Har bott i min bostadsrtt nu i 2,5år och när jag flyttade in var badrummet relativt nyrenoverat. Det sitter marmor-plattor på väggarna men de går bara 210cm upp på väggen och de sista 50cm är det målat.

Nu för ett par veckor sen började det komma svarta prickar på silikonen som är längs badkarskanten. Det har blivit mer allt eftersom.

Döm om min förvåning när jag ställde mig på badkaret och tittade på marmorskivorna högst upp. Det sitter ingen silikon mellan dessa och väggen utan det är mellanrum (mer eller mindre, på vissa ställen kan det vara 5mm) Vilket innebär att när jag duschat så har det kunnat rinna ner vatten bakom väggen och marmorn.

Detta kan väl ändå inte vara rätt utfört? Kan kanske vara därför det börjat mögla?

Vad kan man göra åt saken, kanske anlita någon fackman som kollar fuktigheten?

Om det skulle visa sig att det inte är rätt utfört och kanske även gått fukt i väggen eller liknande, kan man då kräva ersättning av något slag av förra ägaren?

Tacksam för all hjälpjag kan få!

T
Du måste vara väldigt lång om du ska lyckas få ner vatten bakom kanten. I och för sig kvittar det eftersom det ändå kommer in vatten genom fogarna samt plattorna eftersom marmor är långt ifrån ett tätt material.

Tätskiktet bakom plattorna är det som håller vattnet i schack så att säga. Så du har inget att orora dig för.

Att siliconet har fått svarta fläckar på sig är helt normalt, även om sanitetssilicon som innehåller ättika ska tåla lite mera.

Om man vill ha en ren siliconfog år efter år så gäller det att man håller rent efter sig eller skär bort och sätter dit en ny.

SeailitNano har bra rengörings/förseglingsprodukter, bästa jag har stött på hittillls i alla fall.

Hur vet jag att de inte fuskat med tätskiktet?

För de har nämligen fuskat med det elektriska, har haft en elektriker här som fått byta elen i hela lägenheten så man blir lite orolig att detta inte heller är rätt gjort. Kan bli dyrt att årgärda om det skulle visa sig vara fel. Hade ingen besiktningsman när jag flyttade in, men det hade kanske inte hjälpt.

T
Lyft upp golvbrunnsilen och se om du hittar någon tätningsduk och klämring.

210 är inte så högt, så visst kan det rinna ner vatten, duchen sitter väl på kanske 2 meters höjd om inte mer? Min gör det, jag är 190cm lång.

Som sagt, tätskicktet är det som håller tätt, men har det runnit ner vatten bakom plattorna skulle jag inte ändå bli så glad, gammalt vatten som ligger i göttar sig bakom stenen, kan inte va så najs. Torka ut ordentligt med golvvärmen på om du har, täta sen översta kanten där du tror att det rinner ner vatten. Inte säkert att det är nån fara på taket, men kolla i brunnen som Tank77 sa

Kan bara nämna att efter 2-3 duschar i ett badrum så tar det ca 4 månader för fukten i fixen att torka ut under normala förhållanden. Så att det är vatten bakom plattorna är ingenting att oroa sig för. Tätskiktet är det som håller tätt, väggbeklädnaden är enbart estetiskt samt för att skydda tätskiktet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.