H
huggan: Ni som kan BBR. Är det okej att fästa reglarna med plastplugg som kan smälta vid brand så hela taket ramlar ner?
8 svar · 9,7k läst
M
miksil: Finns för övrigt trådar om andras framgångar med just ättika här på forumet. Hoppas du får samma resultat som dem. http://www.byggahus.se/forum/badrum/155855-vitt-kakel-missfargat-av-mork-fog.html
10 svar · 14,2k läst
U
unsolved: Jösses, det gick fort att få en hel hög med svar, tackar för det .-) Kommoden är egenbygge av en gammal möbel, men min avsikt är att bygga efter standard i badrummet, och sedan får det som monteras in anpassas därefter, det känns tryggast så. Om jag då sätter dusch 1100, kommod 600 (avlopp genom golv, lättast så) och wc 200 så bör det bli ok med andra ord. Dessutom möjligt att
7 svar · 7,7k läst
H
Hasse_Lorentzon: Jag köpte ett bubbelbadkar från Hemmalagret i Örebro för ca 2 år sedan. Först var jag i butiken och tittade på olika modeller, efter några månader och mycket mätande bestämde jag mig för ett som heter W0809. Jag bokade med säljaren att jag skulle komma och hämta det en Lördag. Lånade släpkärra och övertalade en kompis att hänga med. När vi kom till hemmalagret var badkaret
29 svar · 26,4k läst
Y
Yrrol: Jag mindes fel. Dom använde luft. Minns nu att det stod en minikompressor i hallen under testtiden. Fuktmätaren kanske ger utslag på rören men då blir det nog märkbar skillnad just vid rören mot övriga delar av golvet. Övriga delar av golvet borde ha låg fukthalt. Och man kan ju mäta på väggarna också och se så fukthalten är bra där med. Det borde ju ge en hint menar jag om det
9 svar · 4,6k läst
·
nino
nino: Vissa "vanliga" mattor är svetsbara, finns endel som både säljs som både och, välj en sån istället och gör uppvik. Annars borde det väl gå att göra som du skriver, men oftast så står det i monteringsanvisningen att folien ska täckas med keramik...
5 svar · 1,2k läst
C
ConnyK: Ibland får saker och ting en annan vändning …. ett nytt tvättställ har kommit. Vedum skrev ett meddelande till mig och var verkligen intresserade att rätta till. Nu när man har lite mer fakta så är det lätta att misstänka en ÅF som inte tagit ärendet vidare till Vedum utan ryckt på axlarna dragit en vals och låtit det ligga. Vill rikta ett speciellt tack till Vedum’s Marknadschef
2 svar · 1,8k läst
·
kulle
kulle: [citat] Nej då har det förmodligen inte följt med någon tätlist Det går bra med silikon också , och gärna en färgad som jtl skrev, transparent blir ful snabbt.
8 svar · 17,3k läst
·
pelpet
pelpet: Jag tror inte att det spelar så stor roll avloppsmässigt, det beror mest på hur rören går. Att skarva lite avloppsrör är ingen dyr historia. Jag hade haft som huvudspår att byta det sämre badrummet först. Om det drar ut på tiden mellan renoveringarna så har ni isåfall två bra badrum.
1 svar · 2,4k läst
J
jakobmagnusson: Hej! Jo, så här var det: Det var en liten spricka i toalettstolens skål, strax ovanför vattennivån. Väldigt fin spricka som jag missade till en början, men sedan föll en flisa ur den och jag hittade den... Nåt måste ha fallit ner från hyllan ovanför. Ny toastol monterad. Tack för era råd! Mvh, Jakob
6 svar · 3,6k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Usch nä... det är hur fult som helst med plastmatta... (för det jobbar inte jag med) :P hahahaha
5 svar · 1,4k läst
C
crille88: Jadu, säg det! Jag TROR det var för att röret var i gott skick, samt att det är därifrån allt sedermera går ut ur huset, vilket hade inneburit ett ganska omfattande arbete även på utsidan! (Men jag diskuterade aldrig det riktigt noga med byggfirman..! )
47 svar · 27,5k läst
·
anders07
anders07: Kan ju tillägga då att om du kan såga av röret i framtiden kan du även täta med silikon runt proppen. Annars ska du använda något som inte "limmar" fast proppen så den går att ta bort i framtiden.
4 svar · 2,7k läst
B
BioElite: [citat] Kanske var mer felformulerat av mig, han va säker men jag vill inte dra på med för stora ord när det inte stod i protokollet och jag är dålig på dessa frågor ;) Okej men man behöver inte oroa sig nämnvärt för det som kan rinna ner på baksidan av badkaret? Eller ska man täta där på något sätt? Mvh
4 svar · 2,0k läst
C
CalleSpeed: Hej Ska göra samma sak snart med liknande förutsättningar. Kommer slå dit avväxlingar tvärs golvbjälklaget med c-c 600 med förskjutning 300 mm mellan varannan bjälke för att få ökad stabilitet. Sedan lägger jag på nytt golvspån. Resten får sedan rörmuckaren och golvläggarna fixa. Men läs nedan vad GVK rekommenderar. https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvskivor
1 svar · 919 läst
H
huggan: Precis som du tänker, luta röret.
