Hej!

Min lägenhet ligger en halvtrappa upp med källare under.
Mellan källare och min lägenhet är det gjutet golv.

Under mitt badrum ligger "pannrummet" som till för några år sen innehöll en gammal anläggning för fjärrvärme med stor värmeväxlare som höll temperaturen i pannrummet på ca 20-25grader.
För några år sedan byttes anläggningen till en modern som nu inte ger någon större överskottsvärme i pannrummet. Temperaturen är nu snarare 15-20 grader, dock inte "rått" klimat eller så.

Nu håller jag på att renovera mitt badrum och då golvet tidigare var regelkonstruktion med grus mellan reglarna så har jag valt att återigen regla ett nytt golv över betongen. (rätt eller fel men det har jag gjort i alla fall. Inga spår av fukt eller liknande fanns när jag rev ut allt. Dock var konstruktionen lappad och lagad i omgångar vilket gjorde den ojämn.
Jag har alltså rensat ut allt och reglat nytt.
Regelkonstruktionen som är cc30 befinner sig ca 20mm över betongen.

Min plan är att isolera mellan reglarna (behövs det när det inte är direkt kallt i källaren?) samt att lägga på P5 golvspån, armera, lägga elgolvvärme samt flyt, tätskikt, klinkers.

Behöver jag ha någon ångspärr under reglarna?

*Ja, jag vet att det bästa kanska hade varit att lägga EPS mm istället för att regla, men nu har jag valt detta så det får bli så.*

Frågor alltså:

* Behöver jag isolera golvet?

* Behöver jag lägga ångspärr på betongen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.