Byggahus.se

Placering av golvbrunn i dusch, regler och estetik?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Vi närmar oss slutet av vårt bygge nu och badrummen är precis färdigkaklade. En sak som vi reagerade på är att golvbrunnarna inte sitter symmetriskt i duschutrymmet. Se bild.

Den till vänster ska ha måtten 90x90 med två st glasdörrar 70 resp 90 cm. Till vänster om duschen sitter en vägghängd toalett och sen en kommod med tvättfat.

Den till höger är avgränsad av en kaklad vägg och är ca 90 bred x 100 djup och ska ha en glasdörr.

Vi undrar lite om placeringen. Vad säger byggreglerna? Vad jag förstått är det 200 mm från vägg som gäller men det har ju ingen betydelse i det här fallet. Finns det någon annan förklaring att det inte ligger "mitt i" eller har det bara blivit så? Finns det någon branschpraxis eller liknande? Är det normalt att det blir så? Angående det estetiska: kommer någon att reagera på detta förutom oss nu när det är nytt?

2. B
    Allvetare · Nivå 14
    Golvbrunnarna kom väl på plats låååångt innan klinker och kakel, så det är lite sent att märka det först nu. Vad är det för bjälklag? Kanske sitter de helt enkelt där för att det blev mellan två golvbjälkar?

3. S
    Medlem Nivå 1
    Jo, det är klart att brunnarna kom på plats redan vid gjutningen av plattan men eftersom vi inte gör jobbet själva så har vi inte upptäckt detta förrän nu när kaklet är på plats och man får det som referens. Det som vi undrar över nu är om det är normalt att det blir så här eller om man ska ifrågasätta detta mot HE eller husleverantör.

4. T
    Allvetare · Nivå 14
    Ja, man kan inte skylla på plattsättaren i detta fall då brunnarna sitter där dom sitter, i så fall är det rörmokaren som har satt ut brunnarna innan gjutning men det är ju svårt att få den precis hundra då ritningarna inte alltid stämmer med verkligheten.

Ärligt talat är det ju bara löjligt att störa sig på en sådan sak, kommer du att ha symmetri på varenda minsta pinal i huset sedan, lika stora skåp i köket på vardera vägg, lika stor parkettbit i varsin ände i sovrummet, tapetvådor som ska vara lika stora i varsin ände av vardagsrummet, osv, osv.........

Slutreplik, nej du kommer inte att störa dig på det senare.............

5. T
    Medlem · Nivå 16
    Nej, det är inta alls löjligt att störa sig på avsaknad symmetri.
    Jag har tittat på nybyggen där kopplingsdosor satt lite hur som helst på olika höjder. Skruvarna på snett. Eldosor för taklampor som satt snett över fönstren. Renoverade badrum där fogarna hamnade med språng. Felaktig plattskurning. Mm mm. Vissa hantverkare har inten känsla för snygg. Andra kan det ypperligt!

6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Avlopp på fel plats är klassiskt i gjutna plattor. Det är därför det är extremt viktigt att man får allt korrekt utsatt innan gjutning.

Jag kräver alltid att väggarna slås ut på frigoliten så man har möjlighet att efterjustera just brunnar och andra uppstick så det blir bra när det är gjutet!

Mellanväggarna är ju ett måste också för golvvärmen så det brukar aldrig vara några problem.

"Två flugor på smällen" så att säga :wow:

Dock är det en klen tröst för TS nu...

7. M
    Medlem Nivå 4
    Om det där är det enda problemet med husbygget ska du nog skatta dig lycklig :surprised:

8. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren! Jag har också förstått att detta skedde innan gjutning och att det inte är så mycket att göra åt nu kanske. Att störa sig eller inte är ju upp till betraktaren och en fråga om tyckande. Det som jag undrar och som jag gärna önskar svar på är om detta kan anses som ett "fel" enligt praxis, regler eller vad det nu är. Eller är det helt enkelt funktionen som skall uppfyllas dvs leda undan vatten med korrekt fall och förutom det vara 200 mm från vägg. Att ta upp en diskussion med husleverantör baserat på bara "tyckande" är inget jag önskar.

9. M
    Medlem Nivå 4
    Jag tror inte du har något att hämta så tillvida plattorna inte är knäckta eller det är stora fogsprång, men läs igenom BBV, där hittar du info om hur det bör se ut och vara gjort.

10. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag tror inte att du har så mycket att hämta ifrån husleverantören. Då brunnarna sitter rätt enligt branschreglerna. Jag tror inte att det estetiska är så allvarligt så att en besiktningsman skulle klandra på det.
    Sedan att man själv störs och tycker det är jobbigt är en annan sak. Men jag tror att det blir tufft att få något gehör för detta.
    Om du ska sälja en vacker dag så tror jag inte att folk kommer att fundera så mycket på detta....

• Laddar…
  11. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    När ska hantverkare upptäcka CAD-mjukvara?

edit: Ska det inte springa iväg i pris är det nog dock du som kund som ska cadda på detta

edit2: här är en ganska bra tråd om hur man kan använda ett ritprogram för att förberedda kakelläggning http://www.byggahus.se/forum/badrum/230692-val-av-kakel-positionering.html
    Dock är de bilderna mer en preliminär ritning över hur det ska se ut, sedan när det väl var dags att lägga kakel och klinker gjorde vi en mer teknisk korrekt ritning med alla mått exakta och även exakta vinklar (gammal lgh med snett bjälklag)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    klinker_layout.png

Verkligheten mappar sedan 1:1 mot vad vi planerade :D
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0065.jpg

Redigerat 15 feb 2015 13:04