Hej!

Jag håller på och totalrenoverar badrummet och är i det skede jag ska lägga golvväremslingar på golvspånskivor inför ingjutning. Köpt ett kit från LK med 8mm-rör för att minimera bygghöjden. Anvisningarna säger att man ska börja med att leda slingorna utmed yttervägg eftersom det är här det är kallast. Se gärna min skiss och kommentera, jag har undvikit att lägga slingor nära golvbrunnarna pga fall etc. Är det rätt tänkt? Menar då spackeltjockleken bara ska vara 12-13mm runt brunnen får det ju inte plats rör om man ska följa anvisningar om viss tjocklek över de ingjutna rören. Slingorna är lika långa.

slingor.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är första gången jag göra något med golvvärme så jag tar gärna emot all hjälp jag kan få! Kommentarer? Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning
HansG
 
Åsa Lund
Många böjar blir det... Jag hade dragit längre sträckor i taget före böjarna. Exempelvis med den blå slingan gått bakom både bad och dusch och sen gått nerifrån och upp på bilden innan slingan var slut. Blir förre böjar så.
För den gröna hade jag gått förbi bakom WC, gått upp och ner och sen avslutat med en liten looping in på ytan ovanför WC innan slingan var slut.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
Många böjar blir det... Jag hade dragit längre sträckor i taget före böjarna. Exempelvis med den blå slingan gått bakom både bad och dusch och sen gått nerifrån och upp på bilden innan slingan var slut. Blir förre böjar så.
För den gröna hade jag gått förbi bakom WC, gått upp och ner och sen avslutat med en liten looping in på ytan ovanför WC innan slingan var slut.
Hej och tack för din input, det låter spontant som en mycket bra idé, jag ska titta på det senare!

En annan sak som slog mig är att firman som ska gjuta in slingorna säger att dom alltid lägger armeringsnätet över slingorna. Lite konstigt tycker jag då det jag läst på själv är att de ska ligga närmast golvspånenet och det hade ju i detta läge varit bättre, eftersom man då hade kunnat lägga armeringen även runt brunnarna. För jag antar att armering är rätt viktigt även där... Någon med nån tanke kring detta?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.