Precis som övriga nämner får du ju inte använda flytande tätskikt på reglade väggar. Det låter som att du borde ta hjälp av en fackman till det här om det ska bli rätt. Du får skära bort all silikon du dragit dit och spackla igen skarvarna med våtrumsspackel. Sen är det folietätskikt som gäller.

Inte våtrumsspackel (av vanlig typ), det är avsett för målade ytor. Det skall vara ett cementbaserat spackel.

hempularen skrev:
Inte våtrumsspackel (av vanlig typ), det är avsett för målade ytor. Det skall vara ett cementbaserat spackel.
Varför skulle det inte duga med våtrumsspackel? Klart att det går spackla på obehandlade ytor.

Om du skall sätta kakel/klinkers. så är vanligt spackel för svagt. Det kan spricka/släppa från ytan av de värmespänningar som uppstår mellan plattorna och skivmaterialet i väggen.

Nu litar jag på er forumvänner, tre timmar igår och silikonet är nu bortskrapat. Min plan framåt nu är att försöka göra så rätt jag kan. I bilden ingår att jag har en hel del VS20/VS30, remsor över då jag nu byter spår.
* Primar hela ytan med utspädd VS20.
* Drar på fiberremsor på gipsen där det är mest defekter efter silikonsaneringen
den här är jag osäker på...
* Fylla skruvskallar och mindre defekter med VS30
och
* Nytt gips på taket som spacklas med våtrumsspackel
* Folie på väggar (och golv om folien räcker, annars VS30 på golvet)

Visst ska jag flyta golvet först innan jag har folie på väggarna?

Ja flytspackla först.
Hur pass vanligt är det att man spacklar och sätter remsor på gips i ett badrum som ska gummas, sättas folie och sen plattor?

Säkert overkill men jag har dåligt samvete efter silikonet så jag tänker att det kan väl inte skada? Jag utmanar den vattendroppe som vill ta sig igenom...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.