Hej!
Jag skall renovera ett badrum i en lägenhet som idag består av litet badkar, toalett och ett mindre tvättställ. Jag skulle gärna iom renoveringen även lyckas klämma in en tvättmaskin och funderar nu på planlösningen i badrummet.
Är det någon som vet om det är dyrt att flytta plats på tex toalettstolen, tvättstället i ett badrum? Alltså, ska jag försöka undvika att flytta på dessa eller spelar det ingen roll då jag ändå ska kakla om hela badrummet?
Tusen tack för svar!

Det beror på, hur gammalt är badrummet? Är golvbrunn äldre än 1990 måste man ändå bila och ta bort gamla brunnen och då blir det inte lika stor kostnad att samtidigt flytta grejerna

Bra om du visar ritning

Hej Anders! Badrummet är gammalt. Jag tror definitivt att det är äldre än 1990 men inte helt säker då jag bara bott i bostaden i 5 år. Vill du se ritning på hur det ser ut idag eller på hur jag vill göra om? :)

Skärmavbild 2015-02-09 kl. 22.15.31.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan ser du hur badrummet är disponerat idag. Jag skulle gärna vilja få plats med en tvättmaskin (behöver inte vara pelare).

Alternativ(1).png
Skapa konto

Mikael_L
HannaLL skrev:
Är det någon som vet om det är dyrt att flytta plats på tex toalettstolen, tvättstället i ett badrum?
Jag vet inte om jag kan ge något direkt svar på vad det kan kosta, men det måste rimligtvis bero väldigt mycket på vissa saker.
Är det på bottenvåning eller övervåning?
Är det betonggolv/bjälklag eller träbjälklag?
Vilken ledd ligger bjälkarna på?
Men även saker som hur befintliga rör ligger och deras nuvarande fall, osv.

Ska det vara badkar i fortsättningen? Med duschkabin/duschvägg/duschhörna så blir det ganska gott om plats för tvättmaskin. Då går det även bra utan att flytta några saker, utom möjligen duschavloppet om det är på fel sida.

C
Med tanke på att du i princip byter plats på dass och handfat lär det inte vara några tekniska hinder iallafall.

Tack, det känns ju tryggt att höra :) Frågan är dock ändå om det inte kommer kosta mig mer än att bara "trycka in" en tvättmskin i hörnet och flytta toalettstolen mot badkaret...Vem kan man fråga om sånnt här och få uppriktiga svar förutom här i forumet?

Lägenheten ligget på vån 3 av 5. De andra frågorna (nedan) har jag dessvärre inte svar på. Vet du vem jag frågar om detta?

C
HannaLL skrev:
Frågan är dock ändå om det inte kommer kosta mig mer än att bara "trycka in" en tvättmskin i hörnet och flytta toalettstolen mot badkaret...
Det är inte "bara" att flytta toaletten dock, om det inte handlar om centimeter. Om du skall flytta toaletten så måste ju det avloppet bilas upp och flyttas. Då blir det nytt tätskikt och ytskikt och därmed, som AndersMalmgren skriver måste förmodligen golvbrunnen bilas upp och bytas också. Så extrakostnaden att få det precis som du vill ha det skulle jag vilja säga är minimal i jämförelse.
Men det är väl inte konstigare än att du diskuterar alternativen med de hantverkare du tar in offerter från?

HannaLL skrev:
Lägenheten ligget på vån 3 av 5. De andra frågorna (nedan) har jag dessvärre inte svar på. Vet du vem jag frågar om detta?

På byggnadskontoret kan du be om ritningarna, dock är dessa av varierande kvalitet, annars kan du höra av dig i BRF, har du tur har du någon knasboll som jag själv som rivit upp hela vägen ner till bjälklaget och kan berätta för dig hur det ser ut

edit: En fråga, som jag hoppas inte låter drygt för det är inte menat, är det vanligt att folk inte vet vad de har för konstruktion i huset de bor i?

Redigerat:
Toppen! Då kollar jag med BRF! Och som svar på din andra fråga. Jag har ingen aning. Jag renoverade om hela lägenheten förutom badrummet för 5 år sedan. Då hade jag säkert stenkoll på detta. Men min hårddisk läs hjärna sparar bara senast använd data så jag minns dessvärre inte....

Varför skall du göra om hela badrummet för att få in en tvättmaskin?

Är du uttråkad och behöver omväxling?

Skaffa en toppmatad maskin, de är mindre och nättare än frontmatade.
Ställ den i hörnet mellan toalettstol och handfat.
Vatten och avlopp finns ju klart där, endast el behöver kompletteras med.

Så här alltså:
toa2.png
Skapa konto

Mikael_L
HannaLL skrev:

3 plan i 5 våninghus, då bör vi kunna utgå ifrån att det är betongbjälklag, om det inte är en sekelskifteslägenhet (förra sekelskiftet) tidsmässigt på ett ungefär (,väl).
Ja vad man har för konstruktion i byggnaden man bor i är det inget krav på att man ska veta. :)

Men nog måste det väl finnas folk här på forumet som låtit bila några meter i badrummet och har ett hum om hur lång tid det tar/ vad det kan kosta? Kom igen nu . :)

Förresten HannaLL, välkommen till forumet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.