Hej
Upptäckte idag att våtrummsmattan i vårt badrum är lite trasig vid golvbrunnen (tre små sprickor). Vad sjutton kan man göra? Är det blåsa ut hela jävla badrummet som är alternativet nu? (Golvet matta, resten kaklat) Det känns ju ganska så pissigt.
tacksam för svar...
Upptäckte idag att våtrummsmattan i vårt badrum är lite trasig vid golvbrunnen (tre små sprickor). Vad sjutton kan man göra? Är det blåsa ut hela jävla badrummet som är alternativet nu? (Golvet matta, resten kaklat) Det känns ju ganska så pissigt.
tacksam för svar...
Okej, då är det inte lika allvarligt om det bara har varit ett tag men långvarig läcka även i betonggolv kan ställa till med stora skador då fukt transporteras vidare ut i närliggande rum.
Ring en mattläggare så kan han/hon byta ut mattan vid skadan och svetsa dit en ny men mattan blir ju inte exakt likadan om den inte finns kvar ute på marknaden. I så fall är det bättre att byta ut hela mattan och då går det till så att man får skära av den gamla mattan typ 1-2 cm under kaklet och sliter bort den gamla mattan och dit med en ny och skarvar/svetsar ihopa med den gamla mattbiten som är kvar. Att göra så här är godkänt enligt GVK (golvläggarnas branschregler).
Ring en mattläggare så kan han/hon byta ut mattan vid skadan och svetsa dit en ny men mattan blir ju inte exakt likadan om den inte finns kvar ute på marknaden. I så fall är det bättre att byta ut hela mattan och då går det till så att man får skära av den gamla mattan typ 1-2 cm under kaklet och sliter bort den gamla mattan och dit med en ny och skarvar/svetsar ihopa med den gamla mattbiten som är kvar. Att göra så här är godkänt enligt GVK (golvläggarnas branschregler).
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det är tom tänkbart att det går att svetsa sprickorna. Rent kostnadsmässigt så blir det troligen bara arginellt dyrare att riva upp mattan, antingen precis runt golbrunnen, eller kanske 1 kvm i duschutrymmet och svetsa dit en ny bit. Att sevtsa sprikorna (om det går) blir lite riskabelt. Att mattan spricker sådär tyder på att den håller på att bli för gammal, så det kan bli nya sprickor om man bara "lappar".
Vis av erfarenhet så tror jag att det är stor risk att skadan redan är skedd. Helt klart tillräckligt för att det skall krypa in vatten under mattan och väl där har det ingenstans att ta vägen. Kolla om mattan börjar släppa från golvet eller om det bubblar ur sprickorna när man trycker på mattan.
Min erfarenhet är också att det inte går att reparera en gammal "torr" matta så att det håller tätt.
Min erfarenhet är också att det inte går att reparera en gammal "torr" matta så att det håller tätt.
Temporärt kan en kallsvets hällas in. Och viss försiktighet med vatten. Har du badkar, kan du styra utloppet djupare in i avloppet. Inget vatten behöver tränga sig in i sprickorna.
Jag svetsade en gång en spricka som är MYCKET STÖRRE OCH VID BADKARET (gammal svets släpte) för 5 år sen.
Godkänt? Knappast. Men håller tätt än.
Edit. Betongen torkar med tiden. Trä hade varit värre!
Jag svetsade en gång en spricka som är MYCKET STÖRRE OCH VID BADKARET (gammal svets släpte) för 5 år sen.
Godkänt? Knappast. Men håller tätt än.
Edit. Betongen torkar med tiden. Trä hade varit värre!
Klicka här för att svara

