Renoverar äldre lerstenshus. Hittills bytt golvbjälklag och golv. Ska bygga badrum i ett rum som ej tidigare haft denna funktion. Ligger i ytterhörn av byggnaden. Än så länge är det öppet ned i krypgrunden, inget bjälklag påbörjat men stödmur gjuten. Väggarna är lersten, förutom en gammal dörröppning där karmen är kvar och ifyllt med regelverk. Tror inte man törs ta bort denna av rädsla för att lerstenarna ska rasa....
Snickarn (som är duktig på gamla hus och har mitt förtroende) är inne på att bygga ett "rum i rummet" och regla upp väggar för att sedan bygga badrummet däri.
Golvet är tänkt att bli ett stadigt träbjälklag med 30cc.
Jag funderar nu på om man inte kan kombinera bjälklaget med att putsa på väggarna (med någon form av kalkputs - vattenkalk eller hydraulisk efter nätning) för att sedan lägga på tätskikt där det behövs (golv, golvsockel, bad/duschavdelning dvs våtzon1) och kakla där. Är det helt galet?
Vi vill ha klinkergolv och delvis kaklade väggar (i våtzon 1) men skulle i övrigt gärna vilja ha målade putsväggar. Tänkte mig då att måla med temperafärg. Överväger träullitskivor till taket för fuktbuffring.

Tveksamheten till träreglade väggar kryper från flera håll - dels blir rummet väsentligt mindre, dels känns det bakvänt att först regla upp väggar när man iallafall är ute efter putsad yta. Men det är ju det där med lerstenarna och deras ömtålighet... Man kan ju argumentera från flera håll!

Tacksam för input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.