1 svar · 810 läst
B
Bj: var inne på byggmax i karlshamn idag och frågade varför jag inte möttes av samma lapp som i kristianstad? svar: jo asså de byter sätt varje dag och vi får inte längre ge råd i detta!!! jag sa bara men det är ju bra att ni ens kunde hängt upp en lapp... visst det är mitt ansvar att söka rätt kunskap, och rätt aplicering men ändå.... det var ju en jäkla tur att jag såg lappen...
4 svar · 2,1k läst
B
bravia: Hej, på ovanvåningen hos mig så finns en lite toalett, tidigare fanns en golvbrunn och möjlighet till dusch, men det är nu borttaget. P.g.a. kostnadsmässiga skäl valde jag att köra med våtrumsmatta, ca halva kostnaden jämfört med att få kaklat. Nu är i stort sett allt klart, jag ska bara montera tvättställ och spegelskåp. Jag är nöjd med golvet, det blev riktigt bra, men på ett
0 svar · 1,1k läst
·
D
Davvesk: Nej inte det. Bara en snyggare matta
2 svar · 6,6k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Jag tror inte den är sämre än annat på marknaden. Geberit kör med bra grejer i övrigt... Då hade jag hellre aktat mig för typ Ido och Gustavsberg ;)
6 svar · 13,4k läst
D
Davvesk: Läsa gvk
24 svar · 4,4k läst
B
BjörnP: [citat] Ja jag vet att inkommande vatten helst ska komma från väggen, men de reglerna fanns inte när huset byggdes -77 (?) och att fixa så att de kommer från vägg skulle vad jag förstår vara lite mer omfattande
32 svar · 6,2k läst
·
N
Niq: En glasmästare kan ordna det åt dig. Se bara till så att du beställer samma bronsfärg det finns några olika mörkhetsgrader. Nackdelen är förståss att böjda härdade glas alltid är dyra och alla kalkfläckar syns direkt.
3 svar · 1,5k läst
M
morbidhans: Nä du har rätt hittade ett inlägg från en plattsättare som sa att det var ok med råspont men det tog längre tid. Men ja det blir väl inte "våtrum 2014" eller vad det heter men funkar säker, kolla med försäkringsbolaget bara så dom inte har något specifikt krav :)
55 svar · 26,5k läst
A
Aahusen: Har ett badrum där ena väggen är en yttervägg. Genom den väggen (våtzon 2) måste jag tyvärr dra en vattenutkastare. Kopplingen på insidan görs till synligt utanpåliggande rör. Hur går jag tillväga med att göra genomföringen? (Tågordning på arbetsmomenten). Övriga vatteninstallationer, där rördragningen är i väggen och inte genomgående, görs ju enligt "boken" dvs montera
0 svar · 1,4k läst
E
EBJ: Någon som har ett bra tips på en dubbelisolerad badrumsbelysning.Skall vara över en spegel...eller kanske en spegel med inbyggd belysning. Vi har ett gammalt badrum och badrumskåpets lysrör är inte jordat så därför bör den nya lampan vara dubbelisolerad. Vet ej vart/hur ledningarna är dragen i vårt gamla badrum. Är gamla runda klotlampor med porslinsfot dubbelisolerade??? PS. Lampan
0 svar · 1,4k läst
R
Ripley: Men har ni inte fått ett förslag/erbjudande/beslut från försäkringsbolaget på vilken ersättning ni kommer att få? Utan är det ju svårt att veta om man vill kontantreglera eller låta försäkringsbolaget åtgärda. /C
4 svar · 13,8k läst
S
scim: Kanske svårt att veta utan att ta bort lite av putsen/spacklet, men är det bara sprickor i putsen eller är det i själva betongen också? I min förra lägenhet hade jag liknande sprickor i det tunna putsskiktet i vardagsrumstaket, och när jag gick lös med en spackelspade så visade sig att putsen bara hade fäste i skarvarna i betongblocken, resten var nästan helt löst. Det var bara att
2 svar · 11,1k läst
·
P
Paxman: [citat] Vi planerar inte att ta in någon snö alls...men det kommer ju ske ändå. :p Farstukvisten är täckt med en astroturfmatta som besökare förhoppningsvis använder men det kommer alltid komma in snö ändå...det är ju ganska modernt med grova sulor där mycket packad snö blir kvar hur man än sparkar. Det jag är orolig för är att den lilla mängden snö som dras in smälter och
5 svar · 6,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.