvärmen på det vanliga värmesystemet eller har ni el patron till golvet?
Medlem
· Västernorrland
· 65 inlägg
Hur ser isoleringen ut under?
Vatten eller el i golvvärmen?
Vatten eller el i golvvärmen?
Klicka här för att svara