Badrum
tank77: [citat] Du tror inte att TS badrum är klart nu eftersom tråden startades för FEM ÅR SEDAN:thumbup:
GoForIt: Det finns lösningar även för det. Kika på ex. Saniflos hemsida.
Tatimas: Inga hål eller släpp av mattan som jag kan se. Det ligger en genomskinlig silikonsträng runt hela badrummet, just där skarven vid överlappet är, 10 cm upp från golvet. Den syns inte så det stör inte heller, förutom några decimeter som hade svartmögel, så de delarna pillade jag upp med nageln och drog bort.
pernon: Tack för svaret! Nu har jag funderat vidare kring taksänkning och även ventilationen. Badrummet är i källaren och alla väggar (och tak) är i betong. Regla trä mot betong, är det OK? Min tanke är att sätta upp plåtprofiler i en krans längs med väggarna och sätta 45x45mm träreglar med cc 30. Vanligt gips som målas med våtrumsfärg. Är jag rätt ute? Angående ventilation så har
fremax: Har tidigare bara köpt en bit 8mm slang och trätt på, sjukt smidigt! Mvh fremax
mexitegel: Enligt säkerhetsdatabladet är enda risken uttorkad hud vid långvarig kontakt och då avses antagligen själva appliceringen. Att sitta på en vaxad yta står det inget om så då lär det vara riskfritt. http://app.ecoonline.com/documents/msds/1003181/285_6758431.pdf
nino: på jafon brunnar är det väl inte hela världen om manschetten är för stor, även om man även där ska använda skärmall. Lättare att fixa än på en purusbrunn där det kan vara väldigt svårt att få ur klämringen utan att skada manschetten, skadar man manschetten har man riktiga problem. Risken om manschetten sticker ut på purus är väl att då har inte klämringen låst under
nino: Lägger du på silicon så kan du aldrig svetsa ihop mattan senare, men iof så är väl ett 25år gammalt badrum snart uttjänt så det kvittar kanske. Men till andra med nyare badrum med hål, nödlaga inte med silicon om ni vill ha det svetsat senare!
Nyfniken: [citat] Det ställer jag mig ytterst tveksam till. Däremot vet jag att man har fört diskussioner om att kvalitetsdokument skall skall kunna leda till ersättning trots att våtrummet varit felaktigt utfört.
Ahlin: Jag vill inte ha ett turkost badrum helt enkelt...
tank77: Som sagt, inga problem att lägga rör med skarvar i väggar, säkert ett hundratusentals badrum som har det så i Sverige. Vattenrör ska man helst inte lägga i ytterväggar pga av frysrisken. Om man tvunget ändå vill ha det ska det vara välisolerat och rören ska förläggas på den varma sidan av isoleringen. Avloppsrör är inga problem att lägga i yttervägg då det inte står vatten
LillaHon: Hej Jag letar efter en dubbel kommod, men för ETT handfat, och jag vill ha öppna hyllor under. Ngn som har tips?
slurppe99: [citat] Jag komplettera ovanstående text efter att ha kollar lite.
roggabear: Ingen som känner till märket Sanit som gått att köpa på Bauhaus?
jimih: [citat] Jo, problemet är att jag inte tycker att någon stol med extern cistern är speciellt snygg, och utbudet blir ju ännu sämre när jag är ute efter en som är lite kortare än standard (min nuvarande är 62 cm).
Vortex: Jo, två av de sex "golv"-rören är ju inkommande kall/varm-vatten. de två utanpåliggande försvinner sen bort till badkar/duschblandaren. Övriga fyra som kommer från golvet är dragna bort till kommod samt toalett/bidé. Kanske går det då, som du säger, att försöka bila upp de inkommande och få de att komma ut från bortre väggen istället samt göra alla förgreningar där mot nya
Vortex: Jag har fått föreslagit någon av duravits alla varianter. De har en hel uppsjö i alla prisklasser, från typ 3000 och uppåt, så det är troligtvis något av dessa vi kommer välja. Jag har dock ingen aning om vad skillnaderna är, eller hur de ser ut i verkligheten heller för den delen.
Marre666: Helt sjukt, det är ju nästan en 400 000 innan rot ! Jag hjälper kompisen att renovera deras badrum nu och det är ca 8 m2, har reglat upp väggarna samt bytt avloppet och brunn och reglat taket för spottar.mm + att en VVS firma fick dra om alla vattenrör i hela huset eftersom dom gick i plattan ( en plans hus! ) samt el-dragning! material + VVS & EL gick på 70 000:-. Då är ju självklart
eran: [citat] Vad som sagts vid "upphandling" är att: Lämna mig en offert på flytspackling, tätskikt och plattsättning. Allt material ska vara med i totalen. Plattorna till golv resp. vägg levererar vi själva eller köper via plattsättaren till aningens rabatterat butikspris från specificerad butik. Hur lång tid i timmar plattsättaren bedömer arbetet till har jag ingen aning om.
Krilleman: Jaha. Du hade en M26 blandare 160cc trots allt. Min gissning var en äldre blandare med större gänga. Slutet gott, allting gott!
nino: Gjorde klar ett badrum igår med grått golv och vit vägg och gjorde precis som tank skriver När golvet är färdig fogat och det går att gå på det så rensa väggfogarna från golvfog, väntar man till dagen efter eller flera dagar efter så är den stenhård och besvärlig att få bort
Per_2014: Stod i valet och kvalet om detta, pratade med tätskiktstillverkaren. Så länge man har dränerat och har typ isodränskivor så tyckte denne att man tätskiktar även ytterväggen. Golvet däremot kör jag bara runt golvbrunnarna. Var ett speciellt till golvet som andades. Men frågan är om mina väggar utan tätskikt tar skada av den fuktiga luft som blir när man användar badrummet. Kan
Etnoy: Hej alla och tack för era svar! Jag kontaktade Tapwell och de skickade direkt en ny termostatinsats utan kostnad. Detta trots att jag är tredje ägaren av lägenheten och det var fyra år sedan badrummet renoverades. Med den nya termostatinsatsen fungerar äntligen duschen som den ska.
bravia: [citat] Ska testa detta ikväll. [citat] Japp.
tummenrättihanden: Jag är med på vad du säger! :-) tack för kommentarerna btw :-)