8 975 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Vad gäller vid badrum med plastmatta?
Jag håller på att renovera ett badrum i en 1900 tals timmerkåk.
Vi tänkte sätta plastmatta på både golv o väggar.
Vilka regler gäller för konstruktionen under?
Funkar:
Golvet, reglat cc60, golvspån, värmekabel, flytspackel, matta.
Väggar, reglat cc60 + kottlingar, osb, gips, matta.
Har försökt söka, men får ju bara upp vad som gäller vid kakling där det kommenteras att det är enklare med matta. Men vad gäller egentligen?
Vi tänkte sätta plastmatta på både golv o väggar.
Vilka regler gäller för konstruktionen under?
Funkar:
Golvet, reglat cc60, golvspån, värmekabel, flytspackel, matta.
Väggar, reglat cc60 + kottlingar, osb, gips, matta.
Har försökt söka, men får ju bara upp vad som gäller vid kakling där det kommenteras att det är enklare med matta. Men vad gäller egentligen?
Har exakt samma funderingar angående väggarna! Ska installera Tarkett Aquarelle matta. Har nu gjort cc60 reglar och tänkte sätta upp en OSB, men sen, vanlig gips eller ska man använda någon våtrumsgips? GVK reglerna är är otydliga, dom skickar vidare frågan till tillverkaren! har kontaktat Tarkett men inte heller dom kan svara på vad man ska använda!! 
Får man ha vanlig golvspånskiva i badrum? Har för mig man ska ha den fuktbeständiga skivan.
Okej tack huggan! Men då är frågan vad som är bäst om man det finns våtrumsskiva för plastmatta? spelar kanske ingen roll?
Det hoppas jag verkligen forsmark91, fuktbeständig golvspån verkar vara beställningsvara överallt, så jag antar det inte brukar användas.
Det hoppas jag verkligen forsmark91, fuktbeständig golvspån verkar vara beställningsvara överallt, så jag antar det inte brukar användas.
Gvk och bkr rekommenderar v313 (p5) spån i alla våta utrymmen. Men det funkar med vanlig p6 och icke spädd primer innan man flyter. Sen har ju olika tätskiktsleverantörer sina rekommendationer läs hos dom med. Är lite osäker med plastmatta dock. Sen är ju allt med badrum livrem och hängsle... Tyvärr
Klicka här för att svara