Badrum
SimonZ: [citat] Ja det får nästan bli vid väggen som bara är 90cm hög. Inte helt optimalt. [citat] Tänkte ha det mot komoden.
KnockOnWood: Det billigaste är ju att inte göra någonting alls. Du har ju redan värme i (bad?)rummet. Det näst billigaste ser ut ungefär så här :) [bild]
Paul-Staffanstorp: Så jäkla rätt... älskar att sitta och jobba för mig själv då jag får vara ifred... :) :) :)
mexitegel: När min far flytspacklade badrumet fick han flera sprickor i golvet. Han var i kontakt med tillverkaren och de kunde inte förklara sprickorna men menade på att det inte var någon fara. Nu la han visserligen plastmatta som ju är tacksammare på sitt sitt sätt.
Carlgrenj: Okej! Jag har googlat mig fram och aldrig läst detta innan! Kanske beror på vilken färg man använder för jag har läst att det går med både kakelfärg och våtrumsfärg?
Charlotte12: Jag har en toalett där man la in vattenburen golvvärme 2009. Ovanpå så ligger det terracottastenplattor både behandlade och obehandlade. Nu så helt plötsligt så har det börjat lukta lösningsmedel från vad jag då gissar är golvet. Stänger jag av värmen så försvinner lukten och sätter jag igång värmen kommer lukten igen. Det är inte så att det luktar lite utan det luktar
Paul-Staffanstorp: Fick in en påskriven offert idag på ett badrum på just 6kvm med regelväggar. - All rivning och bortforsling samt montering av 15mm plyfa och våtrumsskivor samt sänkning av taket och gipsning av detta ingår under "arbete". Likaså flytspackling, tätskikt, plattsättning och underarbete med golv för vvs-flytt. - I material ingår allt material fram till det är dags för plattsättning. -
mirakelmilla: Ja, nu när du säger det, flytta 50kg är ju inga större problem. Lite småkrångligt med handfat och sånt i vägen men borde ändå gå i vårt lilla badrum.
SBH: [citat] en leverantör finns floore. dom vill ha omlott. dock är ju frågan hur mycket
jimih: Hittade ett exempel som är nästan som jag vill ha (dock modell större, och annat typ av installation, och luckorna täcker bara knapparna), men ändå rätt snyggt. Som ett bevis på att det inte är något som är omöjligt att få till rent stilmässigt. [bild] [bild]
Andreas Lundgren: När jag vart färdig tänkte jag "varför spade jag 500 spänn, och inte satte våtrumpgips i taket också"? Jag hade också byggplast ovanför taket som jag vart lite osäker på. Jag skar upp den för att inte stänga in pappersgipset mellan plasten och VA-färg.
Fredrik Å: Då är det nog ingen fara. Sätt dit gummiproppen och röret så är saken ur världen. Smörj gummiproppen med lite yes när du trycker dit den.
Farmor Risberg: Det var firmans offertkille (snickare) som kom ut. Han gissade på att deras egna golvkille skurit i mattan när han skulle fixa till bubblorna (jag hade godkänt att de skulle värma golvet för att få bort bubblorna). Jag sa att det lät "lite konstigt" att skära i tätskikt och sedan inte svetsa igen det. Flytspacklet under mattsprickan är ojämnt som sjutton. Det hela känns så där.
Bo.Siltberg: Det går bra, om du kan fiska kabel mellan pottorna på något sätt. Det beror också på om du har isolering i taket. Pottornas uppgift är att hålla undan isoleringen, så om du inte har någon isolering utan fri luft så behövs inga pottor.
Dan_Johansson: [citat] lyckades luras av "liknande ämnen"-länkarna, igen ... :banghead: men uppenbarligen var inte 10 års garanti något att ha, om företaget inte finns kvar efter 7 .. :)
BGIO: Trodde inte Molly funkade mot kakel när det inte kan gripa tag på utsidan? Men funkar det så nog håller det med sex mollyplugg. Det är ett litet handfat. Tyvärr inte lämpligt med kommod, badrummet är trångt så det blir lite inklämt på toastolen om man klämmer dit en kommod ;-)
fubar: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19681519.ab Ska man kissa i duschen, så behöver du ju inte sätta dit nån toastol. Huruvida man ska göra med nr 2, så får man väl ta bort gallret på golvbrunnen.
Thomas59: [citat] Och vad skulle skillnaden vara? Svaret är att man varken kan fixa bakfall eller dåligt fall genom att "spackla upp". Man kan givetvis lägga på stora mängder fix för att få det att se ut som "fall" om det nu är det som är viktigt. Det blir bara en kosmetisk lösning. För korrekt fall ska såväl tätskikt som ytskikt ha korrekt fall. Att lägga nytt tätskikt efter att man
KnockOnWood: [citat] Se där ja! Det gäller bara att komma på vad grejerna heter :) Minns att jag använde det på 1980-talet nån gång. Men i ett sovrum, inte våtrum.
Anonymiserad 138940: Har nu fått en offert av en firma och en hantverkar ska börja till veckan. De är våtrumsmatta dvs tätskickt som gäller på hela golvytan, nästan all vägg yta (Inner + yttervägg) som gäller. Kanske hjälper någon annan i framtiden.
AnneFi: [citat] Min svåger har fem i sitt vardagsrum och det räcker mer än väl.. Tycker jag iaf. Annars får man gå på halogen om man vill ha ett mindre inbyggnadsmått
Vortex: [citat] Jo, i en alldeles egen prisklass :) Jag vill ha nåt som håller och ser bra ut i 10+ år. Eller varför inte 20+ år. Nuvarande grejer är 35 år gamla och både fungerar och ser bra ut.. förutom att allt är brunt/orange/beige då,
Blandarkungen: Det första jag tänkte var också nej, jag menar dra en vanlig Duschslang i väggen. Det är kanske inte så fackmannamässigt men om man börjar vrida lite på detta så ja. Du har alltså en blindvägg med tätskikt bakom. Bara där är du ok. Men sen är det inga kopplingar med konstant tryck utan det är efter blandaren. Sen är det även en inspektionslucka ovanför kopplingen till
Blandarkungen: Tycker de funkar förvånansvärt bra, för det priset. De har ju faktiskt varit med länge nu, många av deras konkurrenter har kastat in handduken. Skruvas ihop i Skene med delar från hela världen.
Andreas Lundgren: Elen kan mycket väl vara ok. Om där är tätskikt och man har satt en manschett runt röret där det kommer genom tätskiktet så är det nog ok. Men det är ju bakom kaklet så det ser du inte. Kanske kan du se det där röret kommer ut.
Paul-Staffanstorp: Ja det har de med. 😊 Men det är aldrig tillåtit att lägga lager på lager... 😉
Rosco: [citat] Tack för bra tips!! Lutar nu åt samma kakel som på väggen!