Vi ska renovera badrummet som är 1,1 x 2 m, med dörr på ena kortsidan. Det är med andra ord ganska svårt att få till det praktiskt med förvaring och liknande. Det hade varit kul att få lite inspiration, kanske någon här sitter på några grymma lösningar :)

Vad ska in och hur sitter dörr/fönster? bild eller skiss vore kul att se.

Dörren sitter på ena kortsidan, inte centrerad utan åt ena kanten. Inget fönster.
Dusch, handfat och toalett ska in. Gärna med lösning så det finns någon form av förvaring.
Det är en studentlägenhet/övernattningslägenhet så det behöver inte vara barn/familjanpassat, men det ska ju vara funktionellt.

AXS
Sätt duschen längst in. Sedan toa och handfat närmast dörren.

Vill du få in tvättmaskin? Isf enklast att separera toa och handfat och ha tvättmaskinen på samma sida som handfatet.

Har du obegränsat med pengar och får riva hur du vill?
En toalett med inbyggd cistern i väggen skulle spara ett par dm, men då måste du riva ur en bit av väggen och lägga om avloppet.

Vill du komma riktigt billigt undan så kanske Rustas tvättställ med skåp kan funka? Det är väldigt smalt.
http://www.rusta.com/se/tvattstallsskap-kompakt-p95350091.aspx

Jag brukar alltid förespråka glasdörrar, men i det här fallet med duschen längst in blir det svårt att få det bra och då kommer det att kosta mycket. Ett gammaldags draperi på en stång skulle nog vara det bästa.

Har du bra takhöjd så kanske du kan sätta hyllor eller skåp högt upp på väggen?

Förvaring och/eller handdukstork ovanför toalettstolen brukar fungera bra. Kom bara ihåg att stänga locket...

Tycker att du borde installera en hörndusch. Tycker själv att en hörndusch är både snygg och praktiskt för att spara utrymme. Hörndurschen längst in som du säkert förmodar och sedan toalett och handfat närmast dörren. Kommer bli bäst så. Lycka till!:)

Tropetrus skrev:
Tycker att du borde installera en hörndusch. Tycker själv att en hörndusch är både snygg och praktiskt för att spara utrymme. Hörndurschen längst in som du säkert förmodar och sedan toalett och handfat närmast dörren. Kommer bli bäst så. Lycka till!:)
Jag håller inte med. Om rummet är 110 cm brett och en hörndusch är 80 eller 90 cm, så går det inte att öppna dörrarna så värst mycket och då faller fördelen med glasdörrar. Mellan ena dörren och väggen blir det då bara dödyta.

Fred vom Jupiter skrev:
Jag håller inte med. Om rummet är 110 cm brett och en hörndusch är 80 eller 90 cm, så går det inte att öppna dörrarna så värst mycket och då faller fördelen med glasdörrar. Mellan ena dörren och väggen blir det då bara dödyta.
Absolut, det är sant. Men det finns hörnduschar som har "två dörrar", som man även kan dra inåt för att skapa utrymme. Men jag förstår exakt vad du menar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.