Badrummet kommer snart att renoveras, och det lät på byggaren som var och tittade som att nya regler säger att handfatets avlopp skall gå i väggen för att inte ha onödiga genomföringar i golvet. Men sen har jag för mig att jag läste någonstans (kan inte hitta igen det nu såklart) att avloppsledningar i yttervägg inte var en bra idé och inte gillades av något försäkringsbolag. Minns inte om det var något med kondens eller hur det var. Då handfatet skall sitta på ytterväggen undrar jag alltså vad jag bör välja? Nuvarande handfatsavlopp går ner i golvet. Enligt byggaren kan man göra avsteg från reglerna om man vill, men att man då så att säga tar på sig ansvaret själv om något skulle hända i framtiden.

Man vill ju dels inte dra röret olämpligt (om det nu är olämpligt att dra det i ytterväggen), men man vill ju inte heller att försäkringen inte ska gälla för att man har dragit det genom golvet...

Wc och vask avlopp får lov att gå genom golv.

Krilleman
Ett typexempel på att byggare (inte bara rörisar) borde gå säkervatten-kursen!

Säkervatten är ett regelverk du bör studera. Detta ska följas i yttersta mån även vid renovering för att renoveringen ska klassas som försäkringsmässig.

Och precis som Tovis90 skriver är det enda som får gå genom golv är avlopp.

Alltså har din byggare fel. Allt avlopp är helt enligt regelverket att ha genomföring i golv. Tänk på måtten!

Beträffande yttervägg så minns jag inte det står skrivet något om just avlopp, men allt vatten bör undvikas i yttervägg. Men man får dra vatten på den "varma sidan".

Regelverket hittar du här:
http://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf

Avlopp i ytterväggen är en mnimal risk. Avlopp fryser bara om vatten blir stående i röret.

Även om avloppet nu får gå igenom golvet så blir det bättre att få bort det från golvet. lättare att städa osv.

Tappvattnet däremot måste gå i väggen, det kan man behöva vara lite omsorgsfull med, tappvatten kan frysa.

Men så länge det är väl isolerat mellan röret och utåt, och helst inte isolerat alls innåt, så funkar det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.