Har börjat kakla ett par m2 25x40 kakel med ganska slät baksida.
Började blanda 5 kg fix med 1,5liter vatten enligt instr, men tyckte med facit i hand att fixet blev lite väl tungarbetat.
Först körde jag med 8mm kam på vägg och platta, men det gick inte alls att justera plattan i fixet, skrapade bort fixet och bytte till 6 mm kam endast på väggen. Blev genast bättre, men tror nog att jag kommer fortsätta med 8mm kammen. Har börjat kakla bakom kommoden och spegeln så mina nybörjarmisstag inte syns :)

Men jag undrar om detta fix är mer lämpligt för golvet med golvvärmen?
Och kanske ska jag köpa nytt fix till väggarna som är mer lätthanterligt?

Behöver jag köpa samma märke som på tätskiktet? Jag tycker att nu borde jag kunna välja andra fabrikat.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Även om jag tycker det fixet du har fungerar bra så har ju Kiilto ett lättfix som är verkligen lättjobbat.

Redigerat:
Du ska ha samma märke på tätskikt och fix.
Finns det inte ett spann på vattenmängden? Isåfall så tar du lite mer vatten, men inte för mycket då hänger inte plattorna

Personligen föredrar jag att använda flexfix överallt. Jag följer aldrig några exakta blandningsanvisningar, utan blandar till lagom konsistens. Beroende på om det är kakel, klinker, golv, vägg, samt beroende på underlag. Ibland vill man ha en mjukare blandning, ibland en hårdare.
Känns det för tungarbetat, så använd lite mer vatten i nästa blandning.

Då kör jag med flexfixet, ska ta en aningens mer vatten ikväll.
Men tycker ni som jag att gå upp till 8mm kam? image.jpg
Skapa konto

Fortsatte med några plattor ikväll. Nu med 8mm kam och även lite fix på plattorna.
Första blandningen blev ganska bra, andra blev som igår tungjobbad.
Tappade även en platta på golvet så det blev hål i tätskiktet, får lappa igen den senare.
Men jäklar vilka armar och ryggmuskler ni plattsättare måste ha! eller så gör jag fel...
Imorgon ska jag kapa hörnplattorna med vinkelslipen, jag hatar min kakelskärare som bara förstör plattorna. Nu fram med rediga verktyg!

Jag arbetar mycket med lips produkter deras lättfix är kanon. Det gäller att blanda rätt och låta fixet (vila) typ 5 minuter efter man blandat upp till rätt konsistens, sen blandar man en runda till. Jag blandar vatten med känsla men det är för jag jobbar med detta varje dag. Så stirra dig inte blind på vattenmängden som står på säckarna. Jag hade kört en 8mm kam på dom plattorna. 6 eller 8 ska inte vara mer eller mindre jobbigt att dra på så länge fixet har rätt konsistens, det som skiljer är att det går åt mer fix ju större kam du har. Det lär du märka om inget annat. Blanda inte mellan 6 och 8 när du sätter en vägg. Och angående att du skadat tätskiktet på golvet med en tappad platta så kan jag rekommendera att släppa sista plattan mot golv och tätskikta golvet sist när man är klar med väggarna så slipper man bekymmer med att täcka golv och vara försiktig. Angående byta leverantör från tätskikt och fix är ej att rekommendera då dom flesta leverantörer då inte ger garanti för att grejerna är kompatibla. Mvh

Redigerat:
Har kaklat tre väggar med flexfixet nu, först grötkonsistens nu kör jag med mer vatten och det är mycket lättare att kamma ut fixet. Både på väggen och på plattorna. 8 mm kam.

Med facit i hand så hade det varit smart att vänta med tätskiktet på golvet, går ju fint att göra det efter att ha kaklat väggarna, men lämnar nedersta kakelraden till sist.

image.jpg
Skapa konto

Ser bra ut härifrån ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.