-RB- skrev:
:)

Mattetvilling verkar ha kört med en enkel skiva våtrumsgips. [länk]
Jag har en lite bredare nisch, så jag vill nog ha lite mer bakom kaklet. Hade egentligen tänkt ta 15 plywood och sen en våtrumsgips på det. Men är tveksam till plywoodens vara eller icke vara.
Mitt hål är 50cm brett och jag skapade stöd under alla kanter så då räcker det med en skiva fermacell fibergips:

"12,5 mm fermacell Fibergips c/c 600 mm är godkänt och P-märkt av SP/SITAC att användas i ett lager i våtrum. För att uppfylla kravet till P-märkning SC 0226-09 i våtrum skall alla horisontella skarvar ha underlag. "

Men jag kan tänka att för er så känns det lite vekt då ni har ytterhörn.

I överkant kommer min lösning dessutom enbart ha fixturen som stöd. Förövrigt har det inte blivit många knop gjort denna vecka. Inskolning på dagis tar all tid

mattetvilling skrev:
Mitt hål är 50cm brett och jag skapade stöd under alla kanter så då räcker det med en skiva fermacell fibergips:

"12,5 mm fermacell Fibergips c/c 600 mm är godkänt och P-märkt av SP/SITAC att användas i ett lager i våtrum. För att uppfylla kravet till P-märkning SC 0226-09 i våtrum skall alla horisontella skarvar ha underlag. "

Men jag kan tänka att för er så känns det lite vekt då ni har ytterhörn.
Inga ytterhörn, men nischen för toan är ca 80 cm. Nischen där inbyggnadsblandarna skall byggas in är ca 170 cm.

Finns det något byggvaruhus som säljer LUX? Tänkte köpa det idag, hittar inge ÅF-lista på LUX hemsida

AndersMalmgren skrev:
Finns det något byggvaruhus som säljer LUX? Tänkte köpa det idag, hittar inge ÅF-lista på LUX hemsida
Tyckte mig se något liknande på Bauhaus igår. Vet inte om det var just LUX, men det var någon form av cellplastskiva med ett tunt lager puts på båda sidorna.

Jag har bestämt mig för att göra som jag tänkte ursprungligen. Nämligen 15 mm plywood och Humidboard på det. Blir dessutom träreglar.

Redigerat:
Jo, såg att k-rauta hade något liknande. Den krävde cc600 och det får jag ju då fixturen sitter i mitten. Jo, kanske overkill att undvika trä. Men jag har ju jobbat hårt för att undvika det så skulle vara kul om det gick hela vägen.

http://m.k-rauta.se/w/products/pro_000000000500830544

Nu blev det k-rautas skiva ovan, cellplast i mitten och någon sorts cementcoating utanpå det. Hoppas den blir stabil nog. Tänkte limma den med stenlim mot fixtur och angränsande väggar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.