AndersMalmgren
AndersMalmgren: Jag kör med Hide a lite Bright Eye Multi 13, de är ljusstarka på 775 lumen, RA på >85, 3000k inte för varmt eller för kallt ljus för ett badrum, 45 graders spridning. Riktigt nöjd med dem. Har fyra stycken i vårt badrum på 4 kvadrat. Glömde att säga att de är enpunktsled mao liknar den mer klassisk halogen
9 svar · 2,7k läst
·
B
beamsteel: Hej Vi är i färd med att leta företag för en konvertering av vårt tvättrum till badrum. Kan ni tipsa om bra och hederliga företag i Umeå socken? tack för svar Henrik
0 svar · 1,9k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Vill du ha det slätt som undersidan på gjuten och skakad betong, eller vill du ha en grov yta som utsidan på ett putsat hus? Jag kan inte tänka mig att kakel är ett tvång för fuktspärren, barason det är något utanpå tätskiktet som skyddar det mot mekanisk skada. Prova att putsa med kakelfix för en grov yta eller kakelfog för en lenare. Viss risk föreligger kanske att få sprickor
2 svar · 1,3k läst
andreascarlsson
andreascarlsson: Håller på att renovera badrummet. Någon som vill rekommendera en proffsig kakelsättare? Det ska: - Bilas för nytt avlopp i dusch och toalett. - Läggas golvvärme. - Sättas våtskikt. - Kaklas. - Resten gör vi själv. - Badrummet är fantastiska 1,6 x 2,3 m, dvs 3,7 kvadrat. Vi bor i Boråsområdet.
0 svar · 604 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Misstänker att det där är nån sorts masonite. Ska du undvika att det rör sig och spräcker spacklet alltför mycket ska du först skruva upp ett lager gips som du skarvspacklar med remsa enligt konstens regler
1 svar · 1,7k läst
·
T
tank77: Säkert något smuts som har fastnat på plattan i fabriken innan glaseringen och sedan har den slunkit igenom till packningen och vidare hem till dig där plattsättaren också har missat prickarna. Men är det verkligen så farligt, 1 mm är ju knappt synbart och en vit tuschpenna är säkerligen den bästa lösningen. Annars får du ju ringa plattis så får han byta plattan till
1 svar · 2,2k läst
T
tacho: Jaha, det var visst ett vanligt gipstak... Fungerade utmärkt med UX-plugg. Men den här tråden kanske hjälper någon annan som faktiskt har ett plåt-innertak ;) Tack för hjälpen corre!
6 svar · 1,3k läst
S
slurppe99: [citat] Eller kör lastbil och behöver något stadigt att hålla sig i.:thumbup:
28 svar · 5,5k läst
·
P
parola: Nu har jag kommit på lösningen i mitt badrum. Fick tips om att det finns externa känselkroppar (givare) som sitter i golven. Är golvet kallt, ja då värmer golvvärmen till önskad nivå👍 Frågan är om jag verkligen behöver en full effektsslinga?
10 svar · 2,0k läst
Fernando Torres
Fernando Torres: Precis. jag skall ändå stänga av en kvadrat vid duschhörnan som jag spacklar i omgång två för att få bra fall. Tack så mycket för hjälpen.
15 svar · 4,3k läst
·
roland53
roland53: Vad menar du med tätningsskiva. Länken hänvisar till något helt annat?? IDO modell Aniara tilvverkades under 1980-1994. Stor chans att det är en sådan.
2 svar · 11,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Precis, gör hålet straxt större än stossen så den precis går i hålet som du borrar!
4 svar · 2,4k läst
S
slurppe99: [citat] Hade ni kommit överens om något pris? Vad skulle ingå i så fall för priset? Nu frågar du efter billig i Stockholm där hanverkarens timkostnad är hög. Den jag ursprungligen ville ha oavsett om priset skulle bli lite högt då han är noggrann hade inte tid förrän om 10 månader. Jag sökte offert via en förmedling och fick bara två förslag och sökte en till själv. Den som
5 svar · 3,8k läst
GoForIt
GoForIt: Det tror jag i så fall att du har tolkat fel.. Dubbla spärrar är aldrig rätt. Regelverket var tydligt på detta redan när jag renoverade vårt badrum för 10 år sedan i alla fall.
