1 401 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Våtrumsvägg 2014 (heter den väl)
Halloj. Bygger nytt badrum och håller mig till branch rekomendation våtrumsvägg 2012.
Har ju reglar på cc 60 sp lägger nu 45x45 med cc 450. Och med stående kotlingar där skarven för plywood skivan kommer. Måste man även ha kotlingar där gipsskivan skall skarvas?
Har ju reglar på cc 60 sp lägger nu 45x45 med cc 450. Och med stående kotlingar där skarven för plywood skivan kommer. Måste man även ha kotlingar där gipsskivan skall skarvas?
Redigerat:
Enligt http://www.sakervatten.se/download/302-F4AFA7AA3E29607BE389BFC7A46FEBF0/Ritning-Vatrumsvagg-december-2012.pdf skall även gipsen skarvas över regel.
Dessutom skall träreglarna vara 70 mm, inte 45 mm som nämnts ovan.
Dessutom skall träreglarna vara 70 mm, inte 45 mm som nämnts ovan.
Redigerat:
Varför ställer du inte bara in en extra regel mellan de befintliga på cc 600.
Då har du cc 300 och sparar en massa regelvirke. För nu lägger du en omgång och kortlar vertikalt en massa gånger det blir ju mer regelvirke än skivor på den väggen
Då har du cc 300 och sparar en massa regelvirke. För nu lägger du en omgång och kortlar vertikalt en massa gånger det blir ju mer regelvirke än skivor på den väggen
De vertikala skarvarna måste såklart ske över regel. Såg inte att du skrev att du skulle regla cc 450. Regla upp cc 300 istället och sätt skivorna med 300 mm förskjutning så slipper du kortlingar.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Ja tittar man på ritningen från säker vatten så skall även gipset skarvas över en regel, dock inte samma regel som du har en skarv i pyfa skivan på.
Jo men jag har ju en yttervägg som är reglad cc 600 med 170x45. sen har jag lagt 45x45 med cc 450. och fick nu se att det ju se att de vertikala gipsskarvarna också skall ha regel bakom sig dvs så måste jag kotla dessa. Som nån skrev blir ju mer reglar än skiva nästan.
I innerväggen kommer jag att ställa reglar 45x70 mellan de befintliga reglarna med cc 600.
fan va krångligt detta blev då.
I innerväggen kommer jag att ställa reglar 45x70 mellan de befintliga reglarna med cc 600.
fan va krångligt detta blev då.
Klicka här för att svara