Badrum
Matstj: Två badrum har jag renoverat, båda två duschzom mot yttervägg. Låtit plasten vara kvar, inga problem alls. Bytte panel efter 3 år och undersökte ytterväggen. Ingen fukt läcker ut genom tätskiktet, bomb säker. Har kört med Kera safe.
Marijairena: Tack för svar! Tror också på lite klassiska färger. Har valt matta vita kakelplattor 20x40 cm till väggarna. 10x10 cm golvklinker i lite stenliknande grå färg. Alltså inget extremt. Färgerna är alltså grått, vitt och svart. Elektrisk golvvärme. 4 LED-spottar i taket. Handdukstork ovanför toaletten, duschdraperi. Eventuellt kommer jag spara till en duschvägg. Handfatet i sk
Malmgren: Nu är den bytt. Funkar perfekt! Tur att man la några hundra på en ny ventil istället för att ge sig på att byta hela maskinen. Det man kan notera är att ventilen jag fick hem hade själva blecken vinklade lite annorlunda, vilket gjorde att kablarna som satt där innan inte räckte till (det fattades typ en halv centimeter). Blev till att skarva lite. Men i övrigt var det bara att skruva
pelpet: Tackar, det visar ju tydligt att asbest inte riktigt är att jämföra med rökning. Och att det är bra att jag var noga med andningsskydd, vädring och rengöring när jag skruvade ner vår inomhus-eternit.
Storstadsbo: Granit är ju både bland de hårdaste och mest tåliga stenmaterial som finns, om man vill ha riktig sten. Tungt och ganska dyrt, men okänsligt mot det mesta - en anledning till att man ofta väljer granithällar när man vill ha stenskivor i köket är ju just att det, till skillnad från t ex kalksten och marmor, tål syror och inte så lätt blir fläckiga osv.
ByggaNytt: Låter som det badrum/konstruktion som jag just håller på med: https://www.byggahus.se/forum/badrum/265903-monteringstips-ardex-7-8-med-tricom.html
imported_Benno: Första barnet? Vi hade också skötbord då men det blev ett golvstående. Det är bara en högre risk med att ha ett barn på skötbord en meter över ett hårt golv. Man får inte släppa dem en sekund när de börjar kunna vända sig. Man blir lite mer praktisk vid nästkommande barn. Rumpan tvättas smidigast i handfatet (inte med barnet under kranen förstås). "Skötningen" dvs påtagning
hempularen: Ta en direktkontakt med Kiilto kundtjänst. De kanske kan skicka de anvisningar som gällde för den duken. Men det finns en risk att den inte är godkänd längre. Eller att de tillhörande produkter som fanns till typgodkännandet av den inte går att få tag på längre. Kan krävas ett annat lim osv.
Putten: Som sådant är ungefärlig planlösning för WC/BAD-situationen. [bild] Det är förrådets yta jag lurar på att utnyttja till badrummet, uppskattar en fördubbling av totala golvytan. Den lilla WC med dusch är den som då får stryka på foten för att inhysa hydroforen och VVB:n Väggen emellan FRD och WC/Bad är inte bärande så den är riskfri att slå ut. ByggaNytt: Stämmer med att det
Paul-Staffanstorp: [citat] Han måtte ha för mycket fritid känns det som... :confused:
Paul-Staffanstorp: Bara att köra på så länge du inte vill göra om golvet för det är då kravet om tätskikt kommer in vilket ska läggas på golvet och 50mm upp på väggarna... som redan framkommer ;) :)
Melinsbygg: Självklart ska vattnet ner i brunnen, bakfall får inte förekomma.
cecar33: Med rätt typ av våtrumsfärg applicerad enligt tillverkaren så blir den målade ytan på väggarna tätskiktet. Är väggarna stabila så skruva renoveringsgips över hela väggarna och spackla med våtrumsspackel.
Andreas Lundgren: Kolla sidan 18 och framåt här: https://www.gelia.se/globalassets/gelia_sv/dokument/broschyr_info_gelia_pdf/4099000011_elguide_1311.pdf
Cikliden: Tack för en underbart detaljerad information, och jag önskar att jag vore lika händig samt ha ett sånt tålamod som du måste ha :) 👍👍
Dr.L: 16mm plyfa är minsta, men jag skulle föredra 20mm inte en osb känns för vekt. Ifö, grohe och Gerberit ska alla skruvas bakåt i över & underkant.
Roland112: ja jag kan ju tänka mig att detta är en bra "face lift". Dock är ju övrigt tätskikt, brunn, rör osv fortfarande gammalt så står man ändå inför att byta badrum inom något år så blir de kanske ett dyrt moment. Hade varit intressant därför att förstå vilket riktpris de siktar på per kvadrat. Jag undrar dock var fukt/väta tar vägen, om något vatten tar sig igenom tätskiktet
ccf: Tar tacksamt emot tips på billigare alternativ som kan göra jobbet med att dölja ett fult utloppsrör i badrummet 😀
Andreas Lundgren: Det blev att bilda upp ganska mycket, men då utkristalliserade det sig ganska bra var jag skulle ansluta nya avloppen. Tack för all input! [bild]
mexitegel: Det är nästan 6 år sedan trådstart så jag skulle tro att saken är ur världen ;)
Traume: Utdrag från BKR * Branschreglerna beskriver inte en konstruktion med dubbla lager keramik. Man kan följdaktligen inte hävda att man följt reglerna Däremot kan fortfarande branschreglernas funktionskrav vara uppfyllda. (Att det är tätt). Viktigt: om denna metod används för att rätta till ett bakfall så är inte problemet löst i grunden. I branschreglerna framgår under punkt 3.1.2 att
Lane: har dessa regler skärpts? hade byggingenjören på platsbesök nyligen och då sa han att så länge vi har en toa i huset så hade han inga invändningar mot att skriva slutintyg oavsett om vi byggde toan eller inte. Då har vi byggt till 50 kvm.
Traume: Ett vanligt sätt att göra vid brunnen med 20x20 plattor är att centrera brunnen i en platta sen sen diagonalskär man plattorna så vid fallet.med det under förutsättning att brunnen ligger så det kan göras snyggt
b8q: Till mitt badrum på 3,1 kvm gick enbart tätskiktet (Kiiltos väv) på nära 7000 kr, inkl alla manschetter, primer, gucka osv. Sen har vi köpt klinker för ca 6000 och kakel för 4000, och så fix+fog+hörnlister för knappt 1000 kr.
Traume: Finns det bra upplag finns ju plats både för isolering och betong,blir en bättre konstruktion än trä i ett våtrum
Angelo Gabriel: [bild] [bild] Röret till vänster är kallt vatten och röret till höger är varmt. Hur tycker ni jag ska dra invändiga rören till handfatet och toaletten