5 svar · 1,5k läst
·
C
crille88: Hej! Håller just nu på att bygga badrum i källaren. Eller ja, inte jag utan firman jag har anlitat till att göra det. I mitt badrum kommer det endast vara tätskikt där duschen skall vara samt på golvet i duschen, duschen kommer vara mot en yttervägg. Fukten utifrån måste ju ta vägen någonstans, har man tätskikt på hela ytterväggen har den ingenstans att ta vägen. Så har jag
1 svar · 3,0k läst
roland53
roland53: Det är förmodligen en putsad tegelvägg. Det behöver inte vara mögel, om en putsning blir fuktig kan salter fällas ut och se ut som vit ludd. Detta kan ibland misstagas för att vara mögel.
3 svar · 2,1k läst
·
T
tommyrecaro: Finns här: http://www.sekelskifte.se/kakel-vit-75-x-15-cm-blank/2102-0 /Tommy
2 svar · 2,2k läst
N
Nolis: Söker en van bastubyggare i Göteborg/norr om Gbg. Det skall byggas i källare. 2,5x2m.
0 svar · 1,2k läst
T
tank77: Ja, sanitetssilikon funkar bra. Förresten hur har du tänkt att lite fuktig luft ska förstöra hela innanmätet på väggen?
1 svar · 1,5k läst
-RB-
-RB-: Inte MDF. Det är dyrt, inte särskilt bra att skruva i och sväller vid minsta lilla fukt.
6 svar · 1,3k läst
D
Dennis Faxholm Rasmussen: 46:- fri frakt. MEN nästan 100:- i expiditionsavgift :mad: http://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pipar-Gustavsberg-Vaargaarda--Gustavsberg-Ventilboll-Universal-262217.html Sprängskiss av äldre och nyare modeller med modellnummer på reservdelar. https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Brochures/Swedish/Reservdelsaffisch_2012.pdf Tack för bra informativ tråd. :thumbup:
7 svar · 23,7k läst
stefancrs
stefancrs: Hur är Volas grejer? De har fina.
10 svar · 2,1k läst
L
Lars-olov Jonsson: denna film kanske kan vara till nån ledning http://www.fmmattsson.se/Om-FM-Mattsson/Instruktionsfilmer/Kranskolan-10/
7 svar · 10,0k läst
G
gpy: Tack för svaret, ventilationen är nog mycket riktigt också en viktig faktor. Kanske faller hela iden på det...
2 svar · 2,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Slangarna brukar medfölja sargblandarna. Om inte använd en slang, gärna pex, för fast installation. Biltema har dessa billigt. Tillverkare är wirsbo/uponor!
14 svar · 5,7k läst
·
L
lordi: [citat] Vet inte, men jag har sett det i hela hyreshus, där man renoverade badrummen efterhand. Man fick slå sönder foten och sen bila bort klumpen under. Skulle tro det var rörmokaren som satt dit dem en gång i tiden.
18 svar · 11,0k läst
·
S
Sam_u_El: Tack!
4 svar · 3,9k läst
Globetrot
Globetrot: Om du bor i brf skall du se om föreningen har några krav. De kan mycket väl kräva att du ska anlita en bkr behörig entreprenör. Ett badrum med den typ av standard du skriver skulle jag gissa kostar mellan 150,000kr och 250,000kr. Viktigt omdu ska anlita någon: Det finns branchorganisationer inom plattsättning (www.bkr.se) och vvs (säker vatten). Om du vill bygga fackmässigt så bör du
1 svar · 1,3k läst
·
O
Odjuret: Anslutningen skulle kunna läcka om man inte gjort det ordentligt... Men om man bytt ut den så pass många gånger så borde man fått anslutningen rätt någon gång.... Om det är i själva "blandaren" det läcker då börjar man misstänka att det är en dålig modell.... Att badrummet i sig lämnar en del till övers är en annan sak...
25 svar · 7,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.